Recenzia: Umelé slzy dánskeho dievčaťa

Uznávaný dánsky maliar Einar Wegener túžil po zmene pohlavia tak veľmi, že v tridsiatych rokoch minulého storočia podstúpil v nemeckých Drážďanoch ako prvý sériu riskantných operácií.

04.02.2016 12:00
Dánske dievča Foto:
Herci Eddie Redmayne a Alicia Vikander si za účinkovanie vo filme Dánske dievča môžu odniesť Oscara.

Na jeho ceste stať sa Lili Elbeovou ho po celý čas sprevádzala manželka, umelkyňa Gerda Wegenerová. Liline denníkové zápisky sa stali zdrojom inšpirácie pre spisovateľa Davida Ebershoffa a režisér Tom Hooper sa oprel o jeho knihu vo filme Dánske dievča.

Snímka už po svojej premiére na benátskom festivale otvorila diskusiu o absencii príležitostí pre transrodových umelcov vo filmovom priemysle. V dráme účinkuje niekoľko „trans“ komparzistov, no do hlavnej úlohy obsadil režisér Tom Hooper muža, Londýnčana Eddieho Redmaynea (Teória všetkého). Dôvodom je, že v dvoch tretinách filmu vystupuje ako mužská postava Einar.

Preestetizovaná bublina

Lilina premena je naservírovaná pekne poporiadku. Einar a Gerda sú nekonvenčný manželský pár, patria k dánskej umeleckej bohéme. Aj napriek tomu, že sa neúspešne pokúšajú splodiť dieťa, sú nerozluční. Keď Gerda požiada manžela, aby jej pózoval v ženských pančuchách, prebudí v ňom nádej, že by jeho tajnej inakosti mohla porozumieť. V mladom maliarovi sa tak začne prebúdzať Lili a Gerda sa rozhodne za každú cenu manžela podporiť, aj keď stráca to najcennejšie…

Autentický prienik do problematiky film neponúka. Tvorcovia hlbokú „jamu“ bezpečne zakryjú javiskom a predvedú na ňom efektne klišéoidný tanček. Zaliepajú nám oči peknými kostýmami a „dojímavým“ lyrizmom. Film je skôr predvídateľnou melodrámou ako štúdiou vzťahu. Einar ustupuje pred Lily do tieňa až sa napokon celkom stratí a jeho premena simultánne obkresľuje ich lásku. Neprekvapivo sa mení na smutne oddané priateľstvo.

Filmári zo „skutočného príbehu“ vytriasli umelé slzy a hádžu nám lacnú, aj keď neodškriepiteľne krásnu návnadu. Ide o nadštandardne nakrútený film, Hooper je zručný režisér veľkých „objednávkových“ hollywoodskych príbehov. Na oscarovú Kráľovu reč, ktorou urobil rozruch pred šiestimi rokmi, sa však Dánske dievča nechytá. Okrem ohurovania zmyslov, divákovi nič viac neponúka.

Dominancia hercov

V hercovi Eddiem Redmayneovi je silný ženský princíp a medzi „dvojrolou“ osciluje majstrovsky. Aby sa dokázal vcítiť do ženy uväznenej v mužskom tele, stretával sa s transrodovými ľuďmi a pri práci s rolou sa snažil uchopiť ich naturel. Spolu so Švédkou Aliciou Vikanderovou filmu nespochybniteľne dominujú, o čom svedčia nominácie na všetky prestížne filmové ocenenia vrátane tých oscarových.

Ani skvostné herecké obsadenie, krásna výprava a silný životný príbeh nestačili Hooperovi na to, aby vydoloval v divákovi presvedčivé emócie. Komplikovaný vzťah postáv, ktoré prechádzajú unikátnou životnou situáciou, si pýta precízne premyslené scény, no motivácie plantajú ako vykývané zuby. Zásadný konflikt je síce hneď na začiatku načrtnutý, ale príbeh sa rozpŕchne k vedľajším motívom, ktoré by boli na mieste v prípade, že by posúvali hlavnú dejovú líniu a tému. Takto nevyužitá je napríklad epizóda, keď Lili dvorí dánsky homosexuál a nič zásadné neznamená ani postava Einarovho priateľa z detstva (Matthias Schoenaerts).

Hooper sa do pocitov a myšlienok svojich postáv cez ich umelé a nadužívané slzy či lacnú obrazovú symboliku bohužiaľ nedostal. Dánske dievča je páčivá kostýmová dráma a krehkú tému ponúka primitívne zjednodušeným jazykom. Potenciálne silný príbeh zostal bohužiaľ zaseknutý niekde na polceste.

HODNOTENIE Pravdy: 3 hviezdičky z 5

• Dánske dievča / Veľká Británia, Belgicko, USA 2015 / réžia: Tom Hooper / scenár: Lucinda Coxonová / hrajú: Eddie Redmayne, Alicia Vikanderová a ďalší / premiéra: 4. februára
Viac na túto tému: #Eddie Redmayne #Dánske dievča