Recenzia: Operácia Anthropoid stavia na patriotizmus

Historický triler Operácia Anthropoid odohrávajúci sa počas druhej svetovej vojny v okupovanej Prahe odkrýva okolnosti pripravovaného atentátu na šéfa nacistickej tajnej služby Reinharda Heydricha - protektora okupovaného územia Čechy a Morava.

16.10.2016 09:00
Anthropoid Cillian Murphy Jamie Dornan Foto:
Príbeh, v ktorého centre sú Jozef Gabčík (Cillian Murphy, vpravo) a Jan Kubiš (Jamie Dornan) prišiel do slovenských kín 13. októbra.
debata (3)

Hlavnými aktérmi a ústrednými postavami príbehu sú Jozef Gabčík (Cillian Murphy) a Jan Kubiš (Jamie Dornan).

Priebeh atentátu, ktorý sa reálne odohral 27. mája v roku 1942, nevyšiel podľa očakávaní, z histórie vieme, že Gabčíkovi sa v kľúčovom momente zasekla zbraň, no mladíkom sa podarilo utiecť a Reinhard Heydrich na následky zranení v nemocnici zomrel.

Aj keď členov malej odbojovej skupiny zakrátko vypátrali a ich čin mal fatálne následky nielen pre nich, zapísali sa do dejín Československa ako jediní úspešní atentátnici, ktorí zabili jednu z kľúčových postáv fašizmu stojacu za holokaustom. Po Heydrichovej smrti však nasledovali kruté represálie, Nemci okrem iného vyvraždili dve české obce Lidice a Ležáky, pretože upodozrievali obyvateľov zo spojenectva s atentátnikmi.

Zahraniční filmári na čele s režisérom Seanom Ellisom v snímke Operácia Anthropoid vyzdvihli československý patriotizmus a hrdinstvo mladíkov odhodlaných zomrieť za vlasť. Ich čin mal však krvavý dosah na civilistov, ktorý, ako naznačuje dej filmu, hrdinovia vopred tušili, a preto možno o ich hrdinstve nanajvýš polemizovať. Anthropoid nie je historická dráma, ale predovšetkým triler a s tým by mal divák pred vstupom do kina počítať.

Trilerové očakávania však Operácia Anthropoid plní na výbornú. Má drsný, dobre odsýpajúci príbeh posolený milostnými motívmi a lepkavými charaktermi, násilné, naturalisticky vykreslené scény a navyše sa zaobíde bez prehnaného sentimentu. Od pátosu snímku zrejme uchránil nadhľad cudzincov, ktorí hľadali v konkrétnom príbehu medzinárodne prijateľné univerzum. Na ich pohľade na dejinné udalosti tuzemskí historici a pamätníci určite nájdu viacero chýb, no ako dobový triler vychádzajúci z dramaticky silnej reality spĺňa svoju funkciu na profesionálnej úrovni, s úctou k dobe i československému priestoru.

Anthropoid je "žánrovka”, hlavnú emóciu ťaží z napätia, motivácie postáv nevysvetľuje, len logicky prepája ich činy. Charaktery sú predsa hutné, divák sa na základe milostného motívu s charizmatickými hrdinami stotožní, aj keď ich rozhodnutia zostávajú v povrchnej rovine konštatovania. Z filmu sa nedozvieme, kto v skutočnosti Gabčík a Kubiš boli, prečo do rizika išli, vidíme len reálne následky ich rozhodnutia.

Rodina pani Moravcovej (Alena Mihulová) ochotne ubytuje mužov a keby divák nevnímal, že príbeh stojí na reálnych udalostiach, jej rozhodnutie ohroziť neplnoletého syna by vo filme vyskočilo ako nevierohodné. A takýchto momentov je tu viac, no divák ich v zásade nepotrebuje riešiť, dej má dobrý spád a emocionálne vypäté scény odpútajú pozornosť od detailov.

Marie Kovárníková (Charlotte Le Bon) a Lenka (Aňa Geislerová) pomáhajú Gabčíkovi a Kubišovi počas príprav atentátu zapadnúť "do davu” pražských ulíc a zakrátko vytvoria páry. Na mileneckých vzťahoch buduje film napätie, otvára otázku – necúvnu mladíci pred finálnym činom kvôli láske…? Medzi hrdinami však nedochádza k zásadnejšiemu konfliktu ani výraznejším vzruchom, všetko ide podľa "plánu”.

Necítiť mrazivú atmosféru vojnového dusna, príbeh je však logicky dobre vystavaný a nervozitu navodzuje aj roztrasená ručná kamera, ktorú mal na starosti režisér a spoluscenárista filmu Sean Ellis. Medzinárodné herecké obsadenie spolu skvele kooperuje, film je nakrútený v angličtine a vyrušiť môže prízvuk českých hercov, ktorí akoby sa snažili hovoriť s cudzincami ich rečou. Vyvoláva to dojem, že Gabčík a Kubiš nepochádzajú z Československa, ale z cudziny, čo môže byť mätúce pre zahraničného diváka.

Operácia Anthropoid je formálne vydarený a inteligentne zvládnutý film. Pozornosť si udrží až do veľkého finále, navyše dopraje katarziu a hrdý záverečný titulkový epilóg. Čo viac si teda od obdobného žánru priať? Možno trochu invencie, ale o to predsa Seanovi Ellisovi nešlo…

• Operácia Anthropoid / Veľká Británia, Česko, Francúzsko 2016 / réžia: Sean Ellis / scenár: Sean Ellis, Anthony Frewin / hrajú: Cillian Murphy, Jamie Dornan, Charlotte Le Bon, Aňa Geislerová a ďalší / premiéra: 13. októbra

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Praha #Jamie Dornan #Aňa Geislerová #Operácia Anthropoid