Študentské kino je svieža alternatíva

, 20.01.2016 14:00
kino klap
Kino Klap otváral film Petra Bebjaka Čistič. Dramaturg kina Michal Tallo stojí vpravo. Autor:

V seriáli Pravdy s názvom Ako sa robí... postupne nazrieme do zákulisia sveta umenia a kultúry. V aktuálnej časti prinášame pohľad do zákulisia študentského kina, ďalšie časti nájdete v Pravde v kultúrnej rubrike každý utorok.

Koncom novembra vzniklo z iniciatívy študentov a dekana Filmovej fakulty VŠMU Ondreja Šulaja verejné študentské kino. „Povedali sme si, prečo nevyužiť školskú kinosálu a neotvoriť sa verejnosti,“ hovorí programový dramaturg kina Klap a študent scenáristiky Michal Tallo.

S myšlienkou založiť na škole verejné kino prišli dvaja študenti produkcie. „Na magisterský stupeň sa prihlásili s projektom rozbehnutia verejného kina a katedra audiovizuálnych štúdií ma oslovila ako hlavného programového dramaturga,“ približuje Tallo, ktorý predtým viedol na škole filmový klub 35 mm. "Kino je v rukách študentov a pedagógovia, ktorí sú jeho garantmi, nám pomáhajú. Školské zázemie nám otvára cesty, ktoré by sme inak nemali.”

Program kina Klap tvorí alternatívu k bežnej kinodistribúcii. Pridanou hodnotou premietaní sú lektorské úvody študentov a diskusie. „Keďže sme študentské kino, naším cieľom je byť progresívni a angažovaní. Tieto dva princípy by mali vystihovať aj prístup mladých filmárov k tvorbe,“ vysvetľuje Tallo.

Toto v inom kine neuvidíte

V kine Klap môže divák vidieť filmy, ktoré sa v bežnej distribúcii neobjavujú. „VŠMU je členom organizácie CILECT, združujúcej 180 filmových škôl z celého sveta. Od tých nám každý rok prídu výbery najlepších študentských filmov a ako členovia CILECT-u ich máme právo premietať.“ Podľa Talla to vyžaduje dôkladnú selekciu. „Chodí nám takmer štyridsať DVD nosičov a na každom z nich je od päť do dvadsať filmov. Filmy si musíme napozerať, no stojí to za to, často môžete nájsť skutočné poklady.“

Aby sa dramaturgovia v takom množstve filmov nestratili, vytvorili si systém verejnej tabuľky. „Každý film by mali vidieť aspoň dvaja ľudia a do tabuľky o ňom vpíšu záchytné body, aby sme vedeli, po ktorom filme siahnuť, keď zostavujeme sekciu s konkrétnou témou.” Podľa Talla filmy často spája spoločný motív. "Dá sa pozorovať, aké postupy či témy zaujímajú mladých filmárov. Tak vznikla napríklad sekcia nové postupy, kde každý z tvorcov ku konceptuálnemu spôsobu zobrazenia pristupoval inak.“ V budúcnosti tiež plánujú zostaviť „angažovanú sekciu“. "Tento rok téma angažovanosti zaujímavo rezonuje napríklad v tvorbe študentov z arabských krajín,” vysvetľuje dramaturg.

Okrem toho kino postupne nadväzuje vzťahy aj s distribútormi. „Výhodou školského zázemia je aj to, že väčšina zástupcov distribučných spoločností vyučuje na katedre produkcie, takže môžeme ísť priamo za nimi.“

Objavovanie talentov a netradičných prístupov

Kino Klap má obmedzený rozpočet, no podľa dramaturga nejde o nevýhodu, práve naopak. „Nemôžeme si dovoliť nakupovať kasové trháky, čo nás posúva dopredu, núti hľadať alternatívnu cestu.“ Tou sú podľa Talla napríklad krátke filmy.

„Nepovažujem ich za menejcenné oproti celovečerným filmom, rovnako ako nie je poviedka menejcenná oproti románu.“ Krátke a študentské filmy sú podľa neho zaujímavé aj tým, že sú istým predobrazom budúcej kinematografie.

