Celovečerný film, ktorého tvorba trvala päť rokov, je podľa jeho slov zložený z krátkych epizód Pata a Mata na vidieku, kde si dvojica premieta svoje filmy. "Celá snímka trvá osemdesiat minút a je zložená z desiatich dielov, pričom úvodná časť je o tom, že si Pat a Mat premietajú svoje príbehy – tá je čiastočne upravená, celé to vlastne začína práve tým, že Pat a Mat nájdu nejaké filmové kotúče. Vymysleli sme aj nové prostredie, tentoraz majú Pat a Mat dva domčeky na statku. A deti čaká aj prekvapujúci koniec – alebo skôr taký trochu Pat-Matovský,“ priblížil režisér.
Beneša samotného vraj prekvapilo, ako Pat a Mat vyznievajú na veľkom plátne. "Keď som videl Pata a Mata v kine, bol som prekvapený, ako sú vidieť všetky detaily. Postavičky Pata a Mata sú totiž vysoké len dvadsať centimetrov a tomu sú úmerné aj všetky dekorácie a rekvizity, takže vo chvíli, keď som ich videl na plátne, tak to niekoľkokrát predčilo aj to, čo som kedy mohol vidieť v skutočnosti. Je tam naozaj vidno štruktúru tých materiálov, to mi príde celkom zaujímavé,“ poznamenal Beneš.
Nakrúcanie jednej epizódy Pata a Mata trvalo tri mesiace, pričom za deň vzniklo len zhruba sedem sekúnd filmu. "Na pľaci sme boli štyria, ktorí sme naozaj chodili tri mesiace do práce – kameraman, animátor, výtvarník a ja ako režisér. Môj syn má zároveň na starosti internetové stránky a obchod a dcéra robí rôzne vtipy s Patom a Matom, stará sa o stránky na Facebooku a postuje tam pravidelne rôzne gagy,“ uviedol režisér, ktorý sa podľa vlastných slov spočiatku bál do nových dielov zakomponovať počítače či mobilné telefóny, až podľa reakcii na sociálnej sieti zistil, že je takáto zmena žiadaná. "Spočiatku som sa bál do nových dielov zahrnúť moderné technológie. Hovoril som si, že Pat a Mat by tým telefónom skôr zatĺkli klinec a počítačom podložili nohu od stola, no dali sme nakoniec na Facebook taký vtip, ako si Pat rozbil terč, tak si ho nafotil, cez notebook si ten obrázok preniesol na obrazovku televízie a do toho si hádzal tie šípky – a tento vtip mal najviac likeov. Hlavne mladým sa to páčilo, tak som sa rozhodol v niektorých technológiách prispôsobiť,“ podotkol Beneš.
Bábky Pata a Mata zachoval však v pôvodnej podobe. "Pat a Mat sa nezmenili. To je pre nich výhoda, že nestarnú, to by sme niekedy potrebovali vedieť aj my… Menili a vyvíjali sa len materiály, z ktorých majú napríklad odev. Mnohokrát sme im už vymenili materiál trička a podobne, no figúrky zostávajú rovnaké,“ priblížil tvorca rozprávkových postavičiek, ktorý v nových častiach vsadil vraj i na modernejšiu techniku záznamu. "Nemenili sme ani animáciu stop motion. Jediné, čo sa zmenilo, bola technika záznamu. Kedysi sme Pata a Mata zaznamenávali na 30-milimetrový film, teraz už všetko robíme digitálnym fotoaparátom, zaznamenávame to na hardisk a potom nasledujú postprodukčné úpravy, zvuk, ruchy, hudba a farebné vyrovnávanie. Práve táto nová technika nám umožnila, že sa na Pata a Mata môžeme pozrieť v kine. Jednotlivé obrázky majú dokonca ešte vyššie rozlíšenie, ako je použité na plátne. Máme materiál dokonca až na 4K rozlíšenie,“ prezradil.
Hudba pre film vznikla z nahrávok zosnulého Petra Skoumala„Čo je smutné, že väčšina tvorcov Pata a Mata už nežije. Minulý rok zomrel aj Petr, takže stojím teraz pred problémom nájsť nového hudobníka. Tieto diely sme však vytvorili zatiaľ z jeho nahrávok, v posledných častiach síce už hudba nie je komponovaná priamo na konkrétny diel, ale je zostavená z toho, čo Petr zložil pre dávnejšie časti,“ povedal Beneš, ktorý však fanúšikov a fanúšičky zároveň uistil, že hlavný hudobný motív napriek Skoumalovmu úmrtiu meniť neplánuje. „Hlavný hudobný motív zachováme. Tých dielov Pata a Mata je dnes už deväťdesiat, diváci si na tú zvučku už zvykli, takže by bola škoda to nejako meniť. Asi by to ľudí miatlo,“ poznamenal Beneš.
Snímku Pat a Mat vo filme si po nedeľnej slávnostnej detskej premiére budú môcť diváci a diváčky v slovenských kinách pozrieť od 7. apríla.