Recenzia: X-Meni nesklamali, Apocalypse pohorel

Podobne ako je superzáporák Apocalypse významným pilierom univerza Marvelu, aj Bryan Singer je tvorcom, ktorému sa oficiálne pripisuje vzkriesenie filmového žánru komiksovej adaptácie z narkózy temných 90. rokov.

25.05.2016 14:00
30 xmen3x Foto:
James McAvoy ako profesor¤X vo filme X-Men: Apokalypsa.

Singer sa na strieborné plátno vrátil so supertímom s veľkým "X“ a dokazuje, že skupinka emočne nestabilných mutantov s netradičnými schopnosťami dokáže aj naďalej prikovať diváka do kresla.

Na začiatku druhého milénia Singer resuscitoval žáner a pred pár rokmi zase musel sympaťáka Logana (Hugh Jackman) "vrátiť do minulosti“, aby úspešne zamietol pod koberec následky bordelu menom X-Men 3: Posledný vzdor a X-Men Origins: Wolverine. Niet pochýb, že X-Meni sú Singerovou životnou témou a rád a úspešne sa k nim vracia. Už vo svojom nedávnom comebacku siahol po epike a tej sa nevyhol ani v ďalšom, doslova apokalyptickom pokračovaní mutantskej série.

Apokalypticky ploché božstvo

Najväčším mínusom je práve spomínaný Apocalypse, ktorý je ako postava až „bondovsky“ plochý a v náručí mu chýba už len biely kocúr. Prvý z prvých, mutant numero uno, je paradoxne jednoducho napísaná figúrka s tendenčnou predhistóriou a v konečnom dôsledku slúži len ako boxovacie vrece pre superhrdinský tím. Dejová línia je groteskne priama a lineárna. Staroveké zlo sa prihlásilo po tisíckach rokov o slovo a znechutené z ľudstva, ktoré zišlo z cesty, mu naordinuje jednoduchý všeliek: apokalypsu. Naštvané božstvo začne následne na to "regrutovať“ mutantov a do oka mu padne aj Charles Xavier (James McAwoy). Táto "náklonnosť“ však nie je zo strany profesora X opätovaná. Blockbuster sa môže začať.

Viac ako o legendárne zlo v maskulínnom obale ide práve o X-Menov. No nie ako tím superbohov vzdialených bežnému človeku. Singer modeluje postavy s precíznosťou ostrieľaného remeselníka detailistu a medzi postavami pekne zľahka buduje krehké vzťahy, na ktorých je séria a celé x-menovské aj marvelovské univerzum postavené. Slabé a hluché momenty striedajú až ikonické scény a divák sa tak ocitne na kvalitatívnej horskej dráhe, kde sa občas zdá, že Singerovi režisérske opraty nepatrne vykĺzavajú z rúk a o slovo sa hlási nelogickosť a pátos. Ak je Apocalypse (Oscar Isaac) emočne plochý kus, krásny a nablýskaný, ale bez obsahu, tak, naopak, práve Fassbenderov Magneto by potreboval okresať od zbytočného dramatizovania a patetickosti. Valí sa na neho jedna katastrofa za druhou a v určitých momentoch jeho "shakespearovsky“ tragický osud pôsobí až nechcene vtipne.

Singer stavil na osvedčený recept a Quicksilverovi (Evan Peters) venoval jednu z najštýlovejších scénok filmu. Režisér tiež nezabudol ani na milovníkov adamantia (nezničiteľný kov) a svoje miesto si v snímke našiel aj spomínaný kanadský drsniak Logan, v určitých kruhoch (napríklad tajných vládnych podzemných laboratóriách) známy aj ako Weapon¤X. Práve jeho rola nie je len prvoplánovým darčekom režiséra fanúšikovskej obci, ale v emočno-vzťahovej rovine série hrá významnú rolu.

V kresle šialeného dentistu

X-Men: Apokalypsu si je možné pozrieť aj v 4Dx kinosálach (na Slovensku v bratislavskom Auparku). Diváka, ktorý si doslova "bahní“ v najnovších technických zlepšovákoch a k šťastiu mu nestačia len klasické dve dimenzie, si futuristické kinokreslo dozaista získa. Milovníci klasickej projekcie, ktorí si prišli do prítmia sály vychutnať film, budú nad vibrujúcou a natriasajúcou sa sedačkou len neveriacky krútiť hlavou.

Projekcia v 4Dx sľubuje filmový zážitok prehĺbený o novú dimenziu v podobe simulovaných víchric, fúkania na krk, hegania na všetky strany a masírovania chrbta. Občas sa pozriete za seba či za vami nesedí nejaký nepokojný školák, čo vám kope do operadla. Treba však uznať, že v niektorých momentoch sa 4Dx bonus do rozprávania filmu trafil. Dokonca nepôsobil rušivo, ale ako plnohodnotný atmosférotvorný prvok filmu. Technológia však v niektorých prípadoch pôsobila kontraproduktívne a namiesto vtiahnutia do deja vás z neho doslova vykopla.

• X-Men: Apokalypsa / USA 2016 / réžia: B. Singer / hrajú: J. McAvoy, M. Fassbender, J. Lawrence a i. / slovenská premiéra 19. mája

Viac na túto tému: #James McAvoy #recenzia #X-Men: Apokalypsa