Recenzia: Spirituálne sci-fi Prvý kontakt je blockbuster roka

Keď v dvanástich rôznych kútoch Zeme pristanú mimozemské telesá, ľudstvo má rozhodne dôvod na paniku. Okolo mystických lodí sa vznáša dusné ticho, no pozemšťanom netrvá dlho, aby prečítali ich silu a vyčíslili možné hrozby. Vlády „okupovaných“ území sa usilujú odhaliť dôvod záhadnej návštevy, no dešifrovať jazyk a spôsob myslenia je ťažšie, ako by sa mohlo zdať.

16.11.2016 12:00
Prvý kontakt Amy Adamsová Jeremy Renner Foto:
Lingvistke Louise Banksovej (Amy Adamsová) pomáha aj fyzik Ian Donnelly (Jeremy Renner).

Nádejou na rozlúštenie neznámych znakov je popredná lingvistka, doktorka Louise Banksová (Amy Adamsová). Banksová nemá na výber, poslúchne rozkaz americkej armády, nastúpi do vrtuľníka a vkročí priamo do nebezpečnej zóny – na zelenú pustatinu, kde kotví jedna z vesmírnych lodí. Tu sa zoznámi s fyzikom Ianom Donnellym (Jeremy Renner) a obaja sú s minimom informácií, bez odborného výcviku, vyslaní do vesmírnej lode, kde neplatia pozemské fyzikálne zákony…

Netrvá dlho a Banksovej sa podarí naladiť na mimozemské myslenie a počiatočný strach prerastie do vzájomnej dôvery. Cudzinci otvárajú neznámo a doktorka sa vďaka nim dostáva za clonu všedných dní. Tam, kde svet opúšťa svoj priestor, budúcnosť a minulosť strácajú tvar a splývajú v jedno…

Sladká nevedomosť

Mysteriózne sci-fi Prvý kontakt natočil režisér filmu Sicario Kanaďan Denis Villeneuve podľa knihy Erica Heisserera „Story of your life“ (Príbeh tvojho života). Už šiestykrát sa upriamil na ženskú hlavnú hrdinku a na pozadí šikovnej hry so žánrom sci-fi rozvíja napínavú drámu z prostredia vojnovej základne. Prelína sa s intímnym príbehom ženy, ktorá stratila dieťa. Dva zdanlivo nesúrodé motívy prerastajú do vzájomných metaforických väzieb a vrcholia prekvapivou pointou, ktorú si môže každý vyložiť po svojom.

Symbolizmus a príbehová mnohovrstevnatosť robia z filmu Prvý kontakt múdry film a zároveň zaručený divácky hit. Villeneuve strčil do vrecka instantné akčáky, aby dokázal, že aj diváci, ktorí obľubujú blockbustre majú chuť premýšľať.

V hlavnej postave sa prepája mužský a ženský princíp. Banksová je zanietená profesionálka a zároveň empatická, zraniteľná žena. Navyše je obdarovaná superschopnosťou, čo z nej robí neodolateľnú hrdinku. Naturálna Amy Adamsová s postavou prirodzene zrástla. Film definuje pomalé tempo, plíživo znepokojivú atmosféru dotvárajú veľké celky a minimalistická hudba Islanďana Jóhanna Jóhannssona. Kameramanom filmu je Bradford Young, dvakrát ocenený na festivale v Sundance.

Meditácia namiesto bojov

Keď sa človek započúva do neznámej reči, jeho mozog stráca kontakt so svetom, vypína, monotónne splýva s chaosom, zmätený neporozumením. Tak by na reč mimozemšťanov reagoval obyčajný smrteľník, Banksová je však o niekoľko krokov vpred, je najväčou záhadou a nositeľkou mystična. Villeneuve je majster v hre so žánrami, vyvracia naše očakávania, klasické sci-fi prvky konceptuálne rozkladá, aby „staré známe“ invenčne oživil. Diváka láka do kina na „iné“ sci-fi, púta tajomstvom a pohlcuje emóciami. Tento rafinovaný ťah mu nielenže veľkodušne odpustíme, ale budeme ho zaň obdivovať.

Rozprávanie definuje princíp – ukázať to, čo by klasický žáner vystrihol. Denis Villeneuve robí všetko presne naopak – eliminoval všetko lacné: prestrelky, naháňačky aj nezrozumiteľné vedecké argumenty. Zvraty odhaľuje veľmi pokojne, mozaiku príbehu skladá meditatívne, čo však rozhodne neznamená, že filmu chýba napätie. Krv cítime, aj keď ju nie je vidieť. To, čo príbeh napokon ponúkne, šikovne vyvracia všetky očakávania – obratne sa láme a do centra sa dostáva zdanlivo vedľajšia dejová línia.

Prvý kontakt odkrýva rôzne modely komunikácie. Napätie vyplýva z bezprostredného kontaktu lingvistky s neznámymi tvormi, ktoré sú plaché a nevyspytateľné. Od toho sa odvíjajú ďalšie „komunikačné kruhy“ – medzi vládami štátov, kde sa usídlili záhadné telesá a reflektuje i to, ako čítajú informácie vojaci – neschopní potlačiť agresiu a strach z neznámeho. V ďalšom pláne pozoruje, ako kreslia situáciu dezinformované mé­diá.

Ak čakáte apokalyptické šialenstvo, ste na zlej adrese. Villeneuve svojho diváka inteligentne pokúša, prostredníctvom hudby a pôsobivých obrazov vzbudzuje širokú škálu emócií a do premysleného príbehu šifruje filozofické úvahy. Aj keď vo výsledku ide o rafinovanú a trochu instantnú hru, Prvý kontakt sa sympaticky vymyká zo žánrových škatuliek, no zároveň je prudko masovou záležitosťou. Neprvoplánová zábava, umelecký prístup a autorstvo z neho robia blockbuster tohto roka.

• Prvý kontakt / USA 2016 / réžia: Denis Villeneuve / scenár: Ted Chiang / hrajú: Amy Adamsová, Jeremy Renner, Forest Whitaker a ďalší / premiéra: 10. novembra

Viac na túto tému: #recenzia #Jeremy Renner #Denis Villeneuve #Amy Adamsová #Prvý kontakt