Recenzia: Cameron objavil novú planétu so starými pravidlami

Režisér James Cameron si veľkofilmom Avatar splnil sen a dúfa, že ho splní aj divákom. Ponúka im lákavý vizuál, príbeh odohrávajúci sa v nepoznanom svete inej planéty, akčné pasáže ozvláštnené kontrastom modernej bojovej techniky a "prírodných" zbraní, ekologické posolstvo. A, samozrejme, emocionálne prepojenie s hrdinom.

17.12.2009 07:00
Záber z filmu Avatar. Foto:
Záber z filmu Avatar.

Je ním ochrnutý exmariňák Jake Sully, ktorý prichádza na planétu Pandora. Obývajú ju tri metre vysokí modrí ľudia Na'vi. Jedna takáto bytosť čaká v laboratóriu aj na Jaka. Pomocou zvláštneho prístroja sa do nej môže prevteliť a mysľou riadiť jej život. A môže tak presvedčiť domorodcov, aby sa odsťahovali. Pozemšťania chcú totiž pod ich osadou ťažiť vzácnu surovinu. Jake si však svet Pandoranov obľúbi. Zvlášť, keď sa zamiluje do domorodej Neytiri.

Kým Jake objavuje tajomstvá planéty, je Cameronov film príjemný. Treba rátať s tým, že tamojšia flóra a fauna je taká výstredná, že občas pôsobí až gýčovo. Režisér však dokáže prekvapiť nápaditými a zábavnými formami života. Počítačoví experti si dali tiež záležať, takže trikovo je všetko na úrovni. A v počiatočnom štádiu je Jake sympaticky zvedavý a neotesaný hrdina. Pripomína malého chlapca. Aj diváka, ktorý objavuje Cameronom stvorený svet.

To kúzlo sa však postupne vytráca. Tak, ako sa vytráca Jakova ochota spolupracovať na ničivom pláne pozemšťanov. Stáva sa hrdinom Pandoranov. Nešetrí veľkými slovami a strháva so sebou davy. Všetko je jasne rozvrhnuté, pribúda klišé, príbeh prechádza povinnými štádiami vybavovania si účtov. Síce vo fantastických kulisách, ale tie už má divák napozerané. A prekvapenia typu do súboja s vojakmi sa zapoja aj pandorské zvieratá pôsobia skôr komicky.

Na stredajšej novinárskej projekcii nepredstavili 3D verziu filmu, ktorá môže znamenať pridanú hodnotu. Ale to, že je Avatar po technickej stránke na vysokej úrovni, je jasné aj tak. Má veľký divácky potenciál, ale jeho objavnosť až taká veľká nie je.

Avatar, USA 2009
scenár a réžia: James Cameron
hrajú: Sam Worthington, Zoe Saldanová, Sigourney Weaverová, Stephen Lang a iní