Od prvých demonštrácií až po zrážky s políciou, ktoré vyvrcholili zastrelením desiatok demonštrantov a útekom prezidenta Janukovyča z krajiny. Jeho dokument, ktorý je svedectvom „revolúcie dôstojnosti“ aj obrazom solidarity obyčajných Ukrajincov, predstaví sekcia Focus: Ukrajina.
Hoci ide o našich susedov, o ukrajinskej kinematografii vedia slovenskí diváci málo. „Zostáva v akomsi slepom uhle nášho filmového rozhľadu a len občas do našich kín či na festivaly prenikne ukrajinský film,“ uviedol zostavovateľ sekcie Martin Kaňuch. Osem filmov rôznych žánrov je príležitosťou na zoznámenie.
„Ako Armén narodený v Gruzínsku som sedel v ruskom väzení za ukrajinský nacionalizmus,“ s nemalou dávkou irónie konštatoval režisér Sergej Paradžanov. Jeho tvorba, ktorej prvým vrcholom bola vizuálna poéma Tiene zabudnutých svedkov ozdobená hlavnou cenou na festivale v Mar del Plata, „nevoňala“ sovietskym úradom. Nasledovali zákazy nakrúcania a väzenské cely. Osudy výstredného bohéma – pre sovietsku moc nevyspytateľného filmára – približuje životopisná dráma Paradžanov.
„Výber z hranej a dokumentárnej tvorby rokov 2013 a 2014 zahŕňa nielen politicky angažované dokumentárne diela, svedectvá o prelomových udalostiach v Kyjeve (Majdan), prípadne hrané spoločensko-kritické filmy zo súčasnosti (Zelená bunda), ale aj veľké historické fresky reflektujúce sovietsku minulosť krajiny (Sprievodca) či dokonca experimenty s rozprávaním (Delírium). Je to len náznak pestrosti ukrajinskej kinematografie,“ pokračoval Martin Kaňuch.
„Ukrajina je plná prízrakov. Prízrakov minulosti, ktoré sa pokúšajú znova ožiť. Jedným z takýchto prízrakov je aj Černobyľ,“ pripomína Fedor Alexandrovič. Mladý excentrický umelec a zároveň protagonista filmu Ruský ďateľ. Mal štyri roky, keď jeho mesto postihla katastrofa, dodnes pátra po príčinách, ktoré spôsobili výbuch reaktora. Stopa ho zavedie až k jednému z najdrahších zbrojných projektov ZSSR v časoch studenej vojny… Čím bližšie sa dostáva, tým väčšie nebezpečenstvo mu hrozí.
Keď sa spočiatku spravodlivý hnev vymyká spod kontroly, hrozí napokon jediné: všetko skončí v plameňoch. Generačná výpoveď trojice mladých fotožurnalistov a filmárov (Oleksandr Tečinskij, Alexej Solodunov, Dmitrij Stojkov) Všetko v plameňoch vťahuje diváka do epicentier kyjevských udalostí odohrávajúcich sa na prelome rokov 2013 a 2014 a medzi mladých demonštrantov v akcii. „Celý súbor symbolicky uvádza jediný archívny film – avantgardný opus Dzigu Vertova Jedenásty rok (1928), nakrúcaný aj v ukrajinskom Donbase,“ dodal zostavovateľ sekcie. Tento nedávno zreštaurovaný film uvedie unikátna animovaná upútavka, ktorú objavili až v deväťdesiatych rokoch v Holandsku.