James Simon verzus Simon James
Byť každodenným svedkom vlastnej nedokonalosti, hádzať si pod nohy polená a sledovať, ako príležitosti prichádzajú aj odchádzajú… Žiaden vzťah nie je taký zložitý a frustrujúci ako vzťah človeka k sebe samému. V živote Simona Jamesa však prehlušuje čokoľvek iné, oberá ho o všetku radosť aj energiu. A tiež o odvahu osloviť pôvabnú Hannah, ktorú nenápadne pozoruje v práci, a vďaka ďalekohľadu už aj z domova. Aj ona je osamelá, aj ona sa zdá skôr poslušným sluhom, než pánom vlastného osudu, a Simon tusí, že by im spolu mizéria tohto sveta pripadala o čosi znesiteľnejšia. Pri stretnutí s ňou však nikdy nedokáže nájsť tie správne slová. Rovnako sa nevie ani ohradiť pred neochotnou servírkou, drzým chlapíkom, kvôli ktorému nevystúpi načas z vlaku, alebo vrátnikom, čo ho každodenne v práci mučí podozrením, že tam nepatrí.
Pocit bezvýznamnosti u Simona Jamesa naberie epické rozmery, keď k nemu do práce prichádza nový zamestnanec. Volá sa James Simon, vyzerá presne ako on, no je jeho pravým opakom. Sebavedomý, odvážny, schopný presadiť sa v akejkoľvek situácii. Čoskoro sa stáva šéfovým obľúbencom aj miláčikom všetkých žien – vrátane krehkej Hannah. Pokušenie prehodiť si so svojím lepším „ja“ aspoň na chvíľu roly začína byť neodolateľné. Stane sa James Simonovým spasiteľom alebo katom?
Kroky hnedo-sivou ulicou
Drásavá aj satirická štúdia precitliveného „človeka milióna“, ale tiež bezohľadne uniformnej spoločnosti, ktorá sa po ňom vozí ako parný valec, patrila k Dostojevského raným literárnym počinom. Jej tiesnivú klaustrofobickú atmosféru Ayoade pretlmočil vlastným filmárskym jazykom a okorenil odvážnymi, no nie nemiestnymi inováciami. Utrpenie mladého úradníka sledujeme v hnedo-sivom opare, v štylizácii akoby do čias sovietskej totality. Utopický ba až vedecko-fantastický šmrnc dodávajú celému výjavu machistické televízne seriály, ku ktorým sa nešťastný hrdina občas upína v túžbe po vlastnom zmužnení a premene. Tvorcovia sa pohrali aj so zvukom, ktorý atmosféru sna, či skôr nočnej mory, ešte podtrháva – napríklad v detailoch, akým je ozvena krokov, ktorá pokračuje, aj keď postavy ostali stáť. Alebo japonské „odrhovačky“ na pozadí.
Premyslená výprava evokuje divadelnú intimitu a chvíľami môže byť jej zovretie filmovému divákovi až nepríjemne tesné. No už samotný námet, ktorý sa vlastne pohráva so šialenstvom a samovraždou, dáva tušiť, že toto nie je film na spríjemnenie piatkového večera. Ten, koho láka nazrieť až na čiernočierne dno ľudskej duše a nehnevá sa, ak vo filme nad obsahom zľahka víťazí forma, si ale príde na svoje.
Hodnotenie Pravdy: 4/5
Dvojník / Veľká Británia, 2013 / réžia: Richard Ayoade / scenár: Avi Korine, Richard Ayoade / hudba: Andrew Hewitt / hrajú: Jesse Eisenberg, Mia Wasikowska, Wallace Shawn a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 7. august