Táňa Pauhofová: Lída Baarová zakaždým očarila

V hlavnej úlohe životopisnej drámy, ktorá vo štvrtok prichádza do kín, sa predstavila Táňa Pauhofová.

21.01.2016 09:00
Táňa Pauhofová ako Lída Baarová. Foto:
Táňa Pauhofová ako Lída Baarová.
debata (1)

Česká herečka Lída Baarová mala v tridsiatych rokoch minulého storočia veľmi dobre rozbehnutú kariéru. Prečo sa nestala druhou Marlene Dietrich sa snaží poodhaliť film scenáristu Ivana Hubača a režiséra Filipa Renča Lída Baarová. V hlavnej úlohe životopisnej drámy, ktorá vo štvrtok prichádza do kín, sa predstavila Táňa Pauhofová.

Čo vás oslovilo na príbehu Lídy Baarovej?

Celý jej životný príbeh je zaujímavý, čo sa do jedného filmu bohužiaľ nezmestí. Keby sme chceli zmapovať všetko, čo táto žena zažila, vyšlo by to na dvanásťdielny seriál. Jej osud bol neuveriteľný. Padala a znovu vstávala z popola ako fénix. Fascinuje ma jej vnútorná sila aj čarovné obdobie prvorepublikových hercov, v ktorom sa odohráva príbeh filmu. Barrandovské ateliéry a život v nich mali pred obdobím protektorátu neopakovateľnú atmosféru.

Aké je stvárniť hviezdu takého formátu?

Zistila som, že akosi podvedome vyhľadávam výzvy a keď prídu, vždy sa ich zľaknem, ale poviem si, že to predsa len skúsim. Práve to človeka posúva a obohacuje, môže sa niečo nové naučiť. Hrať Lídu Baarovú pre mňa rozhodne takou výzvou bolo. Keď ma oslovili, či by som mala záujem vo filme účinkovať, mala som pocit, že je to bláznovstvo. Predsa len ja a diva Lída Baarová? Tá známa československá herečka? Nepodobáme sa, nemáme nič spoločné… Hovorila som si, čo s tým budem robiť, ako ju uchopiť?

Režisér Filip Renč priznal, že v tom mal od začiatku jasno. Buď budete Lída vy, alebo nikto.

Filip musel byť veľmi odvážny, keď sa pre niečo také rozhodol. Celé natáčanie bolo veľké dobrodružstvo.

Našli ste od postavy ten správny kľúč?

Neviem, či som ten kľúč našla, no v každom prípade som sa o to pokúšala. Počas obdobia, odkedy som na rolu prikývla, až po natáčanie som sa snažila naštudovať si čo najviac. Pozerala som filmy, kde hrala, dokumenty o nej. Našťastie je toho dosť, Lída Baarová vždy bola a stále je veľmi zaujímavá pre českého diváka. Nikdy nezmizla z povedomia, bola neustále pripomínaná. Najviac rezonoval jej vzťah s nemeckým ministrom Josephom Goebbelsom, no osobne to pokladám za menej výnimočnú udalosť, aj keď ovplyvnila celý zvyšok jej života. Nič zvláštne na vzťahu elitnej herečky a vysoko postaveného politika nevidím, také veci sa diali, dejú a budú diať, akurát mala smolu, že jej sa stali za obdobných okolností. V jej živote možno nájsť mnoho fascinujúcejších okamihov, keď ukázala svoju vnútornú silu. Lída Baarová je rozhodne výnimočná tým, čím všetkým si v živote prešla, ako dokázala zakaždým očariť a dosiahnuť svoj cieľ. Snažila som sa ju pochopiť, prijať a odovzdať.

Táňa Pauhofová a Gedeon Burkhard vo filme Lída... Foto: Česká televize
Táňa Pauhofová Táňa Pauhofová a Gedeon Burkhard vo filme Lída Baarová.

Snažili ste sa jej pripodobniť?

Fyzicky sa na ňu nepodobám, takže som nemohla stavať na tejto devíze. Musela som hľadať a pochopiť nejakú jej esenciu, skúšať uchytiť jej charizmu a hravú noblesu. Kúzlo, ktoré v sebe mala a očarúvala ním ľudí okolo seba celý život.

Mali ste rovnakú predstavu ako režisér?

Filip Renč mi dal do veľkej miery voľnú ruku, aj napriek tomu, že jeho režijné vízie boli jasné. Buď došlo k prieniku našich predstáv, alebo mi jednoducho dôveroval. V praxi to fungovalo tak, že som mohla prísť s nápadom sama, mohla som svoju postavu istým spôsobom kreovať. V rámci možností scenára, samozrejme.

Ako prebiehalo natáčanie?

Bolo to veľmi náročné z rôznych dôvodov. S výnimkou troch natáčacích dní, keď sa robili scény s herečkou Zdenkou Procházkovou, predstaviteľkou staršej Lídy Baarovej v Salzburgu, som bola na pľaci stále prítomná. Točili sme osemnásť, niekedy aj dvadsať hodín denne, tridsaťšesť či štyridsať filmovacích dní a vždy, keď som mala voľno, hrala som divadelné predstavenie. Dostala som sa do akéhosi „matrixu“, strácala som odstup. Robíte a robíte, ste unavený ako pes, snažíte sa a ani neviete, aký bude výsledok, či je to dobré, alebo zlé…

Sprevádza to každé natáčanie, alebo býva predstava o výsledku jasnejšia?

V istej miere áno. Herec má vždy určitú obavu, ako bude film, v ktorom hrá, vyzerať. Niečo urobí na pľaci a tým sa to končí, vezmú to do rúk iní, môžu veci miešať, vystrihnúť. Herec má vždy obavy, ale viac-menej tuší, ako ten film bude vyzerať. V prípade Lídy Baarovej, ktorú som ešte nevidela, ani len netuším, čo môžem očakávať. Veľmi však dúfam, že vynaložené úsilie sa ukáže.

Filip Renč si vás vraj všimol v trojdielnom filme Hořící keř, kde ste hrali hlavnú ženskú hrdinku. Označili by ste spoluprácu s jeho režisérkou Agnieszkou Holland za doterajší kariérny vrchol?

Som ešte príliš mladá na to, aby som bilancovala. Každá príležitosť, ktorú som zatiaľ mala, bola pre mňa v niečom výnimočná. Lída nebola o nič horšia ako iné postavy, vďaka nej som sa naučila zase niečo iné, je to nová skúsenosť. Pri Horiacom kri som zažila highlight v zmysle bonusov, ktoré herec môže dostať, to znamená tím ľudí, príprava a, samozrejme, spoluprácu s Agnieszkou Holland, ktorá je veľkým človekom. Možnosť pracovať pre HBO, tomu sa hovorí, že herec dostal darček. Celý natáčací proces prebiehal vo výborných podmienkach a bonusom je výsledok tejto práce. Len ťažko by som hľadala, čo by mohlo byť lepšie, no každá jedna príležitosť bola pre mňa smerodajná a dôležitá.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Táňa Pauhofová #Lída Baarová