Recenzia: Affleckovi treba držať palce

Ben Affleck je pre mnohých najmä tvárou. Pripomína sa vo filmoch, reklamách, časopisoch, takže je to dosť opozeraná tvár. Slávny herec s neveľkými hereckými kvalitami. Napriek tomu je to zaujímavý úkaz, pretože nefunguje len ako fešácka výplň komerčných filmov. Je to človek tvorivý. Podieľal sa na scenári filmu Dobrý Will Hunting, pred tromi rokmi sa predstavil ako režisér vydarenej celovečernej snímky Zbohom, bejby a teraz do kín prichádza s novinkou Mesto. Affleck na nej pracoval ako režisér, spoluscenárista a, čo je trochu na škodu, aj ako herec.

26.11.2010 10:00
Rebecca Hallová stvárňuje bankovú manažérku... Foto:
Rebecca Hallová stvárňuje bankovú manažérku Claire, do ktorej sa zamiluje bankový lupič Doug (Ben Affleck).

Obsadil sa do úlohy bankového lupiča Douga, ktorý pochádza z bostonskej štvrte Charlestown. „Remeslo“ mu ide od ruky, ale keď pri jednej akcii spozná bankovú manažérku Claire, ktorú Dougova partia vezme ako rukojemníčku, veci sa komplikujú. Ženie ho čoraz silnejšia túžba skoncovať so životom kriminálnika a odísť z mesta v sprievode Claire. Podsvetie mu však neplánuje odobriť jeho úmysly a vypustiť ho z kolobehu, do ktorého sa „narodil“. V pätách má navyše FBI. Doug je rozhodnutý – ešte jedna veľká akcia a končí. Samozrejme, bude to rozhodujúca akcia. Pôjde o všetko.

Doug má toho na rováši dosť, ale publikum s ním má sympatizovať. Je to ten typ postavy, ktorej treba držať palce, pretože podstupuje zmenu a hľadá únik z extrému do „normálu“. A Affleck svojho hrdinu modeluje tak, aby divákom to držanie palcov uľahčil. V jednom momente vytiahne historku o Dougovej matke, ktorá ho opustila, keď bol ešte dieťa. Neskôr odtajní, že jeho vzťah s otcom musel byť tiež komplikovaný.

Doug sa tak javí ako obeť pomerov, ktoré ho odmalička obklopovali, pričom vo vzťahu s Claire sa začína ukazovať vo svojej pravej podstate – ako citlivý a starostlivý chlapík. Affleck sa tak na jednej strane snaží serióznejšie prekresliť prostredie, vyhnúť sa triviálnosti a nepresvedčivosti, a zároveň tu za pomoci viacerých klišé vytvára figúru „pána správneho“ povýšeného na veľkého víťaza. Jednoducho hrdinu, ktorému väčšinový divák ochotne drží palce a dostáva pekne to, čo očakáva. Mnohých to u(s)pokojí, ale niektorým to môže pripadať naivnejšie, ako by sa patrilo.

Je to trochu škoda, lebo Affleck opäť predviedol, že jeho režisérske schopnosti nie sú zanedbateľné. Dokáže byť realistický, sprostredkovať život v uliciach a baroch a dosiahnuť, aby postavy z prostredia zločinu pôsobili uveriteľne. V akčných pasážach sa neuchyľuje k neznesiteľne rýchlym sledom krátkych záberov a dunivému hudobnému sprievodu, aby to bolo čo najefektnejšie. A keď ukazuje naháňačky, ľudia na chodníkoch sa obzerajú, akoby boli naozaj zaskočení tým, čo sa deje. Vyzerá to dobre ako poctivá kriminálka. Je to však kriminálka so silným romantickým motívom a postava Douga tu vytŕča ako čosi fingované.

Vo filme stvárnili menšie úlohy aj herci Chris Cooper a Pete Postlethwaite, prvý hrá Dougovho otca, druhý zase jedného z bossov podsvetia. Obaja pritom zasadia Dougovi tvrdé deziluzívne údery. Ben Affleck však napokon obrátil svoju snímku iným smerom a až príliš horlivo sa postavil na stranu ilúzie.

Mesto, USA 2010
scenár: Peter Craig, Ben Affleck, Aaron Stockard
réžia: B. Affleck