Dráma mala svetovú premiéru v septembri na medzinárodnom filmovom festivale v kanadskom Toronte – v sekcii Objavy. Už účasť v súťaži áčkového festivalu znamenala pre slovenskú kinematografiu úspech. O to viac potešila správa, že film získal cenu kritikov FIPRESCI.
„Považoval som za dôležité, aby sa krivdy odrážali na najmladšej generácii, na deťoch. Keby išlo o reálnu rodinu, určite by som sa dotkol svojej vnútornej hranice, čo zobraziť a čo nie, mal by som zábrany,“ odpovedal režisér na otázku, prečo sa snímkou Eva Nová posunul od dokumentárneho filmu k hranej tvorbe.
Škop je nielen režisérom filmu, ale aj autorom scenára. „Scenár bol v istej fáze vývoja súčasťou tréningového programu Torino Film Lab. Vďaka tomu sa stal jeho dramaturgom jeden z najvýznamnejších rumunských scenáristov súčasnosti Razvan Radulescu,“ priblížil režisér v rozhovore pre Pravdu. Dramaturgicky sa na príbehu podieľala aj scenáristka a režisérka Zuzana Liová a strihač František Krähenbiel.
Ústrednou témou intímnej drámy je rozbitá rodina a snaha o návrat matky do života svojho syna, odkiaľ sa pred rokmi sama „vyradila“. Eva Nová podľa režiséra otvára otázku, či si hrdinovia zaslúžia dostať druhú šancu od blízkych, ktorým ublížili, a či nie je príliš neskoro na odpustenie. Škop sa zameral na tému dedičnej viny, zamýšľa sa nad tým, či je človek schopný zmeniť sa a prijať zodpovednosť za svoje činy. Jeho hrdinka bilancuje a jej herecká kariéra je v kontraste s Emíliou Vášáryovou, ktorá vďaka Eve Novej zažíva veľký úspech a návrat na filmové plátno v hlavnej úlohe.
„Príbeh som nikomu nepísal na telo, robili sme sériu kastingov. Tým, že som dokumentarista, nemal som veľkú skúsenosť so slovenskými hercami. Emília Vášáryová vyšla z kastingov ako absolútna víťazka. Už pred natáčaním sme mali sympaticky priateľský vzťah, takže úlohu rada prijala,“ objasnil Škop, ktorý ju obsadil do úlohy bývalej herečky márne sa usilujúcej o návrat na javisko.
Emília Vášáryová je takmer neustále prítomná v obraze a jej presvedčivý a emocionálne intenzívny herecký výkon vo filme dominuje. Minimalistické herectvo predvádzajú aj mladší kolegovia Milan Ondrík a Aniko Vargová. Kameraman Ján Meliš zdôrazňuje emócie prostredníctvom detailov. „Film Eva Nová je predovšetkým o jemnej hereckej drobnokresbe. Preto bolo dôležité, aby sa herci zbavili zábran,“ vysvetľuje Škop, ktorý prikladal veľkú dôležitosť hereckým skúškam.
Vášáryovej výkon vyzdvihol aj prestížny magazín Variety. „Vášáryová, prvá dáma slovenského divadla a filmu, brilantne zvláda výzvy. Bez zaváhania čelí špehovaniu kamery, ktorá ju chce pristihnúť unavenú a úbohú.“
Počas prvého týždňa od uvedenia filmu do kín sa Eva Nová s počtom štyritisíc divákov stala štvrtým najnavštevovanejším titulom.