Má klubový film na Slovensku a v Čechách tradíciu?
Na Slovensku a v Čechách je klubové hnutie veľmi živé, funguje tu organizácia združujúca kiná a kinárov, ktorí sa snažia získať priestor pre autorské filmy. Klubové hnutie reprezentujú aj distribučné spoločnosti, v tomto ohľade sme o krok vpred napríklad pred Francúzskom, kde sa začalo zázemie klubového filmu posilňovať až teraz.
Zostaviť desať filmových sekcií znamená vidieť kvantum rôznorodých nových i archívnych filmov. Rezonuje nejaká téma u filmárov viac?
Situácia v dnešnom svete je veľmi komplikovaná a vo všetkých filmoch prehliadky možno badať výrazné charaktery, ktoré sa voči svojej realite vymedzujú. V prípade archívnych filmov ide o rôzne riešenie konkrétnych situácií. Sila filmu je práve v tom, že nepodlieha mediálnym skratkám, nejde mu o to, čo najrýchlejšie preniesť informácie. Vzniká dlhšiu dobu, s určitou myšlienkou a je zaujímavé pozrieť sa naň aj s odstupom času. Všetky vybrané filmy sú zaujímavou reflexiou súčasnosti, minulosti i budúcnosti. Nie sú splašené, sú pokojne premyslené, čo v kontexte dneška možno považovať za výnimočné.
Vyčnieva z programu niektorá sekcia ako najsilnejšia?
Sekcie formujeme tak, aby zodpovedali rôznym segmentom publika. Najdôležitejšia pre každý festival je určite súťažná sekcia a tou je Súťaž krátkych filmov V4, tento rok s novým názvom V strede Európy. Osobne považujem formu krátkeho filmu za veľkú úľavu, sú to filmy najslobodnejšie, nepotrebujú veľké rozpočty a vznikajú z vnútornej potreby autora natočiť určitú situáciu alebo si vyskúšať istú rozprávačskú formu. Celovečerný formát by znamenal množstvo kompromisov. Tohtoročný výber je najsilnejší za celé štyri roky, diváci sa môžu tešiť na perfektné slovenské a české snímky, ale aj filmy z Rakúska, Poľska a Maďarska.
Ktorý z filmov vás oslovil najviac?
Prihlásilo sa nám okolo 150 filmov, vo výbere je napokon dvadsať. Zážitkom sú určite headlineri – český študentský film Odřeja Hudečeka Furiant, Záhradníci Miry Fornay alebo sci-fi Chronos. Osobne ma nadchol dokument Preč od klávesnice, ktorý vznikol na banskobystrickej Akadémii umení. Je to portrét dievčaťa, ktoré si chce uchovať vnútornú slobodu a rieši to útekom do istej komunity, preč pred každodennou realitou a telefonátmi z práce. V dialógu filmára a postavy odhaľuje film jej útek samej pred sebou veľmi presne, aj keď ide o školské cvičenie.
Ktoré filmy by si diváci nemali dať ujsť, lebo ich nikde inde neuvidia?
Dôležitý film je Zákon trhu, ktorý zachytáva problém klasickej stredostavovskej francúzskej rodiny. Muž pred dôchodkom prichádza o prácu, je teda vo veku, keď sa mu nová pracovná príležitosť získava veľmi ťažko. Rodina je v situácii, ktorú dobre poznajú ľudia po celom svete. Možno je to dôležitejší problém ako väčšina káuz, ktoré v súčasnosti médiá riešia.
Program je naozaj rôznorodý, popri spomínaných študentských filmoch sa objaví napríklad oscarová Sledovačka.
Je dôležité nerezignovať na dramaturgický výber v rámci mainstreamu. Dobré jednosálové kino by malo byť schopné priniesť divákom nielen kvalitnú alternatívu, ale aj kvalitný mainstream, tie dve veci musia ísť ruka v ruke. Aj malé kino môže konkurovať multiplexom, čo je síce veľká výzva, no vďaka digitalizácii sa možnosti jednosálových kamenných kín rozširujú a sú príležitosťou pre divákov v malých mestách, odkiaľ majú ľudia ďaleko do multiplexov.
Ktoré festivalové hity a ocenené snímky ponúkne Febiofest?
Okrem Spotlight uvedieme film Smrteľne pomaly, ktorý zvíťazil na Jihlavskom festivale a má aj cenu z festivalu v Locarne. Ďalej sú v programe oscaroví nominanti – animovaný film Anomalisa, Boj, Mustang či Marguerite, ktorý získal najväčší počet francúzskych filmových cien Cézar, uvidíme hudobný dokument o arabskej jari Yallah! Underground, ktorý veľmi úspešne cestuje po špecifických festivaloch od Istanbulu po Dubaj. Ponuka je veľmi otvorená.
Albert Serra, Otar Iosseliani, Helena Třeštíková, Petr Zelenka… Podľa čoho ste vyberali hostí?
Tento rok sme nechceli hostí iba „ukázať“ pred projekciou filmu a na krátkej diskusii, chceli sme im dať väčší priestor. Preto sme vyberali filmárov, ktorí sú schopní a pripravení viesť filmové lekcie. Vo formáte prednášky predstaviť svoju tvorbu a priblížiť sa divákom, ale aj inšpirovať tvorcov. Masterclassy sa budú odohrávať v priestoroch školského kina na bratislavskej VŠMU, pre verejnosť budú zadarmo a diváci budú s tvorcami v omnoho intímnejšom kontakte ako doteraz. Dúfame, že tým začneme tradíciu.