Letné kiná bodujú najmä v rekreačných oblastiach

Na Slovensku funguje asi dvadsať letných kín. No v mnohých slovenských mestách - či už v Nitre, Veľkom Krtíši, Banskej Bystrici alebo Trenčíne nepremietajú žiadne. Ani v Bratislave a Košiciach.

16.07.2010 09:00
Amfiteáter v Martine
debata

V hlavnom meste si diváci môžu pozrieť film pod holým nebom iba v Lesnom kine Nostalgia, ktoré má špeciálny program, a v autokine na Zlatých pieskoch. Po Slovensku navyše putujú dva autobusy Bažant kinematografu, ktoré uvádzajú päť filmov z českej a slovenskej produkcie.

Lacnejšie vstupné a atmosféra projekcie v otvorenom priestore sú najväčšie lákadlá letných kín. Predsedníčka Združenia prevádzkovateľov a pracovníkov kín SR Mária Pichnarčíková si myslí, že takéto zariadenia sú pre divákov stále príťažlivé. „Najúspešnejšie sú pritom letné kiná v rekreačných oblastiach, pri vodných plochách či kúpeľoch. Výbornú návštevnosť vykazoval napríklad amfiteáter v Senci,“ uviedla Pichnarčíková.

Chodia predovšetkým mladí
Podľa Pichnarčíkovej je najmenej letných kín na východnom Slovensku. Pod holým nebom tam však premieta zrekonštruované Záhradné kino v Prešove. „Na to, aby sme pokryli náklady, potrebujeme návštevnosť aspoň sto ľudí. Jún bol však v znamení zlého počasia, a tak sme bojovali o prežitie a dostali sme sa do straty. S príchodom krajšieho počasia sa situácia zlepšila,“ povedal prevádzkovateľ záhradného kina Radovan Bačík. „Naše kino už má stabilných divákov, niektorých dokonca poznám aj po mene. Prichádzajú sem nielen pre filmy, ale najmä pre atmosféru. A je takmer bežné, že po každom predstavení zatlieskajú.“
Bačík vysvetlil, že do prešovského záhradného kina, kde stojí lístok iba euro, chodia predovšetkým dvadsiatnici. Najúspešnejšie sú pritom horory a dabované filmy, najmä rozprávky. Na tie podľa Bačíka chodia aj rodičia s deťmi, hoci ich premietajú až o deviatej večer. „Každý rok skončím v miernom zisku alebo v strate. Robím to teda najmä pre mladých ľudí, aby sa mali kde schádzať,“ uzavrel Bačík.

Veria v Shreka a Zatmenie
Obľúbenosť hororov potvrdil aj Michal Vanko zo spoločnosti VL MEDIA, ktorá prevádzkuje letné kino Amfiko v Martine.

„Tohtoročná návštevnosť je zatiaľ mierne nižšia ako vlani, ale sezónu sme odštartovali výborne. Premietli sme film Avatar, na ktorý prišlo dvetisíc divákov. Inak chodí na tie výraznejšie tituly dvesto-tristo ľudí, na tie bežné okolo 150,“ uviedol Vanko. Podľa neho sa návštevnosť Amfika v poslednom roku-dvoch stabilizovala, po tom, čo desať rokov rástla. „Vplyv krízy trochu cítiť, ale nie veľmi. Pomáha nám aj Facebook, kde máme vytvorenú skupinu a môžeme tak informovať ľudí o našom programe. Cítim pritom, že publikum sa omladzuje,“ dodal Vanko, ktorý očakáva, že tento rok by ešte mohli byť diváckymi ťahákmi tituly Shrek: Zvonec a koniec, Twilight sága: Zatmenie, Ženy v pokušení či Sex v meste 2.

Vedúca novozámockého kina Mier a tamojšieho amfiteátra Júlia Žďárska tvrdí, že u nich sa tešil dobrej návštevnosti film Princ z Perzie: Piesky času. Z očakávaných snímok menovala tiež Zatmenie a štvrtú časť Shreka. „V amfiteátri máme priemernú návštevnosť okolo 40–50 ľudí, ale stáva sa aj to, že návštevníci neprídu,“ podotkla Žďárska. A tak, ako viacerí, aj ona hovorí, že divácku odozvu zo všetkého najviac ovplyvňuje počasie a ponúkaný filmový titul. Pred niekoľkými rokmi sa však uskutočnila rekonštrukcia amfiteátra, pred ním vyrástla polyfunkčná budova a odvtedy je návštevnosť letného kina slabšia. Amfiteáter vraj stratil svoj starosvetský charakter. Najväčšiu časť jeho divákov pritom tvoria mladí od 16 do 30 rokov. A aké žánre bodujú v Nových Zámkoch? Snímky rodinného typu a horory.

Autom priamo pred plátno
Distribučné hity ako spomínaný Shrek či Twilight nenájdu diváci v bratislavskom Lesnom kine Nostalgia, ktoré má špeciálny program. V súčasnosti tam prebieha letná prehliadka Mladý slovenský film. Veľké divácke filmy však uvádza jediné autokino na Slovensku, ktoré sa nachádza pri bratislavskom nákupnom centre Shopping Palace Zlaté Piesky. Projekt autokina spustili vlani v septembri. „Vtedy bola počas dvoch mesiacov priemerná návštevnosť okolo sto ľudí. Teraz je návštevnosť ustálená na v priemere 200 – 250 divákov na predstavenie,“ prezradil Tomáš Dojčan zo spoločnosti Strategic, ktorá autokino prevádzkuje.

Divácky záujem podľa neho závisí predovšetkým od ponúkaného filmu, od počasia a konkurencie iných mestských podujatí.
Tohtoročnú sezónu odštartovalo autokino titulom Milionár z chatrče, ktorý si vybrali samotní diváci a na projekciu prišlo až 350 áut. V programe je pritom každý mesiac tematicky zameraný týždeň, ten najbližší uvedie oscarové „animáky“ (na budúci utorok to bude Wall-E, vo štvrtok snímka Hore a v sobotu Ratatouille – Dobrú chuť!). Predstavenia sú zadarmo a sezóna by mala potrvať do konca októbra.

Bažant kinematrograf sa špecializuje na české a slovenské snímky. Tento rok v mestách ponúka tituly Líbáš jako bůh, Kawasakiho ruža, 2Bobule, Nestyda a Pokoj v duši. Najbližšími zastávkami autobusov, ktoré premietajú pod holým nebom, sú Kežmarok (14. – 17. júla), Nové Mesto nad Váhom (16. – 20. júla), Poprad (18. – 21. júla), Považská Bystrica (21. – 25. júla) a Bardejov (23. – 27. júla).

debata chyba