Desať premiér v slovenskej filmovej krajine

Medzinárodný festival filmových klubov Febiofest zásobí divákov počas siedmich festivalových dní stoštyridsiatimi siedmimi filmami rôznych druhov, žánrov a dĺžok.

17.03.2016 10:00
febio PRVA Pajdusakova promo FOTO1-TOTO Foto:
Prvá: Ľudmila Pajdušáková
debata

Okrem medzinárodných titulov je pripravená poriadna nádielka kvalitnej tuzemskej tvorby. Sekcia Slovenská filmová krajina ponúkne od 17. do 23. marca desať premiérových snímok.

Prím hrajú mladé filmy

Febiofest otvorí koprodukčná česko-slovensko-poľská dráma Ja, Olga Hepnarová mladých českých debutantov Tomáša Weinreba a Petra Kazdu. V príbehu inšpirovanom skutočnými udalosťami sondujú chorú dušu a motivácie mladej českej vrahyne Olgy Hepnarovej, ktorá v sedemdesiatych rokoch zabila v uliciach Prahy osem civilistov a za svoj čin dostala trest smrti. Film odpremiérovali na tohtoročnom Berlinale v sekcii Panoráma a nejednoznačné kritiky sú výzvou urobiť si na čiernobielu snímku porovnávanú s estetikou oscarovej poľskej drámy Ida vlastný názor.

V slovenskej koprodukcii vznikol aj psychologický triler Červený pavúk debutujúceho poľského režiséra Marcina Koszałku. V šesťdesiatych rokoch terorizoval Krakov sériový vrah známy pod prezývkou Červený pavúk. Keď sa mladík Karol stretne so starším mužom, posadne ho túžba spoznať pravdu a odhaliť zlo.

Ja, Olga Hapnerová Foto: MFFK - Picasa
Olga Hepnarová - nepoužívať Ja, Olga Hapnerová

Dokumentárna nádielka

Lákadlom Febiofestu je aj premiéra slovenského filmu 5.¤október. Ako prvé ho videlo publikum rotterdamského festivalu. Uznávaný fotograf a kameraman filmu Koza Martin Kollár debutuje ako režisér dokumentárnou filmovou esejou. Inšpiroval sa reálnou životnou situáciou staršieho brata, ktorý čaká na rizikovú operáciu. S obavami a neúprosne plynúcim časom sa vyrovnáva na cestách.

V poetickom dokumente Para nad riekou sa režisérske duo Robert Kirchhoff a Filip Remunda melancholicky zamýšľajú nad prchavosťou slávy a pomalým, ale istým plynutím života. V smutnosmiešnych situáciách zachytávajú trojicu „vyslúžilých“ jazzmanov Laca Decziho, Ľubomíra Tamaškoviča a Jána Jankejeho, ktorí kedysi utiekli pred neslobodou na Západ, aby tam zažili svoj záblesk slávy.

Ďalším premiérovým dokumentom je snímka Okhwan na ceste za slobodou. Režisér Marek Mackovič sleduje kórejského „kravaťáka“ Okhwana Yoona, ktorý sa rozhodne vymeniť pracovnú rutinu a emocionálnu vyprahnutosť za bicykel. Krajinu brázdil desať rokov s cieľom spojiť národ Severnej a Južnej Kórey. Dokumentarista Erik Praus vo filme Zem, ktorá hľadá svoje nebo reflektuje súčasné sociálno-ekonomické rozpoloženie Slovenska a spätosť človeka s koreňmi a tradíciami na pozadí horehronskej dediny. Festival uvedie v premiére dva diely z úspešného televízneho cyklu Prvá o osudoch výnimočných slovenských žien. Róbert Šveda natočil portrét prekladateľky Zory Jesenskej, zaslúžilej umelkyne, ktorú počas normalizácie za kritiku režimu prenasledovali. Astronómku a fyzičku Ľudmilu Pajdušákovú na jej ceste za hviezdami zachytáva filmárka Lenka Moravčíková-Chovanec.

Martin Kohout odhaľuje v dokumente Kupónová privatizácia pokrivenú ekonomickú tvár Československa krátko pred rozdelením a odhaľuje metódu kupónovej privatizácie, ktorá bola „maskovaným krokom“ od totality k demokracii. Český filmár David Čálek zaznamenal výstup horolezca Radka Jaroša na horu K2 v dokumente Cesta hore a divák sa tak vďaka nemu stáva členom expedície. Čálek dáva priestor aj druhej strane – horolezcovým blízkym, ktorí vidia nebezpečný koníček z celkom inej perspektívy. Premiéry slovenských filmov sú aj v súťažnej sekcii krátkych filmov V4.

Headlinerom je „kraťas“ Miry Fornay Záhradníci, ktorý vznikol v spolupráci s rotterdamským filmovým festivalom. Utečenecká kríza sa netýka len arabských krajín, Fornay prináša príbeh tanzánijského albína, ktorý uteká do Európy pred ohrozením života, no ani tu nenachádza útočisko. Jej smutná nemá groteska je presným a aktuálnym obrazom Európy.

Novinkou 23. ročníka Febiofestu sú masterclassy medzinárodne uznávaných filmárov. Konať sa budú v kine Klap, ktoré sídli na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU, začínajú sa vždy o 17.¤h a po prednáške bude nasledovať premietanie filmu. V piatok tu česká dokumentaristka Helena Třeštíková predstaví svoj najnovší „nečasozberný“ dokument Zkáza krásou. V sobotu bude mať slovo významný katalánsky režisér Albert Serra a v pondelok príde vzácny hosť, uznávaný autorský filmár Otar Iosseliani. Katarzyna Siniarska, manažérka spoločnosti New Europe Film Sales, tu v utorok priblíži, ako sa obchoduje s filmami. Vstup na prednášky je voľný.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #program #Febiofest 2016