Jim Jarmusch: Filmár, ktorý nakrúca z nevyhnutnosti

Trvalá dovolenka, Cudzejší ako raj, Mimo zákona, Tajomný vlak, Noc na zemi, Káva a cigarety a Mŕtvy muž - výber z tvorby jedného z popredných nezávislých filmárov Američana Jima Jarmuscha sa od štvrtka 19. januára premieta vo vybraných slovenských kinách a vo filmových kluboch.

23.01.2017 12:00
Adam Driver Foto:
Jim Jarmusch nachádza inšpiráciu, podobne ako hlavný hrdina Paterson (Adam Driver), vo všedných momentoch zacyklených dní.
debata

Jarmuschova novinka Paterson príde do kín už tento štvrtok.

"Poéziu nerobíte pre peniaze alebo slávu, robíte ju preto, že forma je silná a vaše ruky sú silné. Verím, že umelci by mali robiť veci tak, ako ich cítia. Len čo začnete premýšľať nad tým, ako to svet prijme, alebo či budete slávny, už to nie je ,poézia’, ale niečo celkom iné. Je okej robiť to aj tak, ale ja to nedokážem. Keď robím filmy, robím niečo, na čo by som sa chcel sám pozerať. Ak ich objavia aj iní ľudia, je to skvelé. Ak nie, ja sa to nebudem snažiť zmeniť, to oni by mali,” povedal filmár v rozhovore pre britský filmový magazín Little White Lies začiatkom roka a potvrdil, že ani celosvetová sláva a renomé neovplyvnili jeho prístup k tvorbe.

Za debut ho vyhodili zo školy

Zostal rovnakým nadšencom a "hltačom impulzov”, ako keď v roku 1980 debutoval snímkou Trvalá dovolenka. Nemal za sebou producentov a film financoval zo školského štipendia, na čo univerzita reagovala jeho vylúčením. Jarmusch si však na tituly nepotrpí, školu využil na získanie kontaktov. Na newyorskej univerzite stážoval u Nicholasa Raya – jeho rady dodnes považuje za smerodajné. A zoznámil sa aj s európskym umením, ktoré ho ovplyvnilo počas stáže v Paríži. 

Vplyv európskej poetiky na jeho tvorbu je silný, no Jarmusch sa bráni tvrdeniu, že jeho filmy sú "európske”, nevníma ich však ani ako americké. Rodák z amerického mesta Akron (Ohio) – priemyselného zapadákova – sám seba považuje za Newyorčana s írsko-českými koreňmi. 

V New Yorku sa miesia kultúry a farby rovnako ako v jeho filmoch, ktorými s obľubou a ironicky vyvracia americké mýty o zasľúbenom raji neobmedzených možností. Jeho filmy definuje poézia všednosti, statický dej (Trvalá dovolenka, Cudzejší ako raj, Mimo zákona), hra so žánrami, vtipne vypointované dialógy (Káva a Cigarety, Noc na Zemi), inšpirácia východnými (Ghost dog: Cesta samuraja), domorodými (Mŕtvy muž) kultúrami či postmodernou – často hiphopom. Neodmysliteľná je aj minimalistická scéna vyskladaná z dômyselných detailov a hudba, ktorej Jarmusch – sám hudobník – prispôsobuje celkové vyznenie filmu. Jeho jednoduchým príbehom dominuje rutina, Jarmusch lipne na zvláštnych maličkostiach, ktoré bežnému oku unikajú, a uprednostňuje statickú kameru. Obraz komponuje do celkov, inšpirovaný japonskou kinematografiou – necháva na divákovi, aby si sám vybral, čo chce vidieť.

Podobné, a predsa unikátne dni

Snímku Paterson zasadil do obyčajného amerického mesta odkazujúc na rodný Akron, kde má vraj človek pocit, že "všetci žijú rovnako”. V príbehu o vodičovi autobusu, ktorý každú voľnú chvíľu venuje písaniu poézie a jeho rovnako kreatívnej manželke, dotiahol cyklus všednosti do konceptuálnej dokonalosti. Dni pretekajú v zdanlivo rovnakom rytme a naoko banálny je i konflikt medzi manželmi. Ten však lenivo vygraduje prostredníctvom malých odchýlok medzi jednotlivými dňami počas jedného týždňa.

Sedem navlas podobných, a predsa celkom unikátnych dní napokon odhalí smútok i krásu manželského vzťahu. Jarmuscha inšpirovala zbierka poézie Paterson (1963) Williama Carlosa Williamsa – amerického "básnika obyčajných ľudí”, ktorého báseň dokonale vystihuje ich vzťah: "Tak odlišní, tento muž a táto žena: plynulo prúdiaci v priestore.” Manželia zdieľajú a podporujú svoje vášne, vo vzájomnej láske vyzdvihujú kreativitu toho druhého. Tá je u oboch silnejšia ako talent. Jarmusch vyberá z Williamsovej tvorby jednoduché ľúbostné verše, nie prvoplánovo popisné, aby ich sila a význam rástli v dotyku s príbehom.  Ako sám tvrdí, obmedzenia sa snaží obrátiť vo svoj prospech a učí sa to od priateľa, ktorému vzdal hold atmosférou jedného z príbehov poviedkového filmu Noc na zemi, fínskeho filmára Aki Kaurismakiho. Paterson vznikol v spolupráci s Amazonom či nemeckou spoločnosťou K5 a proces tvorby mohli podľa Jarmuscha jedine schvaľovať.

