Silvestrovské "retro“
Je to tak trochu paradox. Hoci je to práve Silvester, ktorý nám každý rok neprehliadnuteľne pripomína, že čas plynie len jedným smerom (a to do budúcnosti), takmer každý zo silvestrovských televíznych programov opäť raz stál aj padal na návratoch k dávno videnému, počutému a prežitému. Zatiaľ čo od Noci v archíve či folklórneho programu Kapura, ktoré uviedla podvečer Dvojka, sa to tak nejako dá čakať, ďalšie premiérové relácie s označením "silvestrovský špeciál“ by azda predsa len mohli skúsiť reflektovať aj čosi aktuálnejšie.
Podstatou silvestrovskej Chart Show, ktorá previedla divákov Markízy cez poslednú polnoc roku 2014, bolo spomínanie na štyridsiatku najväčších party hitov minulosti. Ťažiskovou inšpiráciou niekoľkohodinovej šou pod moderátorskou taktovkou Adely Banášovej boli teda tisíckrát počuté skladby ako Sme také, aké sme Beaty Dubasovej, Can't Touch This Mc Hammera, Summer Nights z Pomády či Mašinka od Maxim Turbulenc – čo aj pri najlepšej snahe desiatok účinkujúcich osobností veľa originálnych a prekvapivých momentov azda ani priniesť nemohlo. I tak však na slovenskom televíznom trhu išlo o jedinú celovečernú pôvodnú silvestrovskú šou, ktorá napríklad ako "podmaz“ k inej spoločenskej zábave mohla fungovať celkom dobre.
Aj Jednotka previedla svojho diváka do nového roka neveľmi súdobým štýlom. Posledným článkom jej (inak pestrého) silvestrovského programu bola totiž talkshow Petra Marcina Neskoro večer, ktorej vlažný priebeh predznamenal už moderátorov úvodný vtip o učiteľke, čo omylom pošle sexuálne ladený novoročný vinš svojej maloletej žiačke. Nasledovali viac, ale najmä menej vtipné skeče Zdenky Studenkovej, Jozefa Vajdu, Petra Nagya a ďalších, ktoré veľa zapamätateľného naozaj nepriniesli.
Vánok originality
Kto v silvestrovskom programe domácich vysieľateľov pátral po čomsi originálnejšom a súčasnejšom, mohol sa pobaviť napríklad na novej epizóde parodickej relácie Kredenc, ktorú Markíza vysielala ešte pred svojou hlavnou večernou šou. Petra Polnišová, Zuzana Šebová, Roman Pomajbo a ďalší si tentoraz strieľali napríklad zo súťažnej reality Farma, Televíznych novín či Smotánky. V koncoročnom špeciáli sa spolu s partiou komikov objavili aj viaceré z "obetí“ ich paródií – napríklad moderátori Patrik Švajda so Zlaticou Puškárovou, či najmedializovanejší slovenský otec Boris Kollár. Hoci parodický humor tohto typu nemusí zďaleka sedieť každému, z programu bolo aspoň jasne cítiť, že nevznikol pred rokom (či desaťročím), keďže reagoval na celkom súčasné dianie.
Sviežo pôsobila aj šou RTVS Milujem Slovensko, ktorá vo svojom silvestrovskom vydaní opäť ponúkla pestrú zostavu dynamických súťažno-zábavných disciplín s dvoma hviezdnymi tímami pod vedením Dana Dangla a Adely Banášovej. Tie napríklad hľadali na slepej mape Slovenska dedinky s obskúrnymi názvami, alebo skúšali účinky hélia a akéhosi "antihélia“ pri vysvetľovaní náznakov k hádankám so silvestrovskou tematikou.
Osobitou kategóriou v silvestrovskom televíznom programe sú filmy. Jedinou domácou stanicou, ktorá im zverila svoj večerný prime-time, bola tento rok Jojka a, žiaľ, nestavila pritom na žiadnu premiéru, ale maratón repríz prvých troch Kameňákov režiséra Zdeňka Trošku. Hoci aj nenáročná zábava tohto typu ku koncoročnej zábave určite patrí, i z tejto kategórie bolo iste možné nájsť čosi neopozeranejšie, a tým aj hodnejšie posledného dňa v roku. Zdá sa teda, že Jojka na tohtoročného Silvestra tak trochu rezignovala, hoci nakoľko sa jej konkurentom výroba originálnejších programov vyplatila, ukážu až výsledky sledovanosti.