Recenzia: Hoci sú Mary a Max osamelí, je s nimi výborne

Austrálsky tvorca animovaných filmov Adam Elliot má na konte štyri krátke snímky a za jednu z nich - Harvey Krumpet, získal v roku 2004 Oscara. Jeho najnovší projekt sa volá Mary a Max. Tiež je animovaný a výborný. Tentoraz však ide o celovečerný film.

02.11.2009 10:20
Malá Mary je z Austrálie a píše si s oveľa... Foto:
Malá Mary je z Austrálie a píše si s oveľa starším Maxom, ktorý žije v New Yorku.

Rozpráva príbeh dvoch outsiderov. Prvým je austrálske dievča Mary, ktoré nemá kamarátov a rodičia sa oň príliš nezaujímavú. V telefónnom zozname si však nájde adresu Američana Maxa a rozhodne sa mu napísať. Max je osamelý Newyorčan v stredných rokoch, ktorý trpí Aspergerovým syndrómom. List od malej Mary ho zaskočí. Odhodlá sa však odpísať. Tak sa začne formovať ich kamarátsky vzťah na diaľku. Trvá roky a v životoch každého z nich sa zatiaľ všeličo udeje.

Mary a Max nie je film ako väčšina populárnych „animákov“ z ponuky slovenských kín, v ktorých sa rýchlym tempom striedajú gagy rôznej kvality a všetko hrá sýtymi farbami. Nepotrebuje ohurovať veľkými dobrodružstvami a nasilu mámiť divácke emócie. Nie je stavaný tak, aby čo najatraktívnejšie, najprívetivejšie a najzrozumiteľnejšie komunikoval s deťmi. Boduje svojou inakosťou. Líši sa výtvarnou štylizáciou, rozprávačským prístupom, prepájaním tragických motívov s komickými aj celkovou atmosférou. Je naplnený osamelosťou, životnými nepríjemnosťami, prehrami a strachmi. Pôsobí pochmúrne a smutno. Neznamená to však, že je neznesiteľne depresívny. Elliot má totiž úžasný zmysel pre (čierny) humor.

Nápadito a výstižne vykresľuje svety dvoch hrdinov. Charakterizuje ich množstvom drobností, až sa pred divákom vynoria životaschopné postavy, s ktorými nejde nesympatizovať. Zaujímavé je tiež výtvarné riešenie filmu. Pre jeho obrazovú poetiku je dôležité, že Elliot pracoval s pevnými materiálmi. Základ postáv tvorí plastelína a osobnosť hrdinov z veľkej časti odráža už ich samotná podoba. Film sa vyznačuje farebnou tlmenosťou, čo je samo osebe pútavé a zároveň tak môže vyniknúť tvarové riešenie prostredia a postáv. Elliot navyše veľmi dobre pracuje s hudbou a záležať si dal aj na hlasovom prejave hrdinov.

Animovaných filmov ako tento je v tunajších kinách málo, a o to sú cennejšie. Je fajn, že sa Elliotova snímka dostala aspoň do filmových klubov. Kto chce, ten si ju nájde. A neoľutuje.

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek z 5

Mary a Max, Austrália 2008