Desaťročná Jarka sa snaží vyrovnať s nefunkčným dospeláckym svetom po svojom, hľadá cestu k matke. Príbeh ukazuje chyby, ktoré dospelí často prehliadajú. Film by mal byť aj napriek drsnému prostrediu svieži, odľahčia ho detské dialógy a výtvarná štylizácia obrazu.
„Na románe Piata loď ma zaujala práve línia detského dobrodružstva. Prežíva ju hlavná postava Jarka a mladší chlapec Kristián. Vytvoria si vlastný svet a hrajú sa na rodinu tak, ako by podľa nich mala vyzerať. To som z knihy preniesla do scenára,“ vysvetľuje spoluscenáristka a režisérka filmu Iveta Grófová. Vývoj scenára konzultovala priamo so spisovateľkou. „S Monikou sme v priebežnom kontakte, konzultovala som s ňou scenár aj výber hlavných postáv,“ dodáva filmárka.
Kompaníková v románe pracuje so subjektivizáciou, jej príbeh je pocitový a dramaticky strohý. „Knižka je pomerne komplikovaná, a to najmä v tom, že obsahuje viacero dejových línií a niekoľko časových rovín. Bolo by ťažké sfilmovať ju v reálnej podobe, presne tak, ako je napísaná,“ vysvetľuje režisérka. „Jarka sa v knihe vyskytuje v rôznych obdobiach, má desať, dvanásť a asi tridsať rokov. Na rovnaké situácie sa pozerá očami dieťaťa aj dospelej ženy. My sme príbeh zjednodušili. Vybrali sme jednu časovú rovinu, v ktorej sa odohráva celý film. Naša predstaviteľka Jarky má desať rokov,“ približuje Grófová.
Obsadenie filmu stojí na neznámych detských predstaviteľoch. „Sú vlastne neherci, keďže som nevyberala spomedzi seriálových hviezd,“ vysvetľuje. „Deti prešli viacerými kolami kastingov, dosť dlho sme vyberali a skúšali. Hlavná postava Jarka je prítomná v každom obraze, keďže príbeh je rozprávaný cez ňu,“ približuje komplikovanú prípravu režisérka. Grófová si uvedomuje, že pre detskú predstaviteľku bude náročné zvládnuť natáčanie, práve preto venovala výberu mimoriadnu pozornosť. „Vyberala som dosť dlho a rozhodovala som sa do poslednej chvíle. Inak sa pracuje s deťmi ako s dospelými, no som zvyknutá natáčať s nehercami, čo je vlastne veľmi podobné,“ dodáva.
Režisérka sa v porovnaní so svojím celovečerným debutom Až do mesta Aš, ktorý zaznamenal úspech na zahraničných festivaloch, posúva inam. „Na tomto filme bude mnoho vecí iných už len z toho dôvodu, že ide výhradne o hraný film,“ uzatvára.
Film sa natáča aj na mnohých lokáciách, ktoré môžu poznať čitatelia knihy. O výtvarnú stránku obrazu sa postará hlavná kameramanka Denisa Buranová. Premiéra filmu by mala byť v druhej polovici budúceho roka.