Homár, Mustang a ďalšie filmové chuťovky

Životopisná dráma amerického režiséra Dannyho Boylea o počítačovom guru a zakladateľovi firmy Apple Stevovi Jobsovi otvorí sedemnásty ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava vo švrtok večer o 19. h v kine Nostalgia.

12.11.2015 14:00
family-film Foto:
Rodinný film slovinského režiséra Olmo Omerzua zosobňuje hlavnú tému 17. ročníka MFF Bratislava.
debata

Intímnemu príbehu o silnej osobnosti s komplikovanými vzťahmi dominujú herecké výkony Michaela Fassbendera a Kate Winsletovej, ale aj precízny scenár Aarona Sorkina, postavený na vyčerpávajúcej dialogickej hre. Otvorenie festivalu po prvýkrát nie je výsadou pozvaných, ale je prístupné aj verejnosti.

Rodina je základ filmu

Symbolická stovka filmov je rozdelená do tematických blokov, ktoré spolu navzájom komunikujú. Festival tradične ponúka tri hlavné súťažné sekcie v kategóriách hraný, dokumentárny a krátky film. Nad všetkým sa vznáša téma rodiny.

Slovinský režisér Olmo Omerzu je absolventom pražskej FAMU a podľa poroty tokijského filmového festivalu, ktorá mu udelila za snímku Rodinný film Cenu za umelecký prínos, je výraznou nádejou českej kinematografie. Rodičia odídu na dovolenku a svoje dospievajúce ratolesti nechajú doma. S deťmi pravidelne komunikujú, no situácia sa zásadne zmení, keď sa rodičia odrazu odmlčia. V intímnom príbehu zručného rozprávača vyplaví ukážková rodina na povrch skryté chyby. Omerzuov film vznikol v českej koprodukcii a súťaží v sekcii hraných filmov. Predstavia sa v ňom českí herci Karel Roden a Jenovéfa Boková.

V dielach mladej generácie iránskych filmárov rezonuje kritika spoločenských dogiem a nie je tomu inak ani v prípade filmu Nahid. Režisérka Ida Panahandehová sa zamerala na problematiku dočasných manželstiev a rozvedenú matku Nahid postaví pred ťažkú dilemu, keď sa zamiluje a dostane ponuku na sobáš. Jej bývalý manžel, ktorému v Iráne prináleži právo starať sa po rozvode o dieťa, trvá na tom, že si syna zoberie, ak sa znovu vydá. Dráma bola uvedená v canneskej sekcii Iný pohľad a získala Cenu Avenir.

Rodinnú tematiku spracoval aj režisér Patrick Vollrath v krátkom absolvenstskom filme Všetko bude v poriadku. Filmu zložil pochvalu aj uznávaný rakúsky režisér Michael Haneke. Dojemný príbeh o otcovi, ktorý je po rozvode odlúčený od svojej dcéry, ho „uchvátil od prvej do poslednej sekundy“.

Súťažná sekcia krátkych filmov sa zamerala na režisérov, ktorí neberú krátkometrážny formát ako podradný, ale funkčne využívajú jeho potenciál. Slovenský filmár a animátor Andrej Kolenčík natočil krátky dokument Play! o osemročnom chlapcovi, ktorý sa pred drsnou realitou herní skrýva vo svete detských animovaných seriálov.

Filmová tragédia súčasnej Európy

Sekcia Europa Špeciál ponúkne tri filmy, ktoré sa uchádzajú o Cenu LUX udeľovanú Európskym parlamentom. Dráma rodenej Turkyne Deniz Gamze Ergüvenovej Mustang odhaľuje zhubnosť neslobody v konvenčnej moslimskej rodine a je francúzskym nominantom na Oscara. Dej sa odohráva v dedine na severe Turecka, v rodine uznávajúcej tradície a dobré mravy. Pätica dospievajúcich sestier bojuje proti staromódnym pravidlám a núteným sobášom.

Režisér s taliansko-juhoafrickými koreňmi Jonas Carpignano zobrazil vo filme Mediterranea tému naliehavo dominujúcu v európskej spoločnosti. V duchu dokumentarizmu zobrazil cestu za novým životom dvoch afrických imigrantov, priateľov Ayivu a Abasa.

