Náznak pestrosti ukrajinskej kinematografie

Majdan je portrétom prebúdzajúceho sa národa, ktorý nanovo objavuje svoju identitu, povedal režisér Sergej Loznica. Keď prepukli na kyjevskom Námestí nezávislosti protivládne protesty, okamžite prerušil práce na iných projektoch a začal zaznamenávať dianie na Majdane.

20.06.2015 11:59
Životpisná dráma Paradžanov približuje osud... Foto:
Životpisná dráma Paradžanov približuje osud jedného z najoriginálnejších režisérov bývalého Sovietskeho zväzu.
debata

Od prvých demonštrácií až po zrážky s políciou, ktoré vyvrcholili zastrelením desiatok demonštrantov a útekom prezidenta Janukovyča z krajiny. Jeho dokument, ktorý je svedectvom „revolúcie dôstojnosti“ aj obrazom solidarity obyčajných Ukrajincov, predstaví sekcia Focus: Ukrajina.

Hoci ide o našich susedov, o ukrajinskej kinematografii vedia slovenskí diváci málo. „Zostáva v akomsi slepom uhle nášho filmového rozhľadu a len občas do našich kín či na festivaly prenikne ukrajinský film,“ uviedol zostavovateľ sekcie Martin Kaňuch. Osem filmov rôznych žánrov je príležitosťou na zoznámenie.

„Ako Armén narodený v Gruzínsku som sedel v ruskom väzení za ukrajinský nacionalizmus,“ s nemalou dávkou irónie konštatoval režisér Sergej Paradžanov. Jeho tvorba, ktorej prvým vrcholom bola vizuálna poéma Tiene zabudnutých svedkov ozdobená hlavnou cenou na festivale v Mar del Plata, „nevoňala“ sovietskym úradom. Nasledovali zákazy nakrúcania a väzenské cely. Osudy výstredného bohéma – pre sovietsku moc nevyspytateľného filmára – približuje životopisná dráma Paradžanov.

„Výber z hranej a dokumentárnej tvorby rokov 2013 a 2014 zahŕňa nielen politicky angažované dokumentárne diela, svedectvá o prelomových udalostiach v Kyjeve (Majdan), prípadne hrané spoločensko-kritické filmy zo súčasnosti (Zelená bunda), ale aj veľké historické fresky reflektujúce sovietsku minulosť krajiny (Sprievodca) či dokonca experimenty s rozprávaním (Delírium). Je to len náznak pestrosti ukrajinskej kinematografie,“ pokračoval Martin Kaňuch.

„Ukrajina je plná prízrakov. Prízrakov minulosti, ktoré sa pokúšajú znova ožiť. Jedným z takýchto prízrakov je aj Černobyľ,“ pripomína Fedor Alexandrovič. Mladý excentrický umelec a zároveň protagonista filmu Ruský ďateľ. Mal štyri roky, keď jeho mesto postihla katastrofa, dodnes pátra po príčinách, ktoré spôsobili výbuch reaktora. Stopa ho zavedie až k jednému z najdrahších zbrojných projektov ZSSR v časoch studenej vojny… Čím bližšie sa dostáva, tým väčšie nebezpečenstvo mu hrozí.

Keď sa spočiatku spravodlivý hnev vymyká spod kontroly, hrozí napokon jediné: všetko skončí v plameňoch. Generačná výpoveď trojice mladých fotožurnalistov a filmárov (Oleksandr Tečinskij, Alexej Solodunov, Dmitrij Stojkov) Všetko v plameňoch vťahuje diváka do epicentier kyjevských udalostí odohrávajúcich sa na prelome rokov 2013 a 2014 a medzi mladých demonštrantov v akcii. „Celý súbor symbolicky uvádza jediný archívny film – avantgardný opus Dzigu Vertova Jedenásty rok (1928), nakrúcaný aj v ukrajinskom Donbase,“ dodal zostavovateľ sekcie. Tento nedávno zreštaurovaný film uvedie unikátna animovaná upútavka, ktorú objavili až v deväťdesiatych rokoch v Holandsku.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Trenčín #art film fest #trenčianske teplice #Majdan #Sergej Loznica #ukrajinská kinematografia