Ilúzie sú mŕtve, nech žije beznádej

Mimoriadne úspešná postapokalyptická séria filmov o štvancovi Maxovi odštartovala už v roku 1979 filmom Mad Max. Austrálsky scenárista a režisér George Miller (Happy Feet, Prasiatko Babe v meste) pokračoval dielmi Šialený Max: Bojovník ciest (1981) a Šialený Max a Dóm hromu (1985). Maxa hral vtedy začínajúci herec Mel Gibson.

20.05.2015 07:02
Mad Max Foto:
Snímka z filmu Mad Max.
debata

Miller sa k tomuto autorskému projektu vracia po tridsiatich rokoch, aby Zbesilou cestou intenzívne vyrazil dych. Režisér miluje svoj vyprahnutý svet a 15 rokov ho nechal zrieť do formy plnokrvného akčného koláča, ktorý je predsa celkom iný…

Zlomený Max je späť

Tom Hardy ako Max Rockatansky, šialený štvanec, ktorý stratil všetko. V ústach suchá púšť, hnaný horúcim hnevom a beznádejou stratených dní. Ilúzie sú mŕtve, nech žije smrť. Z letargie ho vytrhne bojovníčka Furiosa (Charlize Theron), žena odhodlaná zachrániť to posledné, čo púštnej krajine bez budúcnosti zostalo. Materstvo vo svojej prostej kráse. Vesmír sa odkláňa, svet stratil boha a jedinou nádejou na prežitie je boj. Furiosa ukradne nákladné auto, odhodlaná dostať mladé ženy do svojej rodnej Zelenej zeme, odkiaľ ju pred rokmi uniesli. Max pozbiera zlomky rozbitých včerajškov a pridáva sa k ženám. Skupinu dopĺňa vojak Nux, ochotný umrieť za večnú slávu. Sú na divokej ceste, kde číha zánik…

Miller je symbolický. V jeho budúcnosti delí svet jediné zrnko piesku od úplného konca. Zúfalstvo privádza ľudstvo k opakovaniu chýb, história spočinula v uzavretej slučke. Živí – mŕtvi sú závislí od vodcu, ľudskosť sa plazí ako had, udiera jedom neschopná postaviť sa na zadné.

Na piedestáli žiari trash

Miller mieša prvky béčkových žánroviek „postapokalyptickej klasiky“, brutálnych japonských animákov aj počítačových hier. Trendy nerešpektuje, prispôsobuje si ich a posúva hranice akčného veľkofilmu do kategórie, ktorá patrí len jemu. Bez zábran pokračuje tam, kde pred rokmi prestal, je starý i nový zároveň. Oživuje kult, klaňajúc sa vlastnej obsesii.

Podobne ako režiséri Quintin Tarantino a Robert Rodriguez, ani Miller sa nestará o to, že prekračuje hranice braku, hrá sa a jeho nadšenie je dominantné. S Tarantinovými filmami Jackie Brownová, Kill Bill či Auto zabijak má spoločné ešte čosi – silné ženské hrdinky a intenzívny feministický podtext. Mad Max zobrazuje model sveta platný v akejkoľvek dobe. Človek človeku vlkom. Tak utekaj, ako najrýchlejšie to len ide…

Mad Max je komixovo nekrvavou prietžou akcie. Polomŕtve telá nepociťujú bolesť, ženie ich hnev a jediné, čo si želajú, je skončiť veľkolepo. Vrcholí vojna strojov, ktoré riadia smädní poloľudia bez zábran. Jedinou šancou na prežitie v pustej zemi je hnať sa vpred. Symbolom záchrany a deklaráciou sily je dopravný prostriedok. Furiosa a Max sú superhrdinami bez špeciálnych schopností, majú to najvzácnejšie, za čím sa v zvrátenom púštnom boji ženú všetci, zdravú krv a v rukách najsilnejší stroj krutovládcu Immortana Joea.

Všadeprítomné šialenstvo

Zrýchlene trhaný pohyb postáv upravený postprodukčnou animáciou vytvára osobitý, nervný výraz a dynamiku jednotlivých scén. Film je vyčerpávajúcou naháňačkou, no Miller presne vie, kedy poľaviť. Počas nepretržitého úniku dokázal presnou skratkou vyzdvihnúť prehistórie postáv. Beh utíchne, slnko zájde za horizont, zem sa na okamih schladí. Odrazu je intímnejší, odhaľuje hrdinov. Aj keď vopred vetríme ich smrť, akokoľvek by sme sa tomu chceli ubrániť, zrastieme s nimi.

Miller spúšťa paľbu veľkolepých senzácií a bizarností. V princípe však zostáva verný klasike s tradičnou dramatickou výstavbou a so sladkým katarzným vyvrcholením. Rafinovane pracuje s gýčom. Každý detail je precízne premyslený. Intenzívne pôsobí nielen vizualitou postavenou na krásnych tvárach a kaskadérskych kúskoch, ale invenčná je aj hudobná zložka, ktorá vyzdvihuje emócie. V istých momentoch je jej zdroj prekvapujúco zakomponovaný do deja.

Americké štúdiá vpustili do svojich veľkolepých komnát mága a nechali mu všetky kľúče. Výsledkom je výrazne autorský blockbuster bez jediného zaváhania.

Hodnotenie Pravdy

5 hviezdičiek z 5

Mad Max: Zbesilá cesta / Austrália 2015 / scenár, réžia: George Miller / kamera: John Seale / hrajú: Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas Hoult a ďalší / slovenská premiéra 14. mája

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #filmová premiéra #Charlize Theron #Tom Hardy #Mad Max #George Miller