Pustina od HBO bude zadymená dusným prachom

Scenár úspešnej trojdielnej drámy Horiaci ker, ktorá vznikla v roku 2013 v produkcii HBO Europe, napísal vtedy neznámy scenárista Štěpán Hulík. Venoval sa nedávnej československej histórii a príbehu upáleného pražského študenta Jana Palacha. Horiaci ker v réžii Agnieszky Hollandovej sa stal udalosťou sezóny, získal jedenásť Českých levov a ocenenia českých filmových kritikov.

05.06.2016 09:00
Zuzana Stivínová v pripravovanom seriáli Pustina. Foto:
Zuzana Stivínová v pripravovanom seriáli Pustina.
debata

Risk zo strany HBO Europe dôverovať začínajúcemu autorovi bol v tomto prípade ziskom a ich spolupráca prirodzene pretrvala. Aj pripravovaná novinka – osemdielny triler Pustina – vzniká podľa Hulíkovho scenára, tentoraz v réžii Ivana Zachariáša a Alice Nelis. Koncom mája padla posledná klapka, na obrazovky televízie by sa mal dostať na jeseň tohto roku.

Baníckej komunite žijúcej v uhoľnom lome hrozí zánik. Pod dedinou sa ako tichá hrozba rozprestierajú bane a situáciu medzi miestnymi vyhrotí zločin. Zasadiť príbeh na poľsko-českú hranicu napadlo tvorcom na základe obľúbenej detektívnej série Most, Pustina však nevznikla na motívy iného seriálu, ako to bolo v prípade trileru Mamon či romantickej dramédie Až po uši. Autorský scenár vyvíjal Hulík s tímom dramaturgov tri roky.

Český Aaron Sorkin

„HBO má producentov, ktorí sú zároveň dramaturgmi, rozumejú látke. Keď im prinesiete scenár, rozpoznajú, čo funguje a čo nie. Po dvoch rokoch písania sme mali príbeh takmer hotový, no posledné dva diely akosi nefungovali. Vtedy do projektu vstúpil dramaturg Steve Matthews. Bol nestranný a vďaka nemu sme to dotiahli do konca,“ spomína Štěpán Hulík a dodáva, že scenár vznikal interaktívne v kolektíve autorov podľa vzoru „writers room“.

„Pri písaní Pustiny som sa od začiatku schádzal s kolegami producentmi a priateľmi a spolu sme vymýšľali nápady, ktoré som potom spisoval.“ Scenáristická izba, ako sa tento koncept nazýva, je podľa Hulíka v našich končinách skôr rarita. „Neviem o žiadnom inom dramatickom seriáli, ktorý by sa realizoval takýmto spôsobom.“

Pre Hulíka bola práca v kolektíve zásadná. „Ak by som mal osemhodinový seriál vymýšľať sám, trvalo by mi to veľmi dlho a pravdepodobne by som to ani nedokončil.“ Hulík zároveň dodáva, že aj špičkový svetový scenárista Aaron Sorkin má svoju „writers room“. „Sedí v jednej miestnosti s tímom skvelých scenáristov a spoločne plodia nápady. Tie si potom vezme a napíše scenár, na ktorom presne vidíte, že je to Sorkin, sú tam jeho dialógy, atmosféra.“

Podľa Štěpána Hulíka sa na výsledku prejaví, ak niekoľkohodinový príbeh vymýšľa jeden človek. Príkladom je podľa neho druhá séria Temného prípadu (HBO). „Na prvej sérii pracoval Nic Pizzolato päť rokov a druhú musel vymyslieť za jeden rok. Aj keď mu pomohol spoluscenárista, cítiť, že varili z vody, na písanie totiž potrebujete čas.“

Strážca „normálnosti“

Osem dielov Pustiny si rozdelili režisér Ivan Zachariáš, renomovaný autor reklám a komerčných spotov úspešný najmä v zahraničí, a česká filmárka Alice Nelis. „Nelis je skvelá dramaturgička a Ivan Zachariáš je výborný vo vizualite. Samozrejme, skvele rozumie aj postavám, ale výtvarnosť považujem za jeho najsilnejšiu stránku. Keď pri sledovaní Pustiny diváci pocítia, že je niečo za oponou, bude to hlavne jeho zásluha,“ dodáva Hulík.

Efektná estetika by sa podľa Ivana Zachariáša na zobrazenie témy nehodila, chceli dosiahnuť kultivovaný vizuál. „Keď som bol mladší, omnoho viac som sa fixoval na štýl. Už som si vyskúšal všeličo, teraz ma zaujíma téma, a tej podriaďujem výtvarnosť.“

Komorný príbeh si vypýtal prísny realizmus, Zachariáš viedol hercov k minimalizmu a jeho réžia podľa neho spočívala v „ustrážení normálnosti“. „V Pustine nie sú ľahké scény, je to veľmi delikátny príbeh, vyžaduje si sústredenie,“ hovorí herečka Zuzana Stivínová, predstaviteľka hlavnej ženskej hrdinky starostky Hany Sikorovej. V seriáli účinkuje aj Richard Stanke ako riaditeľ uhoľnej bane, záporák Kwiatkowski a ďalšie hlavné postavy pripadli hercom Jaroslavovi Dušekovi, Eliške Křenkovej a Janovi Cinovi.

Zachariáš mal pôvodne režírovať dva diely seriálu, napokon natočil štyri. „Najradšej by som to nakrútil celé, no na začiatku som mal strach, že to fyzicky nezvládnem. Doteraz som nemal skúsenosť s takým veľkým projektom.“ Štyri diely Pustiny predstavovali päťdesiatosem natáčacích dní. „Toľko som nenakrútil za dva roky v reklamách,“ dodáva s úsmevom filmár, ktorý je okrem iného autorom zneliek filmového festivalu v Karlových Varoch.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #nový seriál #HBO #Pustina #Štěpán Hulík #HBO Europe #Ivan Zachariáš #Alice Nelis