Čo máte na animovanom filme najradšej, čím je pre vás špeciálny?
V animovaných filmoch je čas elastický a izba ohybná. Môžete vytvoriť svet bez obmedzení a limitov. Môžete si vytvoriť vlastné pravidlá gravitácie.
Keď si svet predstavíte ako animovaný, ako vyzerá?
Vyzeral by ako v diele anglického spisovateľa Edwina Abbotta Abbotta Flatland: A Romance of Many Dimensions – Plochozem: Rozprávka mnohých rozmerov. (Ide o satirický román z roku 1884, populárny aj medzi fanúšikmi sci-fi, v ktorom má svet iba dva rozmery – pozn. red. )
Prečo je animácia v Estónsku taká populárna? Čím je špecifická?
Estónci musia byť tak trochu šialení. Animácia pre nás znamená návrat do antiky. Sme lesný národ. Animácia je veľmi špecifický akt tvorby. Možno je to pre nás tajný kód. A možno vyplýva z našej politiky a súčasne aj z národnej kultúry.
Je veľký rozdiel medzi ručnou a digitálnou animáciou alebo ich beriete ako rovnocenné formy? Je podľa vás niektorá z techník „najväčšmi“ umelecká?
Sú tisícky možností, ako robiť ručnú aj digitálnu animáciu. Závisí to od príbehu a autorského zámeru. Je len na autorovi, pre akú techniku sa rozhodne, aby bolo jeho vyjadrenie čo najskutočnejšie. Mal by si stanoviť koncept, ktorý najlepšie vystihne jeho príbeh a určí jeho tvorbe autorský postoj. Ale podľa môjho skromného názoru je ručná animácia magickejšia. Je láskavejšia a unikátnejšia.