Recenzia: Nový Allenov film stačí vidieť raz

Majster filmovej neurózy Woody Allen opäť ponúka obecenstvu svoju obľúbenú tému čudných vzťahov ešte čudnejších ľudí na pozadí hektického New Yorku. Tentoraz ide o príbeh starnúceho fyzika, ktorý v panike utečie od luxusného života s krásnou a inteligentnou manželkou, aby po rokoch samoty opäť ožil po boku mladučkej a naivnej južanky.

14.09.2010 07:00
Evan Rachel Wood ako naivná a krásna Melody a... Foto:
Evan Rachel Wood ako naivná a krásna Melody a Larry David ako cynický starý intelektuál Boris.
debata

Posledné roky Allenovej tvorby ovplyvnil jeho útek do Európy. Na starom kontinente mohol nakrúcať oveľa lacnejšie. No európska atmosféra sa pozitívne prejavila aj na kvalite jeho filmov, ak si pripomenieme napríklad komédiu Vicky Christina Barcelona.

Užívaj si, ako sa len dá je po štyroch rokoch exilu opäť newyorským príbehom. Príčinou tohto návratu môže byť aj fakt, že scenár filmu vznikol ešte v 70. rokoch, no po smrti komika Zero Mostela, ktorý mal dostať hlavnú úlohu, zakotvil na dlhé roky v zásuvke.

Pre Allena príznačný pletenec neuveriteľných udalostí a osudových náhod sa rozohráva okolo Borisa Yelnikoffa. Ten je typickým zástupcom radu cynických mizantropov, ktorých kedysi vo svojich filmoch stvárňoval samotný režisér. Allen však tvrdí, že všetka podobnosť medzi ním a Borisom plynie z podobných okuliarov.

Boris nemá rád ľudí, dokonca ani deti, ktoré za peniaze ich starostlivých matiek učí hrať šach. Najradšej zo všetkého vedie nekonečné monológy o pominuteľnosti sveta či rasistickej histórii Ameriky, a vlastnú homofóbiu si ospravedlňuje vierou vo svoju genialitu.

Melody by ani nemohla byť Borisovi väčším protikladom. Je od neho o polstoročie mladšia, rozumovo pripomína skôr iný živočíšny druh. Nechápe Borisov sarkazmus, a tak prvé týždne ich spolužitia verí, že hrával bejzbal za Yankees. Do New Yorku utiekla z južanskej, pateticky nábožnej rodiny, kde by ju čakal prinajlepšom osud okresnej miss. Keď ju však Boris objaví kdesi pod schodmi, rýchlo sa prispôsobí jeho životnému štýlu a dokonca sa do neho naivne zamiluje.

Divák, ktorému je Allenova tvorba blízka, sa zrejme nevyhne dojmu, že film vlastne neprináša nič nové. Tento pocit by možno nebol taký výrazný, keby snímka, ktorej vtip stojí na polygamii či homosexualite, vznikla vtedy, keď mala – teda v 70. rokoch.
Allenovské dialógy sú síce brilantne urážlivé ako vždy, v podaní Larryho Davida však neraz pôsobia strojene. Komik známy najmä divadelnými improvizáciami miestami pôsobí plytko. Predstaviteľka Melody Evan Rachel Wood, známa viac svojím vzťahom s Marilynom Mansonom než hereckým umením, filmu tiež nie je najväčšou oporou. Herecky film drží Patricia Clarkson, ktorej úloha matky Melody dokonale sadla.

Film je príjemný aj zábavný, vhodnejší je však na nedeľné popoludnie než sobotný večer, ako tie lepšie z Allenových výtvorov. Známa režisérova nechuť nakrúcať scény na viackrát je tu chvíľami taká očividná, že výsledný produkt hraničí až s amatérstvom. Najbližšie Woody Allen avizuje opäť európsky film. Polnoc v Paríži upúta najmä obsadením francúzskej prvej dámy, Carly Brunni. Zostáva len dúfať, že Európa opäť vdýchne do autorovej tvorby živelnú energiu, ktorá ju robila jedinečnou.

Hodnotenie Pravdy: 3 hviezdičky z 5

Užívaj si, ako sa len dá, USA, Francúzsko
réžia a scenár: Woody Allen
hrajú: Evan Rachel Wood, Larry David, Patricia Clarkson, Henry Cavill, Adam Brooks a iní
slovenská kinopremiéra: 9. septembra

debata chyba