Nová Popoluška sa nenašla
Rozprávka Sedem zhavranelých bratov českej filmárky Alice Nellis má právoplatné miesto vo vianočnom filmovom repertoári. Režisérka a scenáristka v jednej osobe sa inšpirovala ľudovou rozprávkou o bratoch premenených na havrany. Zaklínadlo sa pokúsi zrušiť ich odvážna sestra Bohdanka. Základná príbehová premisa sa v jej podaní rozkošatila o ďalšie vrstvy, vďaka čomu vznikol celkom originálny film.
Johanka nebude novou Popoluškou a najnovšia slovenská rozprávka Johankino tajomstvo kinematografické vody nerozčerila. Ako soľ jej chýba nosný konflikt a nezaujme ani charaktermi. Stavia na obľúbenom motíve – sedliacke dievča Johanka sa vydáva za chlapca, aby mohla slúžiť na kráľovskom dvore a bola nablízku koňovi Bleskovi a princovi, do ktorého sa zahľadela pri jazere. Pomáhať sa jej snaží prestarnutá sudička. Jej nadužívané čáry-máry lietajú neuvážene a príbeh sťahujú do slepých uličiek. Namiesto „efektnosti“ mali scenáristky popracovať na vzťahoch a pokojne sa mohli vzdať prológu o Johankinom narodení. Zbytočne zdĺhavá je aj pasáž s predajom koňa.
Johankin osud sa mal jednoducho odvíjať za uveriteľnejších okolností. Dej sa mrví, postavy sú ploché, repliky silené a gradácia príbehu sa stráca za siedmimi horami vyumelkovanej poetiky. Divák sa však poteší, keď odhalí paralely s Tromi orieškami pre Popolušku. Dominantou sú herecké výkony, ako Johanka sa predstavila sympatická ryšavka Dominika Zeleníková a vedľajšie postavy ožili aj vďaka Emílii Vášáryovej, Filipovi Cílovi či Jane Oľhovej. S vykonštruovanými motiváciami a ledabolo nahodenými zvratmi bojuje nielen divák, ale aj herci a skúsený režisér Juraj Nvota z chabého scenára predsa len vydoloval maximum.
S rozprávkovým klišé radšej opatrne
Johankino tajomstvo sa asi nevyhne porovnávaniu s rozprávkou Svätojánsky venček, ktorá vznikla v uplynulom roku u českých susedov. Marek Epstein je vynaliezavý scenárista, dej zasadil do polorozpadnutého sídla, kde si kraľuje „potrhlý“ kráľ. Ten je viac vynálezcom ako panovníkom, a preto je kráľovstvo na mizine. Princezná Eliška svoju povinnosť vydať sa a vytrhnúť rod z finančnej krízy „oddiali“ nevyriešiteľnou úlohou, ktorou potrápi pytačov. Okrem iného sa dozvieme aj to, ako vznikol kráľovský hermelín či penicilín.
Ani tu sa tvorcovia nevzdali rozprávkových schém. S klišé pracujú opatrne a s jeho pomocou vystavali minimalistický príbeh bez samoúčelných dramatických výbuchov, siláckych gest či krkolomných šermiarskych súbojov. Aj Svätojánsky venček padá na slabej zápletke, čo však do veľkej miery kompenzuje zaujímavými charaktermi, humorom a skvelým hereckým obsadením na čele s Ivanom Trojanom. Johankino tajomstvo si prepožičiava príbehové motívy slovenských rozprávok, Svätojánsky venček čerpá z ľudovej slovesnosti. V príbehu sa objaví Morena či Živena a oprášil aj pranostiku o venčeku uvitom počas svätojánskej noci, ktorý má silu spojiť milencov. Svojskí (anti)hrdinovia na čele s nemotorným kuchárom pltníkom Ondrom (Jiří Mádl) si nás získajú a uveríme aj vzťahom. Aj keď vyústenie predvídame, tvorcovia nás k šťastnému koncu privedú sympatickou cestou, preto im odpustíme zjednodušenie aj občasnú dramaturgickú „hluchotu“.
S katastrofickou príchuťou
Perinbaba, Tri oriešky pre Popolušku, Mrázik či Kubo sú klasikou, ktorá na Vianoce nesmie v televíznom programe chýbať, rovnako ako americká komédia Sám doma a filmy s Tomášom Holým Jak vytrhnout velrybě stoličku, Jak dostat tatínka do polepšovny, ktoré scenárom Marie Poledňákovej aj hereckými výkonmi potešia diváka v každom čase.
Stálicou Štedrého dňa je tiež benefičný koncert pre deti z detských domov Úsmev ako dar, kde aj tento rok prijala pozvanie Marika Gombitová a detské publikum aj divákov potešila titulnou skladbou k rozprávke Sedem zhavranelých bratov Ten príbeh za náš stál. V programe vystúpili aj Peter Cmorik, Fragile či Adam Ďurica.
Vianočné hity priniesla aj Markíza v programe Chart show venovanom práve slávnym vianočným pesničkám. Išlo o reprízu a divák márne čakal na dynamický program, no ako „podmaz“ k vianočnému posedeniu ho bolo možné akceptovať.
Kým cez deň vládli rozprávky, večer – prekvapujúco – dostala priestor aj akcia. Z vianočného sladkého oparu vytrhla diváka katastrofická dráma Nič nás nerozdelí založená na skutočnej udalosti, keď sa vianočná dovolenka mladej rodiny v Thajsku kvôli cunami zmenila na nočnú moru a boj o život či „akčák“ s Van Dammom Šesť výstrelov. Za filmovú katastrofu by sa dala označiť nová česká komédia Andílek na nervy, ktorá si v Česku vyslúžila status najhoršej komédie všetkých čias a ťažko sa hľadajú argumenty na obhajobu filmu. Staviť na overenú televíznu klasiku na Vianoce sa aj tento rok oplatilo.