Recenzia: Precious - potešujúce poznanie, že život vie byť ešte horší

Keď je niekto po anglicky "precious", znamená to, že je vzácny. Precious Jonesová si však veľmi vzácna nepripadá. Má len šestnásť rokov, život jej však už stihol ukázať svoju najhoršiu tvár. Žije v domácnosti, ktorá sa domácnosťou dá nazvať len s veľkou dávkou sarkazmu. Ak práve nesedí v škole, ktorá je hádam ešte väčším utrpením než jej domov, sníva pred zrkadlom o čarovnom svete, kde by jej meno malo ozajstnú výpovednú hodnotu. V realite zatiaľ práve vyšlo na povrch, že obézna tínedžerka čaká svoje druhé dieťa. A jeho otec je mu zároveň dedkom.

09.12.2010 09:11
V snímke sa objaví aj spevák Lenny Kravitz, na... Foto:
V snímke sa objaví aj spevák Lenny Kravitz, na snímke s Gabourey Sidibeovou, ktorá stvárňuje Precious.

Ak niekto niečo dostatočne dlho opakuje, môže sa stať aj lož pravdou. Precious jej frustrovaná matka vtĺka mantry o jej neschopnosti a hlúposti už od malička. A tak nečudo, že vo svojich šestnástich rokoch nerozozná písané R od tlačeného V, nemá priateľov, záľuby ani ambície. Keď sa však v škole prevalí, že je opäť tehotná, musí sa rozhodnúť. Buď nastúpi do alternatívneho vzdelávacieho projektu, alebo sa podvolí prianiu svojej matky a pôjde si zažiadať o podporu, „ako každý normálny černoch, lebo škola je len pre bielych“.

Film Precious, ktorý produkovala hviezdna moderátorka Oprah Winfreyová, sa zakladá na debutovom románe Push autorky Sapphire. Román, ktorý vyšiel v roku 1998, si vyslúžil zmiešané ohlasy. Zatiaľ čo jedni vychvaľovali spisovateľkin autentický štýl, iní považovali kvantá nešťastia, ktoré sa stretlo v živote jednej mladej slečny, za neuveriteľne premrštené a hyenizmom zaváňajúce. Možno práve preto sa tvorcovia filmovej podoby rozhodli niektoré kruté zápletky novely zo snímky vynechať. Vďaka tomu sa na plátno dostal, popri veľkých dávkach smútku a beznádeje, aj kus humoru a humanizmu.

Na herecké výkony filmu sa už názory rôznili menej. Známa afroamerická komička Mo'nique, ktorá stvárnila nelichotivú postavu Preciousinej matky, získala za svoj výkon Oscara aj Zlatý glóbus. Na Oscara bola nominovaná aj hlavná hrdinka Gabourey Sidibeová. Príjemným prekvapením sú aj, všetkého afektu a hviezdnosti zbavené, výkony Mariah Careyovej a Lennyho Kravitza, ktorí sa objavujú vo vedľajších úlohách filmu. Okrem prestížnych filmových cien film Precious bodoval aj na festivaloch v Toronte, Cannes či na Sundance festivale v americkom Utahu, kde mala snímka vo februári minulého roku premiéru.

Snímka má komornú atmosféru. Spracovaním teda veľmi nevyniká, čo je vzhľadom na naliehavosť výpovede príbehu pochopiteľným krokom režiséra Lee Danielsa. Prostredie Harlemu a uzavretá komunita miestnych Afroameričanov, v ktorej sa dej odohráva, môže slovenskému divákovi evokovať výlet do ďalekých krajov, ktoré s ich životmi veľa spoločného nemajú. Otázky, ktoré film kladie, sú však aktuálne a charakteristické pre celú dnešnú spoločnosť, kde sa ľudia radšej len potichu prizerajú cudziemu utrpeniu a utešujú sa poznaním, že sa iní môžu mať aj horšie.

Precious, USA, 2009
réžia: Lee Daniels
scenár: Geoffrey S. Fletcher