Poľský film ožíva, novinky predstaví aj Febiofest

Oscar, Strieborný medveď z Berlína a filmoví diváci, ktorí sa po pochmúrnych rokoch masovo vracajú do kinosál - poľský film zažíva nebývalý rozmach a má nových talentovaných režisérov. Viacerých z nich predstavuje aj festival Febiofest, ktorý sa začal v piatok 20. marca v Bratislave.

21.03.2015 15:55
Poľský film Bohovia Foto:
V programe Febiofestu je aj divácky najúspešnejší film minulého roka Bohovia
debata

Poľský film zažíval svoju zlatú éru v 60. až 80. rokoch, po páde komunizmu však prišla kríza, ktorá trvala takmer 20 rokov. Poľské kino morálneho nepokoja s filmami ako Štruktúra kryštálu, Ochranné sfarbenie a ďalšími vystihlo pesimizmus svojej doby a zároveň nadčasovo definuje poľské cítenie.

Mená svetovo uznávaných režisérov staršej generácie a poľskej novej vlny ako Andrzej Wajda, Krzistof Kieślowsky, Roman Polanski či Krizstof Zanussi, teraz dopĺňajú nové hviezdy. Popri Pawlovi Pawlikovskom, režisérovi filmu Ida, ktorý tento rok získal Oscara za najlepší cudzojazyčný film, zaznamenala medzinárodný úspech aj režisérka Malgorzata Szumowská. Za tragikomický príbeh Body, o vzťahu človeka k rôznym podobám tela a smrti, si odniesla Strieborného medveďa z Berlinale. Szumovská je v poradí iba tretia Poľka, ktorej prestížnu cenu udelili – okrem nej ju získali iba Kieslowski a Polanski.

„Po páde komunizmu prestala štátna kinematografia existovať. Film sa prepadol do krízy, no teraz sme svedkami jeho znovuzrodenia,“ radovala sa legenda poľského filmu Andrzej Wajda, keď film Ida získal Oscara. Film otvára židovské tabu, čím vyvolal živú diskusiu. V Poľsku ho videlo vyše 215-tisíc ľudí, okrem toho mal vysokú návštevnosť najmä vo Francúzsku a v USA.

K úspechom poľského filmu v nemalej miere prispieva Poľský filmový inštitút založený v roku 2005. Podľa slov riaditeľky Agnieszky Odorowiczovej mali v roku 2005 poľské filmy 2-percentnú návštevnosť, vlani to už bolo 27,5 percent.

V programe Febiofestu sú okrem krátkych súťažných poľských filmov aj celovečerný hraný debut Krzysztofa Skonieczneho Hardkor disko – moderná tragédia o vine a treste; oceňovaná vojnová dráma z okupovanej Varšavy Mesto 44, takisto mladého režiséra Jana Komasu (Miestnosť samovrahov), či životopisná dráma Bohovia o tíme kardiochirurgov, ktorí v polovici 80. rokov uskutočnili prvú transplantáciu srdca v Poľsku. Snímka Lukasza Palkowského získala 11 cien na festivale v Gdyni a spolu s filmami Mesto 44 a špionážnym trilerom Jack Strong, ktorý Febiofest takisto uvádza, bola na poľských národných filmových cenách Orol nominovaná v kategórii najlepších filmov a cenu spolu so šiestimi ďalšími aj získala.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #poľský film #Febiofest #Poľský filmový inštitút #Jack Strong