Animované filmy lákajú dvojnásobne

Animovaná disneyovka Leví kráľ z roku 1994 je stále najúspešnejším filmom slovenských kín. Videlo ju takmer 650-tisíc divákov. V posledných rokoch sa však na predných priečkach rebríčkov umiestňujú najmä počítačovo animované komédie. Tento rok prídu ďalšie - nový Shrek, Karcoolka, Toy Story. A včera mala slovenskú premiéru nová disneyovka Princezná a žaba, ktorá sa vracia ku klasickej animácii.

19.02.2010 08:00
Toy Story 3 Foto:
Toy Story 3
debata

„Očakávam, že v najbližších rokoch budú filmy typu Princezná a žaba skôr výnimkami a prevládať budú počítačovo animované snímky. Navyše ťahané do 3D verzií,“ povedal filmový publicista Peter Konečný, šéfredaktor portálu Kinema.sk.

Animátor Eric Goldberg, ktorý spolupracoval aj na Princeznej a žabe, tvrdí, že klasická animácia má stále veľa fanúšikov. Tržby novej disneyovky však nelámali nijaké rekordy. Tie americké sa pohybujú len tesne nad hranicou sto miliónov dolárov. Na porovnanie snímky Wall-E alebo Doba ľadová 3 zarobili za rovnaké obdobie približne raz toľko.

Animované filmy lákajú obyčajne do kín vo veľkom. Vlani bola počítačovo animovaná komédia Doba ľadová 3 najnavštevo­vanejšou zo všetkých snímok v slovenských kinách. A nie je to ojedinelý úkaz, keď na najvyšších priečkach ročných rebríčkov návštevnosti trónia „animáky“. „V tomto prípade ide o zdvojenú návštevnosť. To znamená, že na animované filmy chodia viacerí členovia rodiny. A pri niektorých snímkach ide zároveň o silnú značku. Platí to aj pre Dobu ľadovú, ktorá si prvými časťami vytvorila veľkú fanúšikovskú základňu a diváci ju vyhľadávajú ďalej,“ vysvetlil Konečný.

Slová o silnej značke isto platia aj pre komédiu Madagaskar. Prvá časť filmu bola najúspešnejším titulom slovenských kín za rok 2005, druhá sa stala druhou najnavštevovanejšou snímkou v roku 2008. Celková návštevnosť Madagaskaru 2 sa však vyšplhala na takmer 250-tisíc divákov, čo je o 100-tisíc viac ako v prípade prvej časti.

„Tipujem, že aj tento rok môže byť na prvých priečkach rebríčka animovaný film. Možno tretia časť Toy Story v 3D. Medzi druhým a tretím dielom síce uplynul dosť dlhý čas, ale v prospech filmu hovorí 3D formát a letné nasadenie do kín,“ dodal Konečný. Do slovenských kín sa však v lete dostane aj druhá Karcoolka či štvrtý Shrek. Hoci pri Shrekovi platí, že táto séria zatiaľ s každou ďalšou časťou upadá.

Spolurežisér Shreka 2 Kelly Asbury si pritom myslí, že príbeh má kľúčové postavenie. „Počítačová grafika je úžasné médium. Ponúka novú paletu, nové plátno a spôsob práce. Ale v kinách boli aj počítačovo animované filmy, ktoré neuspeli, pretože nemali dobrý príbeh,“ cituje Asburyho internetová stránka animationmaga­zine.net.

S jeho názorom nesúhlasí spolutvorca animovanej snímky Titan A.E. Don Bluth. Podľa neho ovláda súčasný trh počítačová animácia.

„Diváci majú neuhasiteľný smäd po niečom novom, po čomsi, do čoho môžu preniknúť a cítiť, že je to ako naozaj,“ uviedol Bluth. A odborník na špeciálne efekty Aladino Debert k tomu dodal: „Podľa mňa nemá 2D animácia v oblasti celovečerných filmov veľkú budúcnosť. Štúdiá na tom nedokážu zarobiť. 3D prináša šťavu navyše a v súčasnosti je vo výrobe množstvo 3D filmov. Keď záujem o túto novinku trochu upadne, opäť sa vrátime k rozprávaniu príbehu.“

Najúspešnejšie animované filmy v slovenských kinách za posledné roky

Doba ľadová 3: Úsvit dinosaurov ( slovenská premiéra 2. júla 2009) 400-tisíc divákov
Doba ľadová ( slovenská premiéra 2 6. apríla 2006) 285-tisíc divákov
Madagaskar 2 ( slovenská premiéra 13. novembra 2008) 250-tisíc divákov
Shrek Tretí ( slovenská premiéra 14. júna 2007) 204-tisíc divákov
Autá ( slovenská premiéra 31. augusta 2006) 171-tisíc divákov

debata chyba