„Snažíme sa vyberať najúspešnejšie festivalové filmy s bohatou celosvetovou distribúciou, ktorých tvorcovia už teraz začínajú niečo znamenať. Keď raz prerazia s celovečerným filmom, budeme si môcť spokojne povedať, že v kine Klap sme ich premietali, ešte keď boli študenti,“ približuje Tallo. Krátke filmy sú vždy premietané v rámci špeciálne zostavených sekcií s nosnou témou alebo motívom. „V programe máme okrem iného aj krátke filmy uvedené v konceptuálnejších sekciách na festivale Berlinale, ktoré sa k nám takisto bežne nedostávajú.“

Aj keď študenti svoje filmy často šíria na internete, kino ponúka najčerstvejšie snímky, ktoré sa tam väčšinou ešte neobjavili. "Film sa zväčša po tom, ako skončí svoj festivalový okruh, ktorý trvá približne tri roky, dostane na video a ľudia si ho môžu na internete zadarmo pozrieť. My premietame filmy, ktoré vznikli v uplynulom roku, nanajvýš dva roky staré.”

Druhá línia, ktorú dramaturgia kina sleduje, sú experimentálnejšie celovečerné filmy. Kino Klap ponúka priestor snímkam, ktoré nezapadajú ani do alternatívnejšieho programu filmových klubov či kamenných kín. „V programe máme napríklad film rakúskeho režiséra Johannesa Gierlingera The Fortune You Seek Is in Another Cookie, ktorý nakrútil minulý rok a ide o konceptuálnu dokumentárnu esej. Bol úspešný na mnohých svetových festivaloch, ale u nás ho zatiaľ nepremietali. Veľmi sa teším, že režisér príde film už v sobotu 23. januára predstaviť a po premietaní s ním bude diskusia.“ Michal Tallo prezrádza, že v budúcnosti by chceli predstaviť viacero neznámych talentovaných tvorcov so sľubnou budúcnosťou.

Diváci sa odvážnych filmov neboja

„Bol som prekvapený, keď na projekcie, ktoré som považoval za menej divácky atraktívne, prišlo najviac ľudí. Išlo napríklad o sekciu krátkych nenaratívnych filmov alebo experimentálne krátke filmy Dušana Trančíka. Nešlo pritom o študentov, boli to ľudia rôznych generácií. Zdá sa, že verejnosť "mimo školy“ má o takúto alternatívu záujem." Podľa Talla sa „externí“ diváci zapájajú do diskusie po premietaní často ochotnejšie ako poslucháči filmovej školy.

Kino Klap sa snaží priniesť aj diváckejšie tituly. „Máme dohodu s niektorými distribútormi, takže sa občas podarí zohnať aj takýto film. Príkladom je Čistič, ktorým sme kino otvorili.“

Kino má okrem iného ambíciu šíriť osvetu a svojich divákov istým spôsobom vzdelávať. Lektorské úvody si pripravujú členovia tímu programových dramaturgov, ktorý je zložený zo študentov rôznych odborov, od scenáristov, poslucháčov audiovizuálnych štúdií až po študentov produkcie. „Diskusie moderuje vždy niekto z nás,“ približuje Tallo. Študenti si tak podľa neho môžu nacvičiť verejné vystupovanie.

„Do programu píšeme nielen názov filmu a čas premietania, ale snažíme sa ľuďom priblížiť, čím sú filmy špeciálne. Ani študenti VŠMU nie sú často konfrontovaní s nemainstreamovou kinematografiou, mám pocit, že sme generácia odchovaná na konvenčnejších filmoch. Pozerať takéto filmy je úplne v poriadku, no študent filmu, ale aj "bežný“ divák by mal poznať aj iné prúdy kinematografie. Experimentálne postupy prenikajú do mainstreamovej kinematografie – do seriálovej tvorby a je zaujímavé vedieť, odkiaľ prišli," uzatvára dramaturg kina Klap Michal Tallo.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#študentské kino #Michal Tallo #Ako sa robí
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk