Odvážna štúdia modernej samoty

Nórsky scenárista a režisér Eskil Vogt je spoluautorom väčšiny scenárov k filmom slávnejšieho režiséra Joachima Triera. Ich spoločné snímky Reprise či Oslo 31. augusta rezonujú svojskou výstavbou príbehu, hustou atmosférou a sústredením sa na strateného mladého človeka vo vesmíre postmoderných dní. Ich diela sú aj reakciou na súčasný stav nórskej kultúry, ktorá podľa nich zastiera svoju tvár preberaním globálnych trendov.

11.07.2015 16:00
Slepá Foto:
Slepá je smutnosmiešnou sondou do farebnej tmy mladej Ingrid.
debata

Rozprávanie Eskila Vogta vychádza z jednoduchej premisy. Jeho postavy už tradične trpia sebadeštrukciou, sú vykoľajené a neschopné vrátiť sa späť. V hluchu samoty sa ocitá aj Ingrid, hlavná hrdinka jeho celovečerného režijného debutu Slepá. Ingrid netrpí slepotou, ale odlúčením. Chorobne sa skrýva svetu a predstavuje si jeho tvar.

Žiadna depka

Slepá je optimistický film s množstvom humorných momentov a predsa odkrýva vážnu tému. Ingrid je v pasci, v strachu podlieha ilúziám. Oslepla, no neľutuje sa, vidí vpred, no nedosiahne tam. Je cynická a predsa plná nádeje. So svetom sa kruto hrá a Vogt jej vracia, čo si od svojich obetí požičala. Netrestá ju, snaží sa ju vrátiť späť, požičať jej istotu, privyknúť ju na lásku.

V Slepej sa režisér pustil na tenší ľad ako počas spolupráce s Trierom. Experimentuje a neprispôsobuje sa divákovmu gustu. Je hĺbavý a citlivý, nesnaží sa vysvetľovať, a predsa je absolútne zrozumiteľný. Dokazuje, že na to, aby sme filmu porozumeli, nepotrebujeme ho uchopiť rozumom, stačí sa naladiť a dať sa viesť. Vnímať symboliku a interpretovať videné v kontakte s vlastnými, rozžitými dňami.

Vogt sa cieľavedome vyhýba zaručeným postupom konvenčného filmového vyjadrenia, pohráva sa s dvojníctvom i náhodou. Konfrontuje nás s osobným pohľadom hrdinky, zhmotňuje jej predstavy a názory. Zároveň tento fakt spochybňuje, neprezrádza, čo je skutočné a čo nie, divák si to musí utriediť sám. Vogtova narácia je uvoľneným „prúdom vedomia“. Prestupuje subjektivizované reality, v princípe je však minimalisticky jasný a myšlienkovo zacielený.

Autorská rebélia

V jemných nuansách všedného dňa sa odráža každý, všetci sme slepcami, keď utekáme do snov. Čierny humor štípe city hendikepovaných, smeje sa túžbam looserov i úspešných architektov. Ani v bezpečí domova sa neskryjú pred svojou malosťou. Postavy z „okraja“ spoločnosti, samotári, smutní tragédi. Podobnosti s nimi sa nevyhneme.

Vogtov vzťah s filmovým médiom je symbiotický. Kúzlo filmu nezneužíva na to, aby z diváka doloval emóciu a nútil ho participovať na príbehu. Fascinovane vyzdvihuje schopnosť tvoriť svoj vesmír. Vogt je „anarchista“, ale s jasnými hranicami. Pravidlá filmovej reči rešpektuje a zároveň je suverénne odvážny.

Kameraman Thimios Bakatakis (Dogtooth, The Lobster) dokonale zhmotňuje náladu textu. Bakatakis rozpráva, obraz je živou súčasťou narácie. Vizuálne vnemy sú klamlivé, obrazy nenadväzujú, latentne sa o seba obtierajú, kolíšu a víria. Vedome dezorientujú diváka, no režisér dbá o to, aby nestratil našu pozornosť. Kamera vytvára napätie, javy odhaľuje postupne, no mnohé zatají alebo neukáže vôbec.

Eskil Vogt hovorí o schopnosti prekonať vlastné prekážky, o schopnosti vzdať sa mantinelov aj za cenu nejasnej budúcnosti. Čas preletí ako tieň a izbu pohltí večná tma. Potom sa môžeme vyzliecť hoci aj na kosť, no našu nahotu si už nik nevšimne.

Hodnotenie Pravdy

4 hviezdičky z 5

Slepá / Nórsko, 2014 / scenár a réžia: Eskil Vogt / kamera: Thimios Bakatakis / hrajú: Ellen Dorrit Petersen, Henrik Rafaelsen, Vera Vitali a i. / slovenská premiéra: 2. júla

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #nórsky film #Slepá #Eskil Vogt