Recenzia: Wajda hovorí intímne o umieraní

Filmový cyklus Projekt 100 prináša na Slovensko najnovšie dielo slávneho veterána poľského filmu, 84-ročného režiséra Andrzeja Wajdu - Svätá tráva. Po mohutnej filmovej freske Katyň, v ktorej zachytil jednu z najbolestnejších kapitol poľskej histórie, prichádza s meditáciou o zármutku iného druhu. Ide o intímnu spoveď herečky a režiséra, o strate manžela a spolupracovníka/kameramana v jednej osobe - Edwarda Klosinského.

29.09.2010 07:00
Krystyna Janda a Pawel Szajda vo filme Svätá... Foto:
Krystyna Janda a Pawel Szajda vo filme Svätá tráva.

Prísny a mĺkvy interiér hotelovej izby, ponorený do smútku ženy, ktorá prišla o najbližšieho človeka. Krystyna Janda, jedna z najvýznamnejších poľských herečiek, odhaľuje v autentickom monológu pocity zúfalstva, zmätku a nepripravenosti tvárou v tvár jeho náhlemu odchádzaniu. A ako kvôli tomu musela odmietnuť spoluprácu s režisérom, u ktorého pred 33 rokmi debutovala v slávnom Mužovi z mramoru.

Divák je vzápätí nečakane vtiahnutý do prípravy na nakrúcanie filmu, kde spolu s Wajdom rozoberajú dvojakosť vône puškvorca (inak svätej trávy). Navonok je to závan života a po rozlomení stonky – bahenný pach smrti. Napokon sa úderom klapky prenášame do deja samotného hraného príbehu, adaptácie literárnej predlohy Jaroslawa Iwaszkiewicza Tatarak. Janda v ňom stvárňuje ženu vidieckeho lekára v stredných rokoch. Marta prežíva v manželstve, naplnenom skôr úctou než láskou, zaseknutá v melancholickom smútku za svojimi synmi – obeťami povstania.

Netuší nič o vážnosti svojej diagnózy a zbližuje sa s miestnym mladíkom Boguslawom. Pripomína jej synov a vzbudzuje nostalgické spomienky na vlastnú mladosť. Charakter Martinho záujmu je nejednoznačný – erotický a materinský zároveň. Vo vrcholnej scéne spoločného kúpania v jazere a následnej tragédie zrazu dochádza k odcudzeniu. Wajda demaskuje túto situáciu ako scénu z práve nakrúcaného filmu. Herečka utečie z nakrúcania, pretože umieranie/strata sa pre ňu stáva neznesiteľnou.

Svätá tráva viac ako plný filmový tvar funguje ako skica, impresia. Spoveď tvorcov plná osobných zážitkov a odkazov (Marta podáva Boguslawovi knihu Popol a diamant, ktorú režisér nezabudnuteľne sfilmoval v roku 1958) a zároveň meditácia o ich spoločnom zármutku. Choroba hlavnej hrdinky je zrkadlením skutočnej diagnózy herečkinho manžela. Udalosti z hraného príbehu a Jandovej súkromného života sa prelínajú. Krystyna Janda je odzbrojujúco úprimná a diváka dokáže zasiahnuť bez toho, aby sa k nemu musela obracať tvárou. Jej monológ je prienikom fikcie a skutočnosti, umenia a reálneho života. Tok pocitov a slobodný pohyb vnútri jedného statického záberu pôsobia ako osamostatnené od zásahov režiséra.

Budovanie sily okamihu prostredníctvom dokumentárneho realizmu je prelamované priznávaním filmovej ilúzie. To vo výsledku znamená aj odstup a zmätenie diváka, ktorý nie je schopný naplno sa ponoriť ani do jednej z dejových línií. Namiesto členitého reliéfu v ňom zostáva skôr jeden rozjatrený zárez.

Svätá tráva, Poľsko 2009
scenár a réžia: Andrzej Wajda
hrajú: Krystyna Janda, Pawel Szajda, Jan Englert, Jadwiga Jankowska-Cieślak a iní