Eva Nová si budúci rok Oscara domov nedonesie

Februárová oscarová noc sa nezadržateľne blíži a americká akadémia pomaly, ale iste stupňuje napätie. V noci na včera zverejnili deväť snímok, ktoré postupujú do užšieho výberu v boji o cudzojazyčného Oscara. Slovenský zástupca - dráma Eva Nová režiséra Marka Škopa - sa však na zoznam semifinalistov nedostal, Slovensko sa tak ani tentoraz o Oscara uchádzať nebude.

16.12.2016 12:24 , aktualizované: 18:42
Emília Vášáryová Foto:
Slovenský adept na cudzojazyčného Oscara, dráma Eva Nová, sa medzi užší výber kandidátov na nominácie nedostal.
debata (1)

Akademici vyberali z rekordného počtu 85 snímok z celého sveta, na shortliste sú filmy z Austrálie, Dánska, zo Švédska, z Iránu, Kanady, Nemecka, Nórska, Ruska a zo Švajčiarska. Nominácie vo všetkých kategóriách vrátane pätice filmov, ktoré sa budú uchádzať o Oscara pre najlepší cudzojazyčný film, vyhlásia 24. januára. Aj keď štyria kandidáti spomínaného shortlistu odídu s dlhým nosom, už postup do top deviatky môžu považovať za veľký úspech.

Na zozname nechýba snímka nemeckej režisérky a scenáristky Maren Ade – dramédia Toni Erdmann – víťaz Ceny kritikov FIPRESCI z Cannes a najlepší európsky film roka. Maren Ade, inšpirovaná cynizmom amerického komika Andyho Kaufmana, skladá sieť bizarných situácií, ktoré iniciuje zúfalý otec v snahe oprášiť vzťah s dcérou posadnutou kariérou.

Nominácie dopĺňajú aj ďalšie snímky, ktoré v Cannes tento rok rezonovali. Laureát hlavnej ceny – dráma o umierajúcom mladíkovi Je to len koniec sveta Kanaďana Xaviera Dolana a The Salesman Iránca Asghara Farhadiho. Ten získal cenu za najlepší scenár. Asghar Farhadi už Oscara pre najlepší cudzojazyčný film dostal v roku 2012 za drámu Rozchod Nadera a Simin, kde zobrazil dramatický proces rozvodu v iránskej spoločnosti a boj manželov o spoločné dieťa. The Salesman je opäť ponorom do vzťahu muža a ženy, no tentoraz sa Farhadi pohral s divákovým vedomím. Podľa britského Guardianu Farhadiho snímka šokuje podobným štýlom ako to zvyknú robiť Michael Haneke a Michelangelo Antonioni.

Dolanov Je to len koniec sveta už od svojej premiéry delí kritikov na dva tábory. Jedni ho považujú za „slabý a hysterický“ v kontexte autorovej predchádzajúcej tvorby, iní ho bránia, pretože zahŕňa všetky prvky esenciálne pre Dolanov rukopis. Dvadsaťsedemročný režisér, scenárista a herec už od svojho debutu opantáva nielen divákov, ale aj filmových profesionálov a je veľmi pravdepodobné, že jeho film sa napokon do oscarového finále dostane.

Švajčiari sa vo výbere hrdia „animákom“ o osirotených deťoch Ja ako Tekvička režiséra Clauda Barrasa, okrem množstva festivalových ocenení ho nedávno vyhlásili za najlepší animovaný európsky film. Austráliu zastupuje romantická dráma Tanna v réžii dvojice experimentálnych dokumentaristov Bentleyho Deana a Martina Butlera. Tanna je „večným príbehom“ mladých milencov, ktorí neváhajú porušiť pravidlá a riskovať všetko pre to, aby mohli byť spolu. Dean a Butler natáčali v lokáciách južného Pacifiku, na nedotknutom ostrove Vanuatu a film obsadili prevažne domorodcami.

Dánsko zastupuje vojnová dráma Pod pieskom. Podľa vlastného scenára ju režíroval Martin Zandvliet. Východiskom jeho príbehu sa stala reálna udalosť. Keď krátko po druhej svetovej vojne dostali nemeckí vojaci nariadenie zneškodniť v Dánsku míny, takmer polovica z nich prišla o život.

Výberovú deviatku dopĺňa komédia o nevrlom susedovi Muž menom Ove v réžii Švéda Hannesa Holma – ostrieľaného profíka žánru, či precízna vojnová historická dráma nórskeho filmára Erika Poppea The King's Choice. Zastúpenie má aj čierno-biela pochmúrna romanca z obdobia druhej svetovej vojny ruského guru Andreja Končalovského Raj.

Do výberu nepostúpil francúzsky psychotriler Elle s Isabelle Huppertovou, kritikmi oceňovaná melodráma Julieta Španiela Pedra Almódovara, čilská životopisná dráma Neruda s Gaelom Garcíom Bernalom v hlavnej úlohe ani dráma Sieranevada, kde filmár Cristi Puiu odhaľuje zhubnosť rumunskej spoločnosti na pozadí trúchliacej rodiny. Na cenu si napokon nebude nárokovať ani diskutovaný a dôležitý dokument o utečeneckej kríze Oheň na mori Gianfranca Rosiho. Na oscarový shotrlist sa však dostal v kategórii dokumentov.

Minulý rok putoval Oscar pre najlepší cudzojazyčný film do susedného Maďarska vďaka režisérovi Lászlóovi Nemesovi. Jeho vyčerpávajúci filmový ponor do koncentračného tábora Saulov syn si cenu oprávnene zaslúžil. Oscarov rozdajú v nedeľu 26. februára v hollywoodskom Dolby Theatre.

Zoznam filmov, ktoré postúpili do druhého kola hlasovania v boji o nomináciu na Oscara v kategórii cudzojazyčných filmov:

  • Austrália: Tanna (réžia: Bentley Dean, Martin Butler)
  • Dánsko: Pod pieskom (réžia: Martin Zandvliet)
  • Irán: The Salesman (Forushande, réžia: Asghar Farhadi)
  • Kanada: Je to len koniec sveta (réžia: Xavier Dolan)
  • Nemecko: Toni Erdmann (réžia: Maren Ade)
  • Nórsko: The King’s Choice (Kongens Nei, réžia: Erik Poppe)
  • Rusko: Paradise (Raj, réžia: Andrej Končalovskij)
  • Švajčiarsko: Ja ako Tekvička (réžia: Claude Barras)
  • Švédsko: Muž menom Ove (réžia: Hannes Holm)
 

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Oscar #Eva Nová #Toni Erdmann #Oscar 2017 #Je to len koniec sveta