Recenzia: Protektor obnažuje korene kolaborácie

Čech je cyklista, ktorý sa hore hrbí, dolu však šliape. Citátom, prisudzovaným Hitlerovi, začína Marek Najbrt svoj druhý film Protektor zámerne. Rozohráva v ňom totiž príbeh o porobe, svedomí a ohýbaní chrbtice pod tlakom dramatickej doby.

29.03.2010 08:00
Jana Plodková (vľavo) získala za herecký výkon... Foto:
Jana Plodková (vľavo) získala za herecký výkon vo filmovej dráme Protektor cenu Český lev.

Píše sa rok 1938. Herecká kariéra Hany Vrbatovej sa sľubne rozbieha. Jej manžel, rozhlasový moderátor Emil Vrbata, žiarli na filmárov, medzi ktorými je jeho žena hviezdou. Po vyhlásení protektorátu nesmie talentovaná herečka židovského pôvodu na plátno ani do spoločnosti. Emil – po vyhodení kolegu, ktorý nedržal jazyk za zubami – dostane ponuku byť hlásnou trúbou nemeckých mocipánov. Nazdáva sa, že keď s nimi bude spolupracovať, zachráni svoju ženu. Uverí sľubu nemeckého šéfa, že privrie oči nad zmiešaným manželstvom.

Reakcia na vonkajšiu hrozbu rozleptáva manželstvo. Hana zahnaná do samoty hľadá únik, Emilovi nečakaná sláva dodáva sebavedomie. Verí, že dokáže balansovať na tenkej hrane medzi cťou a zradou. Jeho svet ilúzií sa definitívne rozpadne po atentáte na Heydricha.

Príbeh z minulosti vyrozprával Marek Najbrt moderným filmovým jazykom. Obrazmi vykresľuje kontrast medzi realitou a jej mediálnou podobou. Pred mikrofónom či kamerou sa hrdinovia skrývajú za maskami, v súkromí ich odhadzujú. Nápadito sa pohráva s motívom bicykla, ktorý evokuje raz svet filmu, inokedy utekajúci čas i koleso dejín a neskôr drámu atentátnikov.

Temná téma kolaborácie, precízny scenár, premyslené dialógy, originálny režijný rukopis, obrazy kameramana Miloslava Holmana, ladené v sépiovej farbe, ktoré umocňujú atmosféru neistoty doby, vťahujú diváka bez zvyšku. Stavbu filmovej drámy korunujú skvelé herecké výkony Jany Plodkovej a Marka Daniela, ktorí sa po prvý raz popasovali s hlavnými úlohami, aj kolaborantská mrcha Kláry Melíškovej, starnúci herec Jiřího Ornesta či úlisný nemecký šéf rozhlasu Richarda Stankeho. Film Protektor však pôsobí trochu chladne. O citovom prežívaní hrdinov, ktorí prechádzajú zlomovými životnými situáciami, hovorí bez vonkajších emócií. Výnimočnej snímke to však vonkoncom nezabránilo v tom, aby sa stala najlepším českým filmom za minulý rok.

Protektor, Česká republika, 2009
réžia: Marek Najbrt
scenár: Robert Geisler, Benjamin Tuček, M. Najbrt