Verdikt preverí aj slovenských divákov

, 15.10.2016 12:00
Terror Ferdinand von Schirach
O vine či nevine pilota, ktorý sa rozhodne konať na vlastnú päsť, rozhodnú televízni diváci. Autor:

Keď lietadlo s desiatkami ľudí na palube unesú teroristi s cieľom zrútiť sa na štadión plný ľudí, jeden z vojenských pilotov nečaká na rozkazy a rozhodne sa vziať veci do vlastných rúk.

Vypätú situáciu rieši radikálnym zostrelením lietadla, čím síce zachráni tisícky ľudí na štadióne, no posádku ukráti o poslednú, aj keď vopred prehranú nádej na záchranu. Do rozhodovania o tom, či je správne zabiť nevinných civilistov v prospech väčšiny a zasiahnuť do osudu ľudí v hraničnej situácii, sa môžu zapojiť aj slovenskí diváci.

V pondelok o 20. h odvysiela Dvojka RTVS interaktívny film Verdikt. Diváci budú môcť hlasovať o rozuzlení príbehu po skončení prvej časti filmu formou SMS alebo prostredníctvom stránky www.rtvs.sk/verdikt. Na výber budú dve možnosti – vinný alebo nevinný. Po vyhodnotení hlasovania bude film pokračovať podľa „víťazného“ scenára, no na webe RTVS zverejnia aj druhú alternatívu Verdiktu.

Film Verdikt nadväzuje na divadelné predstavenie nemeckého dramatika Ferdinanda von Schiracha Teror, ktorý je aj spoluautorom scenára. K napísaniu hry ho inšpirovali okolnosti teroristických útokov v New Yorku v roku 2001. Amerika počas náletov teroristov na obchodné centrum čelila chaosu, vo vzduchu sa pohybovalo množstvo stíhačiek a viacerí armádni piloti stratili kontakt s dispečingom. Ten ich na svojich radaroch automaticky zaznamenával ako nepriateľské lietadlá. Ocitli sa tak paradoxne v ohrození spojencami, nútení konať vo vlastnej réžii. Hra nepreverí len jednotlivca, ale otvára otázky morálky týkajúce sa celej spoločnosti. Podnecuje zamyslieť sa nad situáciou, ktorá nemá objektívne správne východisko, a vcítiť sa do kože pilota konajúceho v danom momente v mene všetkých.

Invenčná hra mala premiéru v Berlíne minulý rok a publikum priamo v divadle rozhodovalo o vine či nevine majora Larsa Kocha. Zo 130-tisíc divákov, ktorí hru videli, ho šesťdesiat percent omilostilo. Predstavenie jedného z najvychytenejších súčasných nemeckých autorov odohrali okrem iného v Japonsku, Izraeli, vo Venezuele, a viacerých krajinách Európy a po svete plánuje putovať aj v nadchádzajúcich dvoch divadelných sezónach.

Na Verdikt upozornil RTVS producent Ján Mojto zo štúdia Beta, ktoré spolu so štúdiom Moovie film koprodukovalo. "Oslovila nás predovšetkým kvalita spracovania spoločensky aktuálnej témy. Autori nekĺžu po povrchu a morálne otázky spojené s týmto problémom nezľahčujú ani nebulvarizujú,“ odôvodnil programový riaditeľ RTVS Tibor Búza rozhodnutie zapojiť sa do projektu spolu s ďalšími európskymi verejnoprávnymi televíziami v Česku, Nemecku, Rakúsku a vo Švajčiarsku.

Autori Verdiktu chcú poukázať na limity demokracie, zároveň apelujú na súčasnú spoločenskú situáciu v Európe a hrozbu teroristických útokov. Po skončení filmu bude o diváckom verdikte a aktuálnych témach týkajúcich sa svetovej bezpečnosti a terorizmu diskutovať s hosťami moderátor Michal Havran.

Keď rozhoduje divák…

Autor: Filmové studio Barrandov

Kinoautomat: Člověk a jeho dům
Na výstavu EXPO '67 do kanadského Montrealu cestovala československá výprava s nevšednou filmovou novinkou. Komédia Kinoautomat: Člověk a jeho dům bola prvým interaktívnym filmom na svete. Podstatou projektu, ktorý vznikol pod taktovkou režiséra a vizionára Radúza Činčeru, bolo, že diváci mohli počas projekcie hlasovať, ako sa bude dej filmu vyvíjať. V rozhodujúcom okamihu sa vždy projekcia zastavila, pred divákov predstúpil moderátor a vyzval ich, aby si vybrali jednu z dvoch možností a zahlasovali stlačením príslušného tlačidla. Podľa nej potom dej snímky točiaci sa okolo obyvateľov jedného činžiaka pokračoval. Vo filme si zahrali Miroslav Horníček, Miroslav Macháček, Josef Somr, Karla Chadimová, Libuše Švormová či Jiří Schmitzer. S námetom a scenárom pomáhali Činčerovi Pavel Juráček, Ján Roháč a Vladimír Svitáček. Československé publikum snímku videlo až v roku 1971, neskôr ju zakázali.

Autor: Česká televize/Miloš Čálek

Rozpaky kuchára Svatopluka
Po úspechu doma aj vo svete si Radúz Činčera s Jánom Roháčom vymysleli, že na podobnom princípe diváckeho hlasovania by mohol vzniknúť celý televízny cyklus. Roháč však zomrel a Činčera bol politicky nežiaduci. Nápad oprášiť princíp Kinoautomatu si osvojili scenárista Jaroslav Dietl a režisér František Filip a vytvorili seriál Rozpaky kuchára Svatopluka. Josef Dvořák v ňom stvárnil postavu kuchára Svatopluka Kuřátka, ktorý sa z malej kuchyne na horách dostane až do pražského interhotela a musí čeliť rôznym výzvam. V určitých momentoch tvorcovia dej zastavili a o tom, ako bude pokračovať, rozhodovali hlasovaním diváci v štúdiu. Pri každej časti sa však mohli zapojiť aj diváci pri obrazovkách. Keď prišiel ich čas, moderátor, ktorým bol takisto Josef Dvořák, ich vyzval, aby hlasovali – rozsvecovaním a zhasínaním žiaroviek. Televízia prinášala zábery rozsvecujúcich a zhasínajúcich sídlisk a kompetentní sledovali výkyvy v spotrebe energie. „Ľudia doma často hlasovali inak, ako tí v štúdiu, pretože na nich bolo vidieť, a tak hlasovali vždy za tú ušľachtilejšiu voľbu,“ zaspomínala si v dokumente ČT jedna z protagonistiek seriálu Kateřina Macháčková. Akokoľvek – v prípade Kinoautomatu aj pri Svatoplukovi išlo iba o iluzórnu voľbu – dej oboch verzií sa po chvíli vždy zjednotil.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#verdikt #únos #RTVS
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk