Recenzia: Vedľajší účinok Jednotky samovrahov? Nuda

Deadshot (Will Smith), Harley Quinn (Margot Robbie), Krokodílí muž, Joker (Jared Leto)… Jednotka samovrahov je partička supernebezpečných outsiderov zo známeho komiksového sveta spoločnosti DC. Chaotická banda je po uši ozbrojená a od štvrtka zachraňuje svet aj v našich kinách.

08.08.2016 14:00
Margot Robbie Jednotka samovrahov Foto:
Margot Robbie ako Harley Quinn v príbehu zo sveta komiksových outsiderov Jednotka samovrahov.

Po premiére snímky sa diváci rozdelili hneď na niekoľko táborov – neľútostných kritikov, sklamaných fanúšikov a tých, ktorí na scenáristicko-režijný počin Davida Ayera nedajú dopustiť.

Komiksové postavičky sú výtvorom spisovateľa Johna Ostrandera. Jeho superhrdinovia sú nebezpeční odpadlíci, ako prísne strážení trestanci si odpykávajú trojnásobné doživotie, no len do momentu, kým sa neprebudí temná sila – čarodejnica s cieľom podmaniť si svet. Vláda musí pristúpiť ku krajnému riešeniu a vypustí drzé „monštrá“, aby zúročila ich silu v prospech ľudstva.

Aj vy máte pocit, že túto „platňu“ sme už počuli tisíckrát? Zďaleka nejde o jediný problém filmu. Rozprávanie a narácia sú zmätočné, postavy sa o seba obtierajú len nudnými, zanikajúcimi replikami, vzťahy sú vláčne, charaktery povrchné, vo filme absentuje konflikt, a keď po siahodlhej expozícii, venovanej nezmyselnému predstavovaniu jednotlivých postáv a ich prehistóriám, začne byť konečne jasné, o čo pôjde, divák je už na smrť znudený a v tejto dezilúzii zostane pravdepodobne do konca. Ayerova záchrana sveta plynie totiž podľa šablóny, celkom bez nápadu…

Snímka vychádza z povahy „béčkových“ žánrov a neunúva sa tváriť, že je niečo viac, no Ayer zneužil povrchnosť a urobil z nej krycí manéver. Jednotka samovrahov sa totiž pohodlne vezie na vlne klišé a je nevyváženým filmom s rezervami. Jeho najväčšou slabinou je scenár, zlyháva na školáckych chybách. Pritom David Ayer má za sebou blockbustre ako Rýchlo a zbesilo, Patrola či Železné srdce, o to viac zamrzí, že mu to s obľúbeným komiksom nevyšlo podľa očakávaní. Plytký dej zakrýva „prepálenou“ prvoplánovou efektnosťou, ktorá síce vychádza z komiksovej estetiky, no nikam tento vizuálny jazyk neposúva, ba čo viac, v niektorých momentoch pôsobí dokonca parodicky.

Jednotka samovrahov zaostáva za slávnejšími kolegami ako X-meni či Avengeri a pritom ich mohla pokojne tromfnúť. Záporácke postavičky sú totiž viac ako sympatické, priestor na to, aby sa predviedli v plnej paráde, však nedostanú. Je ich priveľa a Ayer prelietavo odbieha od jedného k druhému, akoby sa nevedel rozhodnúť, z koho urobí hlavného hrdinu.

Rozpráva komplikovane, hoci ide o primitívnu zápletku s vopred jasným vývinom i koncom, a divák sa musí sústrediť, aby sa nestratil. Film je navyše proporčne nevyvážený – siahodlhá expozícia sa zameriava na zbytočné informácie. Absencia konfliktu, ktorý je nahodený až kdesi v druhej tretine deja, zabíja gradáciu. Film zlyháva aj v akčnej rovine, bitky sú vláčne, stupídne vtipy zanikajú vo vetre, zážitok a napätie zabíja nudná predvídateľnosť.

Charaktery sú príliš „chudokrvné“ na to, aby sa dostali divákovi pod kožu, aj keď Ayer sa krvopotne pokúšal práve o to. Film stavia na hrdinoch, na ich interakciách, no paradoxne k žiadnym vzťahom nedochádza.

Jednotka samovrahov je nabitá hereckými hviezdami, Margot Robbie „úraduje“ v kratučkých šortkách a Will Smith či Jared Leto za ňou sexepílom ani o krok nezaostávajú, no táto „overená taktika“ je len päsťou na oko. Okrem hviezd a veľkolepých efektov snímka nemá čo ponúknuť.

Ayer sa pustil do zúfalej recyklácie bez nápadu v domnení, že fanúšikom stačí vidieť obľúbených hrdinov z „mäsa a kostí“ na veľkom plátne bez toho, aby museli listovať v komixe. Niekomu to stačí, náročnejší sú však sklamaní z toho, že nevyužil potenciál a z dobre nahodených motívov namiesto poriadnej búrky len slabučko kvapká.

Jednotka samovrahov sa utopila v klišé, no ak od filmu nečakáte prekvapenia a štandardne zvládnuté akčné filmy vás nenudia, choďte do toho.

Hodnotenie Pravdy:
2,5 hviezdičky z 5