Podmanivá pocta slobode

Dánsky filmár Thomas Vinterberg miluje výzvy a každým dielom posúva limity svojho autorského vyjadrenia.

15.07.2015 16:00
arey Mulligan Foto:
Herečka Carey Mulligan žiari v kostýmovej dráme Thomasa Vinterberga Ďaleko od hlučného davu.
debata

Režisérovo mladícke experimentátorstvo vystriedal zrelý umelecký koncept s jasnou predstavou, o čo a ako sa chce s divákom podeliť. S prehľadom sa napojil na vlnu literáta Thomasa Hardyho a vyzdvihol nadčasovú nezávislosť takmer 200-ročného románu Ďaleko od hlučného davu. Film potvrdzuje, že keď sa klasickej literatúry ujme filmár so skutočným záujmom o látku, vznikne fascinujúci film. Vinterberg pred premiérou priznal, že adaptáciu Johna Schlesingera z roku 1967 po dvadsiatich minútach sledovania vypol, aby si zachoval sám seba.

Režiséra opantala hlavná hrdinka príbehu. Živelná Bathseba Everdene je milovníčka svojich dní. Jej prirodzený šarm zvýrazní nadobudnutý majetok a spoločenské postavenie. Dostáva úprimnú ponuku na sobáš od Gabriela Oaka, osud im však vymení karty. Oak prichádza o majetok a je nútený zamestnať sa na farme, ktorú Bathseba zdedila po strýkovi. Nie je jediný, kto o krásnu samostatnú ženu stojí, dievčina neuváženým žartom zamieša do hry pána Hursta, aby sa napokon potvrdilo staré známe, kde sa dvaja bijú…

Hardyho postavy sú čisté, motivácie jasné, príbeh stojí na matematickej presnosti. Vinterberg krotí dramatickú pompéznosť predlohy, nenechá ju spadnúť do romantickej melanchólie. S jednotlivými túžbami svojich hrdinov pracuje civilne, vyhýbajúc sa pátosu. Sú bežní a predsa výnimoční, Bathseba je svojsky nadpozemská a Vinterberg ju možno aj preto nesúdi. Je rozpoltená s množstvom démonov. Režisér neskrýva záľubu v silných mužských postavách. Hrdinkine jemné črty kontrastujú s drzou odvahou žiť podľa seba.

Bathseba stelesňuje pocity súčasného človeka a Hardyho obraz je nadčasový, rovnako ako ľúbostný motív. Mladá žena je pohltená sama sebou a predsa nás priťahuje. Vinterberg ukázal zvrhlo súčasný obraz egocentrika opíjajúceho sa slobodou. Neohliada sa na spôsobenú spúšť, chýba mu svedomie. Vinterberg stvoril diabla s dokonalou tvárou. Jeho provokácia je rafinovanejšia ako vo filme Hon či Rodinná oslava, kde útočí jasnými impulzmi.

Vinterbergov svet je plný nepokoja, obetí neschopných odriecť si sny, obetovať sa pre druhých či zaprieť samého seba. Hrdinov opantáva vášeň, prirodzené zlo predvádzajú v oslňujúcom štýle bez hanby a pokory. Pracuje s napätím latentne, konflikt vyostruje tlmene, graduje pozvoľna, čo nemusí byť divákom po vôli, no ide o jeho názor. Vyhýba sa „výbuchom“, tento film nestojí na prekvapeniach či zvratoch, v popredí je práca s charaktermi, všetko podlieha vzájomnosti postáv.

Režisér sa inšpiroval vizualitou filmu Odviate vetrom (1939), jeho koncept je prepracovaný do detailov, zahŕňajúc majestátne exteriéry anglickej krajiny, prirodzené tváre aj prepracované kostýmy. Škótsky skladateľ Craig Armstrong sa pod jeho vplyvom otvára novým smerom, hudba je odvážna a celkom sa odlišuje od jeho doterajšej tvorby.

Thomas Hardy bol vizionár, jeho človek stráca kompas v záplave možností, podlieha smútku, vine a pred smrťou uniká jedine do lásky.

Hodnotenie Pravdy

  • 4 hviezdičky z 5
  • Ďaleko od hlučného davu 2015/ réžia: Thomas Vinterberg/ hrajú: Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts a.i./ kamera: Charlotte Bruus Christensen/ premiéra: 9. 7.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Carey Mulligan #Ďaleko od hlučného davu