Experiment s divákom
Pre hollywoodskeho „machra“ je najnovší film viac ako symbolický. Tak ako hrdina príbehu Philippe Petit (Joseph Gordon-Levitt), aj Zemeckis chodil nad priepasťou. Zápasil totiž s neistotou, či bude divák ochotný akceptovať jeho iluzívnu hru s hĺbkou a výškou, na čom stojí napätie príbehu.
Jeho digitálno-psychologický experiment vyšiel, výsledkom čoho je hyperrealistický 3D obraz. Prostredníctvom výškových budov vytvára perspektívu, aby primal diváka vnímať hĺbku. Nazýva to „podvedomým pohybom“ a stavia na Kierkegaardovej filozofii. Z ilúzie výšky, v ktorej sa akrobat Petit prechádza, sa divákovi miestami skutočne zatočí hlava.
Zemeckis nás po celý čas pripravuje na Philippov záverečný „balet“ v nepredstaviteľnej výške nad New Yorkom. Otázku, ako diváka zviazať s hlavným hrdinom, urobiť z neho „emocionálny magnet“ a prežívať jeho pocity vyriešil vnútorným monológom a retrospektívnym rozprávaním. Philippe je naším „sprievodcom“ a Zemeckis tak využíva prácu so žánrovou konvenciou rozprávky, čím dáva príbehu nadreálny rozmer.
Mladý povrazolezec je posadnutý myšlienkou prekročiť svoje možnosti a dokázať nemožné. Jeho cieľ je obsesívny, je abstraktnou vášňou a predsa strháva nielen postupne sa pridružujúcich „komplicov“, ale aj samotného diváka. Zádrhom sú pomerne plocho vykreslené charaktery, ktoré podliehajú téze. Za každú cenu robiť svoje umenie a nedať sa ničím zastaviť.
Túžba prejsť sa medzi mrakodrapmi je uskutočnená pod heslom „účel svätí prostriedky“. Umelec je egoistom, riskuje slobodu priateľov. V kontexte témy, ktorú autor sleduje, je táto sploštenosť akceptovateľná. Paradoxne najlepšie zadefinovaný je vzťah hlavného hrdinu so sebou samým.
Zemeckis heroizuje Petita i jeho umenie, no podarilo sa mu civilne a zároveň citlivo preniknúť do jeho vnútorného sveta. Motivácie sú síce iracionálne, ale akceptujeme ich. Režisér skúma, odkiaľ sa berie tvorivá sila umelca a chuť urobiť práve „toto“. Phillippe Petit umením ušľachtilo zbiera hviezdy a dáva divákovi nádej, že je možné dotknúť sa ich.
Chladný odstup
Zemeckis nás vezme do výšky, no do hĺbky s ním nespadneme. Hladí predovšetkým zmysly. Hollywoodske klišé o splnenom sne zobrazil bez pátosu, jeho naivne detský optimizmus sa divákom zaručene nezunuje.
Režisér vedie hercov často do štylizovanejších polôh a vytvára tak odstup od zobrazenej skutočnosti. Joseph Gordon-Levitt je dokonalý Philippe Petit. Uveríme mu každý krok. Autor sa spolieha na významovú skratku, vizuálnu virtuozitu a sympatické postavičky. Vzťahy sú síce presné, zostávajú však v náznakoch, jednoducho si pýtajú viac.
Postavy sa pohybujú v retro metropolách Paríži a New Yorku a film zaváňa nostalgiou komédií starého Hollywoodu. Dokazuje to „cirkusová“ vynaliezavosť, vizuálna pompéznosť a preexponovaná výtvarnosť. Zemeckisov rukopis je rozprávkový, no v porovnaní s inými hollywoodskymi čarodejníkmi ako Spielberg, je predsa len „triezvejší“, s pátosom pracuje omnoho striedmejšie. Odsýpajúci príbeh stojí na klasických dramatických základoch „starej školy“. Vkusne mieša prvky krimi, trileru, komédie i rozprávky a fungoval by aj ako animovaný film.
Na lane je príbehom hrdinu, ktorý neváha prekročiť zákon a všetko riskovať. Robert Zemeckis síce prináša svojského hrdinu s nevšedným cieľom, no strhujúci návrat Forresta Gumpa sa nekoná.
Hodnotenie Pravdy
3 hviezdičky z 5
Na lane/ USA 2015/ réžia: Robert Zemeckis/ scenár: Robert Zemeckis, Christopher Browne/ hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Ben Kingsley, Charlotte Le Bou a ďalší/ premiéra 8. októbra