Recenzia: Podmanivý morský spev

Výnimočný animovaný film Pieseň mora z dielne írskeho režiséra Tomma Moora bojoval o cenu na tohtoročných Oscaroch. Moor v ňom nadväzuje na poetiku svojho predošlého, takisto na Oscara nominovaného filmu Brendan a tajomstvo Kellesu a čerpá z bohatstva írskych národných mýtov a povestí.

21.04.2015 10:31
32-piesen 3x Foto:
Pieseň mora.

Chlapec Ben býva s mladšou sestrou Saoirse, otcom a verným psom na odľahlom majáku. Rodinu definuje tichý smútok za matkou, ktorá po narodení dcérky navždy zmizla v hlbinách mora. Bena otravuje ustavičná prítomnosť mladšej sestry. Príbehy, ktoré mu matka rozprávala na dobrú noc, prestanú byť rozprávkami, keď záhadné more začne lákať mĺkvu Saoirse. Ben zisťuje, že svet je omnoho čarovnejší a komplikovanejší, ako by si bol myslel. Saoirse je výnimočná a chlapec rýchlo pochopí, že o sestru musí bojovať.

Moor nestavia na akcii či dobrodružnosti, skôr sa sústreďuje na jemné momenty formujúce vzťah súrodencov. Paralelu príbehu tvorí svet mýtov. Autor skladá príbehy metaforicky ilustrujúce hlavnú dejovú líniu. Jeho symbolika je nenápadná, no dostatočne výrazná na to, aby jej porozumeli aj deti.

Režisér so zmyslom pre tradíciu

Režisér má zmysel pre krehkosť, volí námety vznešené, klania sa tradícii s rešpektom a zároveň ju invenčne prepája s modernými prvkami. Aj napriek náročnosti zostáva verný klasickým animačným technikám. Čerpá z keltskej mytológie, príbehy však zasadil do súčasného sveta, ktorý je rovnaký ako pred tisíckami rokov. Do sveta, ktorého harmónia je vychýlená, kde panuje smútok a sklamanie. Nádejou je malé výnimočné dievčatko, selkie – posledná z tuleních víl.

Rozprávkový príbeh charakterizujú rôzne podoby sklamania. Jeho postavy strácajú, aby sme si uvedomili, čo si máme sami vážiť. Pieseň mora je „malým“ príbehom dvoch odcudzených súrodencov. Katalyzátorom je putovanie, jeden z hlavných naratívnych princípov fantasy žánru a rozprávky. Postavy ho podstupujú, aby spoločnými silami zachránili svet fantázie. Zároveň sa snažia dostať domov a oživiť tam stratenú lásku. Stretajú figúrky, ktoré prehlbujú hlavnú myšlienku. Svet škriatkov, víl a bohov je farebnou metaforou reality hrdinov. Zrkadlia sa tu ich tváre, túžby i bolesti.

Dráma aj jemný humor

Moorovi sa darí nájsť paralelu medzi zákonitosťami dnešného sveta a nesmrteľnými ľudovými príbehmi, ktoré sú súčasťou histórie rodeného Íra. Príbeh opatrne pracuje s morálnym posolstvom, fantazijný svet je alúziou na našu bezprostrednú prítomnosť. Rozprávková forma dovoľuje zjednodušenie. Akokoľvek sa Moor vzdiali od reality, nestráca s ňou kontakt. Za statočnosť odmeňuje a zároveň sa vyhýba presladenému happy endu. Film je emocionálne vyvážený, strieda dramatické polohy s odľahčením v podobe jemného humoru.

Vizuálny prejav Tomma Moora je podmanivý a vynaliezavý, právom patrí na veľké plátno. Jeho nepretržitý farebný vír je poetický a zároveň vtipný, definovaný dynamickým pohybom a neopakovateľnou autorskou hudbou Bruna Coulaisa. Podľahne mu jednoducho každý, bez ohľadu na to, či má sedem, alebo sedemdesiat.

Pieseň mora/Belgicko, Dánsko, Francúzsko, Írsko, Luxembursko/ námet: Will Collins, Tomm Moor/ réžia: Tomm Moor/ hrajú: Brendan Gleeson, Fionnula Flanagan, David Rawle/ slovenská kinopremiéra 16. apríla 2015

Viac na túto tému: #animovaný film #Pieseň mora #Tomm Moore