Recenzia Wall Street 2: Divák možno v kine zaspí

Hollywoodsky veterán Oliver Stone oživil svojho najslávnejšieho antihrdinu – Gordona Gekka z trháka Wall Street z roku 1987. Film Wall Street: Peniaze nikdy nespia za prvé dni po premiére zarobil viac ako ktorýkoľvek iný súčasný film. Stoneov dôvtip v ňom však takmer úplne chýba.

30.09.2010 07:30
Michael Douglas a Shia LaBeouf vo veľkom svete... Foto:
Michael Douglas a Shia LaBeouf vo veľkom svete peňazí na Wall Streete.

Gordon Gekko sa po ôsmich rokoch vo väzení vracia do života. No časy, keď bol na špičke finančného trhu na Manhattane, sú už dávno preč. Stále je však uznávanou kapacitou, píše knihy a prednáša. Raz si Gekkove predpovede pádu ekonomiky vypočuje snúbenec jeho dcéry Jake Moore.

Jake je sám burzovým maklérom a Gekko na neho urobí veľký dojem. Po pár stretnutiach mu sľúbi, že sa ho pokúsi udobriť s dcérou Winnie, ktorá ho už dávno zavrhla. Súčasne Jake pátra po pôvodcovi klebiet, pre ktoré jeho mentor a šéf skrachoval a spáchal samovraždu. Nájdu tak s Gekkom spoločného nepriateľa. Či však pôjdu spolu proti nemu, alebo, naopak, jeden proti druhému, nie je isté.

Oproti prvému filmu pokračovanie burzu obralo o jej čaro. Mnoho skutočných maklérov spomína na Gordona Gekka ako na vzor, pre ktorý sa pustili do svojej kariéry. Nikdy nebol kladnou postavou, jeho dravosť a prešibanosť však pôsobila ako magnet. Michael Douglas si napokon za jeho stvárnenie vyslúžil jediného hereckého Oscara svojej kariéry.

Wall Street 2 ukazuje divákovi najmä smutné stránky vysokej hry s peniazmi. Postavy filmu pohltila chamtivosť. Finančný žralok Lou neunesie bankrot a radšej svoj život skončí skokom pod metro. Jakeova matka je posadnutá obchodom s realitami, a tak ako gambleri v kasíne riskuje a čoraz viac sa zadlžuje. Aj Jake je chvíľami zaslepený svojimi ambíciami viac, ako sa patrí. Gekko je naďalej chladný predátor, ktorý okrem vlastného ega nemá vzťah k nikomu a ničomu. Je ho však vo filme pomerne málo, čo je v prípade takej výraznej postavy nepochopiteľné.

Wall Street nie je akčný ani emocionálny film. Ťažisko prvého dielu bolo v inteligentných zápletkách, dialógoch a prekvapujúcich ťahoch – bol ako dobrá šachová partia. Pokračovanie za ním trošku zaostáva. Aj laik, ktorý sa vo finančnej terminológii stráca, vie, ako bude dej pokračovať. Obdivuhodne vypočítavá je len postava Brettona Jamesa, ktorého stvárnil Josh Brolin. Jeho pochody sú však také urýchlené, až je ich ťažké pochopiť.

Príbeh je zasadený do zrodu finančnej krízy, v tomto ohľade je aj pomerne informatívny. Je teda škoda, že sa do takej aktuálnej témy Stone neoprel o niečo viac. V popredí je namiesto toho melodramatická zápletka vzťahu Winnie k jej otcovi. Aj jej láska k Jakeovi prechádza dojemnými peripetiami, dôjde aj na slzy. Tieto odbočky však oberajú film o šťavu, aj keď Carey Mulliganovej v úlohe Winnie a Shia LaBeoufovi ako Jakeovi pristanú o niečo viac ako „veľká hra“ na Wall Streete.

Wall Street 2 nie je zlý film, no ako pokračovanie takého úspešného trháka, akým bola jednotka, stráca dych.

Wall Street 2: Peniaze nikdy nespia, USA 2010
réžia: Oliver Stone / scenár: Adam Loeb, Stephen Schiff