Hlavná hrdinka filmu Lekcia zas stojí pred morálnou dilemou. Keď sa vďaka úžerníkom ocitne vo finančnej kríze, nikoho nezaujíma, ako sa sama postará o rodinu. Režisérska dvojica Kristina Grozevaová a Petar Valchanov natočili poctivú sociálnu drámu s prvkami trileru s vypätým hereckým výkonom Margity Goshevovej.

Európski filmári sa spájajú na báze koprodukcií a sekcia Európa prináša najlepšie európske snímky, na pozadí ktorých možno sledovať rezonujúce témy. V priestorovom „vákuu“ flotela Európa ukotveného v Dánskom meste strávil bosniansky utečenec, režisér filmu Vladimir Tomić s matkou a bratom dva roky čakaním na povolenie zostať v krajine. Z autentických VHS záznamov obyvateľov flotela zložil Tomić osobný príbeh dospievania ovplyvneného vojnou a z Jihlavy si odniesol cenu pre najlepší debutový dokument.

V súťaži dokumentárnych filmov je aj film Vlčia svorka režisérky Crystal Moselleovej. Bizarný príbeh bratov žijúcich v izolácii alternatívneho sveta filmovej reality označila kritika na festivale v Sundance ako najlepší americký dokument.

Herečku Emíliu Vášáryovú v sobotu v kine Lumiére odmenia Cenou za dlhodobý umelecký prínos. Ako filmová Saška potom nalomí priateľstvo troch mužov vo filme Medená veža.

Filmový striptease s neľútostným glosátorom filmových omylov Petrom Gärtnerom bude už v piatok o 22.15 h v Gorila.sk Urban Space. V sobotu sa sem oplatí zájsť na obľúbenú súťaž v dabovaní VHS Karaoke Battle. Tentokrát budú v hlavných úlohách hrdinovia béčkových filmov. Festival potrvá do utorka 17. novembra.

Oplatí sa vidieť

Homár

Léa Seydoux vo filme Homár (Lobster, 2015). Foto: 50. MFF Karlovy Vary 201
lobster, Léa Seydoux, Homár Léa Seydoux vo filme Homár (Lobster, 2015).

Režisér filmu Homár Yorgos Lanthimos sa vyjadril, že chcel odhaliť slepú túžbu ľudí vyhnúť sa spoločenským predsudkom modernej doby. Tie sú paradoxne staromódne, ľudia žijúci single sú automaticky považovaní za menejcenných. Do alternatívnej reality svojského sci-fi obsadil hercov Colina Farrella a Rachel Weiszovú.

Anomalisa
Michaela Stonea trápi civilizačná choroba, má úspech i uznanie, a predsa nie je spokojný, nudí sa. Z monotónnosti sa dostane vďaka vytúženej „anomálii“ Lise. Od bábkovej tragikomédie Anomalisa režisérskeho dua Charlieho Kauffmana a Dukea Johnsona možno očakávať to najbizarnejšie, čo sa v kinematografii tento rok urodilo. Film navyše získal Veľkú cenu poroty na Benátskom festivale.

O poschodie nižšie
Radu Muntean zasiahol ako blesk z jasného rumunského neba už v roku 2006 vojnovou drámou A papier bude modrý a pokračoval civilnou rodinnou drámou V utorok po Vianociach. Zaradil sa tak do silnej línie tvorcov rumunskej novej vlny. V najnovšej snímke O poschodie nižšie hľadá limity svedomia.

Zvizdan
Dráma Zvizdan získala v Cannes Veľkú cenu poroty v sekcii Iný pohľad a mapuje situáciu v balkánskych krajinách rozbitých vojnou. Režisér Dalibor Matanića na pozadí príbehu zakázanej lásky a etnickej neznášanlivosti Srbov a Chorvátov demaskuje nenávisť ako strach pred cudzím. Ponúka tri pohľady na možnosti lásky v troch rôznych obdobiach, pred vojnou, po nej a v súčasnosti.

Vrabčiaci
Islanďan Rúnar Rúnarsson sa už vo svojich oceňovaných krátkych filmoch Farma, Anna či Vtáčatá zaoberal témou dospievania a aj hrdinu jeho celovečerného debutu oceneného Zlatou mušľou na festivale v San Sebastiane Vrabčiaci definuje zmena. Ari má šestnásť a z Reykjavíku, kde žil s matkou, sa musí presťahovať na islandskú „pustatinu“ k otcovi. Stretáva tu dávnu lásku a pomaly zametá posledné stopy detstva

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Steve Jobs #MFF Bratislava #homár #nostalgia #Rodinný film