Dokonca ani laureátmi hlavných čestných ocenení sa tentoraz nestali slávni herci ani hviezdni režiséri. V piatok získal čestného Zlatého leva za prínos svetovej kinematografii americký dokumentarista Frederick Wiseman a v utorok ho Martin Scorsese odovzdal americkej strihačke Thelme Schoonmakerovej, držiteľke Oscarov za strih troch jeho filmov Zúriaci býk, Letec a Skrytá identita.
Šesť hodín nymfománie
Cenu tradičného partnera festivalu Persol Tribute to Visionary Talent Award v pondelok udelili americkej herečke – múze bratov Coenovcov Frances McDormandovej. Festival pri tejto príležitosti uviedol jeden z najdlhších filmov tohto ročníka. Štvorhodinový televízny projekt režisérky Lisy Cholodenko (štyri nominácie na Oscara za Decká sú v pohode) nazvaný Olive Kitteridge z produkcie HBO je dramatickou štúdiou neznášanlivej, mizantropickej, sarkastickej učiteľky zo základnej školy kdesi na pobreží Atlantiku a McDormandová ju bravúrne stvárnila v rozpätí troch desaťročí.
Ešte o dve hodiny dlhší maratón predstavovalo uvedenie oboch rozšírených režisérskych verzií škandalóznej snímky Larsa von Trier Nymf()manka. Premiéra režisérskeho zostrihu prvej časti sa konala na jar v Berlíne, druhý director’s cut mal svetovú premiéru teraz v Benátkach. So záujmom si ho spolu s novinármi pozreli aj Uma Thurmanová a Peter Skarsgaard. Do filmu pribudlo viacero scén. Niektoré (najmä tá, kde si hrdinka sama doma improvizovanými nástrojmi vykonáva aborciu) boli také drastické, že viacero divákov zutekalo zo sály a jednej šokovanej diváčke prišlo tak nevoľno, že musela zasahovať pohotovosť. Môže to režisér brať ako ocenenie kvality?
Hodinky pre Jamesa Franca
Ocenenie Jaeger-LeCoultre Glory to the Filmmaker venovala prestížna klenotnícka a hodinárska značka americkému hercovi, scenáristovi a režisérovi Jamesovi Francovi. Cenu v podobe exkluzívnych, len na túto príležitosť vytvorených, pánskych hodiniek prevezme osobne dnes, pred predstavením svojho celovečerného filmu The Sound and the Fury.
Festival už uviedol šestnásť z devätnástich súťažných snímok. V rebríčku medzinárodnej kritiky sa od prvého dňa na prvom mieste drží úvodný film Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance) Alejandra Gonzáleza Iñárritu, ktorý dominuje aj diváckym anketám. Talianski kritici uprednostňujú dokument Joshuu Oppenheimera The Look of Silence. Rozpráva o obetiach i páchateľoch násilia v Indonézii.
Skôr sklamaním sa ukázala novinka The Cut oceňovaného nemeckého filmára Fatiha Akina (Proti múru, Na druhej strane). Spracovaním v tureckej komunite tabuizovanej témy arménskej genocídy z čias prvej svetovej vojny preukázal občiansku i politickú statočnosť, no zdĺhavým lineárnym rozprávaním o arménskom mužovi, ktorý po celom svete hľadá svoje stratené dcéry, divákov skôr znudil, ako zaujal. The Cut bol ďalším z neveľa súťažných filmov, ktoré tohto roku nekompromisné benátske publikum odprevadilo hanlivým bučaním.
Berlusconi je mafiánska bábka
Iránsky scenárista Amir Naderi, americký režisér arabského pôvodu Ramin Bahrani a producent indického pôvodu Ashok Armitraj sprevádzali do Benátok svoj súťažný film 99 homes o nekalých praktikách obchodníkov s nehnuteľnosťami, finančníkov, developerov a miestnych úradníkov pri exekvovaní rodinných domov vo floridskom Orlande. O dom z minúty na minútu príde i robotník a slobodný otec Dennis Nash (Andrew Garfield) žijúci s malým synom a so starnúcou matkou (ktorú skvele zahrala Laura Dern!), no napriek tomu začne spolupracovať s Mikom Carverom (Michael Shannon), obchodníkom s nehnuteľnosťami a lokálnym politikom, ktorý získal lukratívnu zakázku: uvoľniť pre veľký developerský projekt pozemky pod stovkou domov. Problémom je, že sú obývané a nikto nemá chuť investovať do ich výkupu.
Dennis je čoraz očarenejší možnosťami ľahkého a vysokého zárobku, ale napokon sa mefistofelovskému lákaniu dokáže vzoprieť. Je príznačné, že presvedčivý pravdivý americký film s čisto americkou témou a chvíľami až s dokumentárnym vyznením nakrútili príslušníci odlišných kultúr.
Mimoriadne odvážna je i talianska scenáristka, režisérka a herečka Sabina Guzzanti, tvorkyňa snímky La trattiva. Formou štylizovaného hraného dokumentu s autentickými aj inscenovanými zábermi analyzuje politický a spoločenský vývoj v Taliansku od pádu Berlínskeho múru – a dochádza k jedinému, zato mnohými indíciami i dôkazmi podporenému záveru: Berlusconiho strana Forza Italia vznikla ako spoločný projekt konzervatívcov, pravice, nacionalistov, fašistov, mafie, camorry a ndranghety na legalizáciu organizovaného zločinu a jeho priame prepojenie s talianskou vládou, zákonodarstvom, políciou i justíciou. Presvedčivo ukazuje a dokazuje formy i následky symbiózy vysokej politiky s organizovaným zločinom, ktorá požiera demokraciu a mení ju na totalitu. O možnosti realizácie podobného filmu na Slovensku radšej ani nepremýšľajme.
Tri silné na záver
Protesty prepukli priamo v kinosále i na záver projekcie tureckého súťažného filmu Kaana Müjdeciho Sivas o chlapcovi zo súčasného tureckého vidieka, ktorý si osvojí pastierskeho psa, ťažko doráňaného na psích zápasoch. Vylieči ho, začne s ním chodiť na zápasy a vďačné zviera robí čokoľvek, aby sa novému majiteľovi zavďačilo. Režisér je uznávaným dokumentaristom a jednu z dokumentárnych snímok o psích zápasoch pretavil aj do podoby celovečerného hraného debutu. Drsné dokumentárne ladené zábery z neľútostných zvieracích súbojov hlboko rozladili ochrancov zvierat a dohnali ich k pískaniu aj hnevlivým pokrikom.
Kým v sobotu večer v Palazzo del Cinema na benátskom Lide oznámi porota svoj verdikt, do súťaže ešte zasiahne silná trojka. Andrej Končalovskij snímkou Bielyje noči počtaljona Alekseja Trjapicina, Abel Ferrara so svojou životopisnou drámou Pasolini s Willemom Dafoem a Andrew Niccol príbehom amerického vojenského pilota diaľkovo ovládaných lietadiel Good Kill s Ethanom Hawkeom v hlavnej role. Tipovať výsledky by teda ešte bolo predčasné.