Recenzia: Veľa zážitkov, málo prežitkov

Filmové adaptácie knižných príbehov Michala Viewegha mávajú u divákov veľký úspech. Dobrým príkladom je Román pre ženy, ktorý sa stal v roku 2005 celkovo najnavštevovanejším titulom českých kín. O rok neskôr sa na prvej priečke umiestnila zase snímka Účastníci zájazdu.

23.09.2010 14:00
Miroslav Donutil hrá bohatého a pôžitkárskeho... Foto:
Miroslav Donutil hrá bohatého a pôžitkárskeho Cyrila.
debata

Do kín dnes prichádza Román pre mužov a aj ten má šancu prilákať divákov. Dôvodom môže byť značka Viewegh, zvýraznenie komediálnych prvkov, Miroslav Donutil v hlavnej úlohe či atraktívne príbehové prostredie. Tragikomédia režiséra Tomáša Bařinu vychádza v ústrety širokému publiku.

Spomínaný Donutil tentoraz stvárňuje postavu, ktorá má viacero neduhov. Je to skorumpovaný štátny zástupca Cyril, manipulatívny a arogantný chlapík. V mladosti sa však postaral o sestru Anetu a brata Bruna. Aneta je investigatívna reportérka a Bruno je taká nenápadná ostýchavá osôbka. Je smrteľne chorý a Cyril sa rozhodne, že mu zaobstará „zlatý padák“, aby si ešte poriadne užil. Vezme teda súrodencov do luxusného hotela v Tatrách a objedná aj striptérku Tali, ktorú Bruno rád sleduje na internete.

Zostava charakterov a možnosti ich konfrontácie sú isto zaujímavé. Tvorcovia vytiahnu niektoré dôležité motívy, ale pristupujú k nim dosť povrchne. Vzniká tu napríklad konflikt medzi Anetou a Cyrilom, ktorý svojimi príkazmi zasahuje aj do jej pracovného života. To je výrazný problém a silný motív. Lenže Aneta obyčajne reaguje iba chvíľkovým odporom a napokon brata poslúchne. Môže mu napľuť do jedla, ale že by v nej neprestajne rezonovala dilema, aký postoj k bratovi zaujať? Zásadný krok urobí až v závere.

Pľuvanec do jedla má byť zároveň žartovným vyjadrením Anetinho nesúhlasu – a tvorcovia často stavajú na scény komediálneho typu. To, že je Cyril arogantný, vidí divák zreteľne pri jeho trápnom výstupe pred reštauračným personálom, ale čo jeho politické konexie? Ako vyzerá jeho pracovné pozadie, čo všetko má na rováši, ako sa prejavuje jeho vplyv, keď si tyká s predstaviteľmi vlády? To je opäť vážny problém, ktorý by si zaslúžil dôslednejšie vysvetlenie. Tvorcovia však usúdili, že zábavnejšie bude, keď Cyril zavše vypustí nejakú „hlášku“, zalaškuje si s atraktívnou ženou a popri užívaní si kde-tu okato pripomenie svoju arogantnosť.

No a Bruno? Akou pozoruhodnou postavou sa zdá byť, keď hovorí o svojom celoživotnom strachu. Po zvyšok príbehu je to však mĺkvy hrdina bez sebareflexie. Občas pôsobí až „prostáčikovským“ dojmom. Cyrilova podnikavosť, sebavedomý prejav a rozmarnosť zatieňujú postavy Bruna aj Anety a zaberajú priestor na úkor toho, ktorý mohol byť venovaný vnútornému prežívaniu súrodencov. Keď sa napokon schýli k tragédii, nevyvolá to v divákovi želané emócie.

Navyše je tu ešte rušivý motív Talinho žiarlivého partnera (hrá ho Jan Budař), ktorý aj s kamarátom trieli do Tatier, aby sa pomstil Cyrilovi. Budař a Filip Čapka síce vytvorili dobré komické figúry, ale táto dejová línia pôsobí v celku nesúrodo a zbytočne.

Trochu to pripomína niektoré filmy Jana Hřebejka. Tie trpké komédie, v ktorých chcel rozprávať o vážnych problémoch, ale nerobil to dôrazne, namiesto toho často odvracal pozornosť k humoru. Román pre mužov je z technickej stránky zvládnutý projekt, ale je to predovšetkým film na efekt. Výlet troch odlišných postáv v atraktívnych kulisách, ktorý na divákov nekladie veľké nároky. Má ich zabaviť, dopriať im potešenie z nedosiahnuteľného luxusu a v stave uvoľnenosti im ponúknuť zopár ľahko čitateľných odkazov a posolstiev. Je to však prcháva záležitosť. Škoda, že tvorcovia film nedotiahli do podoby sústredenej a prenikavej reflexie vnútorného trápenia postáv a ich vzájomných problémov.

Hodnotenie Pravdy: 3 hviezdičky z 5

Román pre mužov, ČR 2010
scenár: Michal Viewegh
réžia: Tomáš Bařina
hrajú: Miroslav Donutil, Vanda Hybnerová, Miroslav Vladyka, Táňa Pauhofová
slovenská kinopremiéra: 23. septembra

debata chyba