Dve časti „desaťdielneho filmu“, ktorý bude mať na HBO GO premiéru na jeseň, videli prví diváci na festivale v Benátkach cez víkend. Recenzie naznačujú, že sa máme na čo tešiť, aj keď väčšina kritikov si netrúfa odhadovať, kam sa príbeh plný surreálnych náznakov a filozofických úvah uberie.
Chaotický melancholik
Pápež Pius XIII. zápasí s pochybnosťami o vlastnej viere v Boha, lipne na dokonalosti a oddanej poslušnosti blízkych a zároveň okolie rafinovane prerastá, malicherne využívajúc svoje právomoci. Sorrentino dráždi divákove zmysly nielen tým, o čom rozpráva, ale predovšetkým ako. Podľa magazínu Guardian je Mladý pápež „výnimočne honosným vizuálnym zážitkom“. Pri autorovi snímok Veľká nádhera a Mladosť niet o čom pochybovať.
Sorrentino je šarmantný provokatér, sarkasticky a zároveň veľmi poeticky vymetá nonkomformné ľudské zóny a divák sa tak v jeho obnažených hrdinoch chtiac-nechtiac nachádza. V minisérii sa vracia k téme moc. Už v oceňovanej snímke Veľká nádhera o „novodobých rímskych buržujoch“ podpichol nielen „prejedených“ intelektuálov, ale aj bigotné kresťanské tradície.
Príbeh o americkom kardinálovi Lennym Belardovi, ktorý sa stane pápežom, zasadil do temných chodieb honosného Vatikánu, aby v prostredí cirkevnej komunity naplno rozvinul svoje šteklivé špekulácie. Mladý a charizmatický Belard je konzíliom zvolený za pápeža zo strategických dôvodov. Mladosť sa však ukáže ako prekážka. Belard je plný protikladov, stráca vieru, aby našiel jej skutočnú esenciu a čistého Boha.
Dej sa podľa režiséra odvíja od hlavného hrdinu, ten zvádza vnútorný boj medzi obrovskou zodpovednosťou, ktorú pápežská funkcia prináša, a trápením obyčajného človeka zápasiaceho so svojím osudom. Filmár ponúka polemiku o pravej povahe viery, o Bohu a rozmarnom svetskom pokušení.
Mladý pápež by vraj mohol byť Sorrentinovým Twin Peaksom. Kultový príbeh o mladíkovi, ktorý sa pátrajúc po vrahovi dievčaťa zapletie s miestnym podsvetím, režiséra Davida Lyncha už v 90. rokoch zotrel hranice medzi televíznou a filmovou tvorbou. Autor verný vlastnej tvorivej sile dáva seriálovému formátu celkom nový rozmer a Sorrentinov Mladý pápež má rozhodne potenciál potvrdiť to.
Krvavý western aj Gibsonov režijný návrat
Mladý pápež nie je jedinou senzáciou benátskej filmovej jesene. V hlavnej súťaži mala premiéru snímka Frantz – novinka francúzskeho režiséra Françoisa Ozona (8 žien, Bazén). Filmový portál Indiewire po premiére uviedol, že Ozon filmom prekonal sám seba. Remake snímky Ernesta Lubitza Muž, ktorého som zabil z roku 1932 obliekol do sofistikovane elegantnej, čiernobielej drámy.
Amy Adamsovej a Jakovi Gyllanhaalovi zveril hlavné úlohy v trileri Nočné zvieratá režisér Tom Ford – autor snímky Single man, známy aj ako kreatívny riaditeľ módneho domu Gucci. Predlohou je kniha Austina Wrighta Tony a Susan z roku 1993. Podľa magazínu Hollywood reporter sa vo Fordovej prepychovej noirovej melodráme stretá duch Davida Lyncha, Alfreda Hitchcoca a Douglasa Sirka.
„Brimstone je krvou nasiaknutá westernová epika, veľmi násilná, extrémne intenzívna, plná znepokojivých biblických odkazov,“ píše bristský Independent o snímke nemeckého scenáristu a režiséra Martina Koolhovena. V mrazivom príbehu hviezdia Guy Pierce, Dakota Fanning a Kit Harington (Hra o tróny). Koolhoven sa divákom festivalu dostal pod kožu surovo živelnou réžiou.
Mel Gibson sa vrátil do Benátok ako režisér. Jeho film Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu premietajú mimo súťaže. Príbeh vojnového medika, ktorý „nedopatrením“ zachráni desiatky mužov bez toho, aby použil zbraň, označili za jeho osobné „vykúpenie“ a diváci snímku ocenili neutíchajúcim potleskom. Benátsky festival sa končí v sobotu.