Recenzia: Woody Allen sa už na láske zabáva

Prešiel necelý rok, odkedy sa v našich kinách premietala snímka Iracionálny muž o profesorovi, ktorý pod vplyvom "filozofického pnutia" vystaví sám seba nepohodlnej hraničnej situácii, a legendárny workoholik Woody Allen je späť.

23.09.2016 09:00
Woody Allen, Kristen Stewart Foto:
Allenovou najnovšou múzou je herečka Kristen Stewartová.

V jeho svižnej komédii Café Society nájdete všetko, čo na „allenovkách“ milujete.

Allenovo retro

Hollywoodski buržuji, newyorskí „podnikatelia“ aj „pracujúca“ stredná trieda, do ktorej sa režisér sám radí, to sú tri entity Allenovej komédie zasadenej do čarovných, atmosférou pulzujúcich 30. rokov minulého storočia.

Je krátko po povestnom krachu na americkej burze a doba začína v New Yorku priať „nekalým podnikateľským úmyslom“. Bobbyho (Jesse Eisenberg) brat Ben (Corey Stoll) sa chopí šance a otvorí si v centre mesta nočný podnik. Zakrátko sa z neho stane vychýrené miesto, Ben má totiž vlastný patent na „boj“ s konkurenciou. O niekoľko stoviek kilometrov ďalej – v slnečnej Kalifornii – sa pri bazénoch prepychových víl spokojne hniezdi filmová smotánka. Bobby, znechutený sivou nudou rodnej metropoly, využije príležitosť a vycestuje do Hollywoodu za strýkom Philom (Stewe Carell) – agentom filmových hviezd. S novými reáliami ho zoznamuje Philova sympatická asistentka Vonnie (Kristen Stewartová). Phil vpustí synovca do svojho sveta netušiac, že Bobbyho prítomnosť zatrasie najmä jeho šťastím…

Café Society je svieža komédia o láske a nevyspytateľnom kľukatení osudu. Jesse Eisenberg nie je Allenovým alteregom v pravom zmysle slova, ale v istých momentoch, akým je napríklad scéna s neskúsenou prostitútkou, cez neho režisér herec absolútne presvitá. Pripomenie sa Allen spred štyridsiatich rokov, keď vo filme Annie Hall nemotorne podliehal neurózam namiesto toho, aby sa odovzdal tichému šťastiu. Café Society má omnoho jednoduchšie charaktery ako spomínaná snímka zo 70. rokov, do popredia však vystupuje jeho rozprávačské majstrovstvo a schopnosť vystihnúť generické ľudské poklesky – čo možno označiť za hlavnú črtu Allenovej tvorby poslednej dekády.

S odstupom času

Pre Allena je typické rozprávanie v časových sklzoch, postavy v jeho filmoch dozrievajú dlho, mení ich práve čas a vývoj udalostí. Allen je rytmický rozprávač, od milostného trojuholníka medzi Vonnie, Philom a Bobbym odbieha do New Yorku a nostalgickú romancu odľahčuje podarenými epizódami z Bobbyho domova. Na svojich milovaných newyorských židoch sa dosýta zabáva, vtipné dialógy končia vždy sviežou pointou, čo je esenciálne aj pre jeho poviedky publikované v magazíne New Yorker v 70. rokoch.

Allen nie je tvorca lacných „produktov“, jeho filmy, aj keď sú „divácky vďačné“ a chrlí ich neuveriteľne pravidelne, tvoria alternatívu neporovnateľnú so súčasnou hollywoodskou produkciou. Allen v sebe nepoprie stand up komika a v najnovšej snímke sa jeho humor vracia práve v tejto podobe. Úderné vtipy sú síce „masové“, no jeho humor vyrastá z intelektuálneho podhubia a spravidla má ďalší plán. Divák, ak sa mu chce, môže lenivo odbiehať k jeho predošlým snímkam, prepájať motívy a hľadať citácie.

Filmár prešiel od glosovania vlastných frustrácií a vyzrel na bystrého pozorovateľa sveta. Vyťahuje z neho nespochybniteľné pravdy a prešľapy, s akými sa stretol alebo zaručene stretne takmer každý. Postavy zvŕta v mizérii, aby nás rozosmial, povzniesol nad vlastný smútok. Café Society nie je prevratný film, milostné pletky, ľudská márnosť a nerozhodnosť, ktoré definujú postavy, sú staré známe pesničky, no Woody Allen ich stavia do svetla, ktoré zaslepení vlastnými citmi často nedokážeme rozpoznať. Pri sledovaní tohto filmu sa na svojom „zaláskovaní“ zaručene pobavíte.

HODNOTENIE Pravdy

• Café Society/ USA 2016/ scenár a réžia: Woody Allen/ hrajú: Jesse Eisenberg, Kristen Stewartová, Stewe Carell a ďalší/ premiéra: 22. septembra

Viac na túto tému: #Woody Allen #Café Society