Nová Pozor, zákruta! sľubuje posun k lepšiemu

Pravidelnú motoristickú reláciu Pozor, zákruta!, vysielanú na frekvenciách Rádia Slovensko, si mohli poslucháči česko-slovenského rozhlasu naladiť od 14. apríla 1962.

22.08.2015 16:00
SRo, slovensky rozhlas, budova, Foto: ,
Reláciu Pozor, zákruta! presúva Slovenský rozhlas z frekvencií Rádia Slovensko na vlny Rádia Regina.
debata (21)

Vtedy bola relácia súčasťou slovenského rozhlasového bloku a vysielala sa z Bratislavy. Formát spočiatku uvádzali v týždenných intervaloch, každý štvrtok, no postupne sa ukázalo, že téma je omnoho bohatšia. Rástol aj počet pravidelných poslucháčov, preto sa im rozhodli dopriať dnes už kultovú reláciu každý pracovný deň.

Po vyše pol storočí sa vedenie Slovenského rozhlasu rozhodlo program obľúbeného magazínu pozmeniť a zredukovať jeho periodicitu. Od septembra sa relácia Pozor, zákruta! presúva na regionálnu stanicu Regina a vráti sa k formátu týždenníka. Vyrábať sa bude nielen v Bratislave, ale aj v Banskej Bystrici a Košiciach, čím chce obsiahnuť problematiku motorizmu jednotlivých regiónov, venovať sa konkrétnym cestám a priblížiť sa tak obyvateľom, ktorí tam žijú. Poslucháči si budú môcť Pozor, zákruta! naladiť každý piatok. V Bratislave a Banskej Bystrici vždy o 13. h a v Košiciach o 14. h popoludní.

„Rozhodnutie o presune relácie sme urobili na základe interných prieskumov a analýz, ktoré prebiehajú v spojitosti s rozvojom vysielania rádií RTVS. Rádio Regina má takmer totožné pokrytie ako Rádio Slovensko a sme presvedčení, že verní poslucháči si reláciu nájdu aj na troch okruhoch Rádia Regina,“ objasnil riaditeľ rozhlasových programových služieb RTVS Vincent Štofaník. Z prieskumov počúvanosti v roku 2013 vyplýva, že najpočúvanejším okruhom je Rádio Slovensko. Za týždeň mal 1 450 000 pos­lucháčov, zatiaľ čo Rádio Regina si naladilo len 681 tisíc poslucháčov.

„Začiatok popoludňajšieho vysielania Rádia Slovensko sa posunie na 13. h. Na motoristickú publicistiku sme tu nerezignovali, no ponúkneme ju v inej forme,“ vysvetľuje riaditeľ.

Ikonická zvučka a zaujímaví hostia

Magazín o motorizme pre motoristov neoslovil len šoférov či kutilov. Až dva milióny poslucháčov si každý pracovný deň na poludnie naladili Rádio Slovensko a pospevovali si ikonickú znelku. Tá vznikla na motívy chytľavej skladby Yes sir That's My Baby, ktorú preslávil spevák Frank Sinatra. Relácia prináša poslucháčom odborné rady z prostredia cestnej kultúry, no popularitu si získala aj vďaka zaujímavým hosťom.

Známe osobnosti odľahčovali reláciu vlastnými „cestnými“ zážitkami a motoristickými pikoškami. Karel Gott sa napríklad priznal, že najradšej si v súkromí spieva práve počas osamelej jazdy autom.

Podľa programového riaditeľa RTVS Vincenta Štofaníka je dnes už relácia o motorizme trochu zastaraná, a preto sa rozhodli posunúť ju novým smerom. „Dnes je iná doba, aj s výmenou žiarovky pôjdu viacerí radšej do servisu,“ vysvetlil Štofaník. Zásadná zmena vyplynula z požiadaviek poslucháčov. Pozor, zákruta! však rozhodne nekončí, no aby „prežila“, musí sa prispôsobiť dobe. "Sme presvedčení, že obsahovo bude relácia zaujímavejšia. Zdôrazňujem, že motoristická publicistika ostane v Rádiu Slovensko zachovaná, nie však ako samostatná relácia,“ ubezpečil Štofaník.

Pražskej cenzúre sa vyhli v Bratislave

Pozor, zákruta! sa aj vďaka výbornej hudbe, živým moderátorom a sympatickým hosťom stala veľmi populárnou reláciou. V čase normalizácie riadila z Prahy programovú štruktúru prísna cenzúra, ktorá regulovala najmä anglosaskú hudbu.

Dramaturgia musela spĺňať určité kvóty, vo vysielaní boli povolené maximálne tri zahraničné skladby za deň a tie často odvysielali práve v rámci denného vydania relácie Pozor, zákruta! Program sa tak úspešne vyhol pravidlám a získal si punc rebelanstva. Poslucháči nepočúvali „len“ magazín o motorizme, ale aj zakázanú hudbu a aj tým sa relácia odlíšila od ostatných.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #Pozor zárkuta