Seriál pre deti Mimi a Líza, ktorý oživil večerníčkovú tradíciu, sa stal u detí hitom. Čo im ponúknu Drobci?
Deti si Mimi a Lízu obľúbili, pretože tu bola dvadsaťročná večerníčková pauza. Po revolúcii sa detskej televíznej tvorbe nevenovala pozornosť, no v súčasnosti sa to postupne zobúdza a dúfam, že to bude systematické. Drobci sú pre najmenších divákov, na rozdiel od seriálu Mimi a Líza. Sú určení deťom v predškolskom veku od 3 do 6 rokov. Ponúknuť by sme chceli kvalitu, vychádzajúc z domáceho prostredia, ktoré deti poznajú. Snažili sme sa vyhnúť moralizovaniu a byť zábavní.
Seriál vznikol na základe vášho krátkeho filmu Kto je tam? Ako ste naň nadviazali?
Témou a postavami. Kto je tam? vznikol inou technológiou – je to "papierikový film”, no výroba seriálu touto technikou by bola mimoriadne technicky aj časovo náročná. Jednotlivé diely sú samostatné osemminútové filmy, kde sa dvaja chlapci spoločne hrajú a ich hra sa vyvíja do absurdných situácií, no napokon vždy víťazí súcit a solidarita. Deti v predškolskom veku prvýkrát odchádzajú z rodiny, prvýkrát konajú samy za seba. Chceli sme im ukázať, ako sa deti bežne správajú, že v jednej situácii sa dvaja ľudia nikdy nezachovajú rovnako, majú rozdielny základ, iný charakter. Verím, že ich príbehy deti nenásilne a hravo povedú k tolerancii.
Spolurežisérom filmu je Michal Struss, pracovali na ňom štyria animátori. Ako taká tímová práca prebiehala?
Výroba bola časovo obmedzená, jeden diel vznikal jeden a pol mesiaca, potrebovali sme preto niekoľko animátorov. Michal Struss je môj dlhodobý kolega, na filme Kto je tam? robil digitálny kompoziting. Ja som mala pri Drobcoch na starosti výtvarno-obsahovú zložku, Michal je zdatný technicky a režijne, navzájom sme sa teda dopĺňali. Neviem si predstaviť, že by som sa do réžie pustila s niekým iným.
Autorom hudby je Michal Novinski. V čom spočíva jeho vklad?
Práve vďaka nemu je to temperamentné, hudba je živá, takže deti si užijú nielen dobrý obraz, ale aj dobrý zvuk.
Seriál má za sebou niekoľko úspešných festivalov. Dokonca by vraj mohol byť nominovaný v oscarovej kategórii. Je to pravda?
Na festivale v Amsterdame sme mali možnosť prezentovať projekt už vo fáze vzniku, ľuďom, ktorí sa venujú špeciálne detskej tvorbe. Cez platformu Chicago International Childrens Film Festivalu sme distribuovali krátky film Kto je tam? So seriálom Drobci sme sa na festival dostali opäť, no oscarovo nominovaní byť nemôžeme, pretože sme v seriálovej sekcii a na tú sa nominácie nevzťahujú. No je to jeden z najväčších festivalov zameraných na detskú tvorbu na svete, takže už len možnosť byť tam a dať o sebe vedieť môže priniesť ďalšie príležitosti.