Všetko chce svoj čas
„V roku 2006, keď som prišiel na ministerstvo kultúry, vznikli tri filmy a dnes už naozaj rok čo rok je to vyše dvadsať filmov,“ hovorí minister kultúry Marek Maďarič. Počas jeho prvého pôsobenia vznikol Audiovizuálny fond, ktorý sa síce nevyhol viacerým kontroverziám, filmári sa však zhodujú, že pre slovenskú kinematografiu je prínosom.
Filmov je už teda dosť, teraz by potrebovali divákov. „Všetko chce svoj čas. Aj kvalita prichádza s nejakou kvantitou. Tá kvalita môže byť umelecká, ktorá nemusí zaznamenať divácky úspech, ale môže vzniknúť aj vysokoprofesionálny divácky film ako Červený kapitán. To sa nedá dosiahnuť z roka na rok. Musí dorastať nejaká generácia filmárov, ktorá dokáže osloviť svoju generáciu divákov, lebo filmové publikum je prevažne mladé. To je jeden moment. Druhý moment je, že nemôžete nebrať do úvahy tú obrovskú a atraktívnu divácku ponuku zo strany najmä hollywoodskych filmov. Je tu určitý návyk na niečo, proti čomu sa ťažko presadzujú domáce snímky, ale nie je to nemožné. Vidím, že je čoraz viac aj takých filmov, ktoré publikum dokážu osloviť,“ hovorí minister kultúry Marek Maďarič.
Má pravdu, aj keď „divácke“ filmy sú na Slovensku ešte stále skôr výnimkou ako pravidlom. Úspech mal napríklad spomínaný Červený kapitán. Prvú filmovú adaptáciu kriminálky Dominika Dána videlo v kinách za 5 týždňov vyše 80-tisíc divákov. Červený kapitán dokonca prekonal rekord filmu Bathory, keď naň počas otváracieho víkendu prišlo 36 328 divákov, teda asi o štyristo viac, ako na Jakubiskov veľkofilm. Rebríček najlepších otváracích víkendov spomedzi domácich snímok však vedie iný film – dokument 38 o hokejistovi Paľovi Demitrovi, ktorý si počas prvého víkendu pozrelo 49 314 návštevníkov kín. Na druhom mieste je dokumentárny film Rytmus sídliskový sen so 43 189 divákmi.
Práve dokument o Rytmusovi bol vlani najnavštevovanejšou domácou snímkou (81 597 divákov). Ako uvádza Miroslav Ulman v mesačníku Film.sk, v celkovom rebríčku návštevnosti skončil jedenásty. Prví boli Mimoni s vyše 365-tisíc divákmi. Vlani sa darilo aj animovanému Lokalfilmisu Jakuba Kronera (47 237 divákov), Siedmim zhavranelým bratom (45 471), Spievankovu 5: O profesiách (33 510) či Vojtechovi Viktora Csudaia (19 419).
Je to aj o sile producenta
„Úspešnejšie pokusy pribúdajú aj vo sfére diváckych filmov. Niekedy je to aj o sile producenta – ako a do akých kín dokáže svoj film nasadiť. Je to zložitá problematika, ale vidím skôr pozitívny vývoj ako negatívny,“ myslí si Maďarič.
Miroslav Ulman, ktorý sa téme návštevnosti venuje dlhodobo, pomenoval vlani vo Film.sk situáciu takto: "V roku 2012 videlo všetky premiérové domáce snímky len 90 830 divákov, o rok neskôr to bolo už 160 151 a vlani (2014 – pozn. red.) dokonca 232 567, čo znamená medziročný nárast 45,22 percenta. Zdá sa, že dôvera divákov k domácej produkcii sa pomaly vracia. Upozornil tiež, že nie je dôležitá len samotná návštevnosť, ale aj návštevnosť na jednotlivé predstavenie. Tú mali vlani najvyššiu Vojtech Viktora Csudaia (41,85 diváka) a Eva Nová Marka Škopa (41,76 diváka na predstavenie).