Recenzia: Keď je dospieť nevyhnutnosť

Americký nezávislý filmár Josh Mond tento rok debutoval ako režisér intímnou drámou James White a od premiéry na festivale v Sundance, kde získal cenu divákov, zbiera len pozitívne kritiky.

19.12.2016 14:00
Christopher Abbott Foto:
James White je precízny a intenzívny film v hlavnej úlohe s Christopherom Abbottom.

Do filmu o dvadsiatnikovi, ktorý musí opustiť osobný komfort a dospieť, aby sa postaral o svoju umierajúcu matku, obsadil Christophera Abbotta – známeho zo seriálu Girls – a Cynthiu Nixonovú, ktorú preslávila úloha Mirandy zo série Sex v meste. James White je malý, osobný film o tom, ako veľmi sa rodičia a deti navzájom potrebujú.

Štúdia dnešného nedospeláka

James White (Christopher Abbott) je esenciálny flákač – neláme si hlavu tým, že mu ťahá na tridsiatku a stále nemá prácu, celé dni sa opíja, prespáva na gauči v rodičovskom dome a jediné, čo vidí, je jeho vlastná bezradnosť. Keď sa jeho matke Gail (Cynthia Nixonová) vráti rakovina a lekári jej oznámia, že umiera, „latentný egocentrik“ je donútený čeliť nielen vlastnému smútku, ale po prvýkrát uprednostniť potreby iných.

Kým má Gail chorobu pod kontrolou, usiluje sa dezorientovaného syna ochrániť a nasmerovať na poriadny život. James tak najprv dostane priestor, aby sa vyrovnal sám so sebou a zistil, čo a ako by chcel dosiahnuť. „Keď sa vrátim, budem pripravený na život,“ sľúbi matke pred odchodom do exotickej destinácie. Aby ešte na chvíľu vypustil zodpovednosť, bez zaváhania jej dôveru zneužije. Na dovolenke sa zamiluje do mladej Newyorčanky Jayne a zabudne na povinnosti. Keď sa však Gailin stav náhle zhorší, je rad na Jamesovi – bez ohľadu na to, či je pripravený, alebo nie…

Dosiahnuť dospelosť mu znemožňujú známe obranné mechanizmy – pohodlnosť a neschopnosť priznať si vinu. Vykĺznuť z kolobehu bezstarostných dní sa mu darí len veľmi ťažko. Mond zobrazuje jeho boj s vlastnými démonmi mladícky sviežo. James White nie je hysterická dráma o umieraní, ale film v živom dotyku so svetom. Umieranie je presýtené smútkom, tému však odľahčuje láska – režisér tak dáva najavo, že život ani v najťažších momentoch neplynie výhradne v čiernej.

Josh Mond veľmi presne pomenúva aktuálny fenomén, prináša štúdiu mladého človeka, ktorý zneužíva rodičovskú lásku, aby si sebecky predĺžil detstvo. Vo Whiteovi sa nájde nielen generácia dvadsiatnikov, ale každý, kto v živote niekoho stratil či miloval.

Skvelé vzory

Mond priznal, že je veľkým fanúšikom dánskeho filmára Joachima Triera. Autor snímok Reprise (2006) či Oslo 31. augusta (2011) sa tiež zameriava na mladého mestského človeka pohlteného melanchóliou, hnevom, pocitom beznádejného prázdna a sebadeštrukciou. James White je intenzívnou sondou do pochybností a emócií. Na rozdiel od chladného pozorovateľa Triera nás Mond s postavou intenzívne prepája. White je „nahý“ a jeho emócie sa nás dotknú. Rozprávanie je civilné, odhaľuje všetko, čo k lúčeniu a umieraniu patrí. Emocionalita je prirodzená, vyplýva zo vzťahov. James robí chyby, a nie málo, je arogantný a pohodlne obhajuje svoju sebaľútosť. Matkina choroba je však katalyzátorom – preveruje jeho charakter.

Christopher Abbott je prítomný takmer v každej scéne a rola mu výborne pasuje. Ambivalentne napísaná postava dostáva vďaka nemu plastický tvar. Na filme sa podieľal kameraman oscarového filmu Saulov syn – Maďar Mátyás Erdély. Jeho dokumentárne uvoľnená kamera diváka mrazivo púta k hrdinovi, stupňuje dej a podporuje naliehavosť témy. Autorom hudby je Scott Mescudi – rapper Kid Cudi. Vo filme stvárnil Jamesovho najlepšieho priateľa. James White je drsný, emocionálne otvorený a zároveň krehký film, ktorý nenechá diváka chladného.

HODNOTENIE Pravdy: 4 hviezdičky z 5

• James White / USA 2015 / scenár a réžia: Josh Mond / hrajú: Christopher Abbott, Cynthia Nixonová, Scott Mescudi a ďalší / premiéra: 1. decembra

Viac na túto tému: #James White #Josh Mond