Nezaujímajú ho škatuľky

Od debutu Trvalá dovolenka z roku 1980 zostal Jarmusch verný nezávislému prostrediu a je symbolické, že režisér, pre ktorého hrá mimoriadny význam obsadenie, zveril hlavnú úlohu talentovanému Adamovi Driverovi. Hercovi, ktorý podobne ako Jarmusch pred niekoľkými rokmi vzišiel z nezávislého newyorského prostredia. (Objavila ho Lena Dunhamová pre seriál Girls, hneď na to zaujal „mumblecore nezávisláka” Noaha Baumbacha, Kým sme mladí, 2014).   "Nezaujímajú ma žiadne éry ani členenia podľa hraníc, národnostných alebo časových období. Zdá sa mi hlúpe, ako sa všetko delí do nejakých škatuliek. Máte beatnikov, hippies, punk a tak ďalej. Ale veď sú to všetko len vlny. Keď sa pozriete z výšky na oceán, ani tie vlny nespočítate. Všetky sú súčasťou rovnakého oceánu, prichádzajú jedna za druhou, prelievajú sa cez seba a navzájom sa ovplyvňujú,“ povedal Jarmusch v rozhovore s Chrisom Campionom pred niekoľkými rokmi.

Kolekcia filmov Jima Jarmuscha

Trvalá dovolenka

Jarmuscha inšpiroval "tulák”, "malý kriminálnik” a bezdomovec Chris, ktorý prespáva u kamarátov a vo filme stvárnil hlavného hrdinu Aloysa Parkera. Parker narúša svoju osamelosť rozhovormi so spoločenskými vydedencami, všetci sú však súčasťou jeho sveta len na malý okamih…

Cudzejší ako raj

Maďarka Eva prichádza za bratrancom Williem (John Lurie) do New Yorku. Zachmúrený cynik ju spolu s priateľom Eddiem vezme na výlet do Kalifornie. Americký sen sa tu však nekoná – trojica naráža na jeho sivú ilúziu v ošarpaných moteloch. Mladíci sa nedokážu vymaniť z nespokojnosti, no útočisko napokon nachádzajú v priateľstve.

Mimo zákona

Tom Waits, John Lurie a Roberto Benigni ako spoločenskí stroskotanci zaseknutí v spoločnej väzenskej cele napokon prekabátia zákon, aby ich sloboda prekvapila svojou nehostinnosťou… Príbeh je plný vtipných zvratov a vypointovaných dialógov. Hudbu k filmu rovnako ako v troch predošlých snímkach zveril Johnovi Luriemu.

Tajomný vlak

Jeden lacný hotel skrýva vo svojich izbách tri príbehy koketujúce s odlišnými žánrami. V typicky "jarmuschovskej” čiernej komédii sa miesia emigranti, turisti, zlodejíčkovia a Jarmusch za ňu získal Cenu za umelecký prínos na festivale v Cannes. Memphiský hotel vedie legendárny hudobník Screamin Jay Havkins.   

Noc na Zemi

Pri poviedkovej konverzačnej komédii zvolil Jarmusch náročný koncept – film sa takmer celý odohráva v taxíku a nakrúcanie v aute by si vraj druhý raz nezopakoval. Bizarné postavičky taxikárov v piatich rôznych kútoch sveta – v Paríži, Ríme, New Yorku, Helsinkách a Los Angeles vezú počas nočnej jazdy mestami ešte podivuhodnejších pasažierov.

Mŕtvy muž

Johnny Depp vo filme Mŕtvy muž. Foto: ASFK
Johnny Depp Johnny Depp vo filme Mŕtvy muž.

Prvý Jarmuschov film, ktorý sa neodohráva v súčasnosti, ale v 19. storočí, je príbehom Williama Blakea – štvanca odsúdeného na smrť (Johny Depp) a sleduje jeho cestu do večnosti. Jarmuscha inšpirovalo chápanie života a smrti prírodnou indiánskou kultúrou aj osud básnika Williama Blakea. Na východnú kultúru zas nadviazal vo filme Ghost dog: cesta samuraja.

Káva a cigarety

Na čiernobielu mozaiku o pití kávy a fajčení stačili Jarmuschovi vypointované dialógy a minimalistická scéna. Snímke dominujú charizmatické postavy, ktoré tu nielen fajčia a popíjajú kávu. Tom Waits, Roberto Benigni, Steve Buscemi, Iggy Pop, Cate Blanchettová či Bill Murray neviazane improvizujú a azda aj vďaka nim je Káva a cigarety Jarmuschov najslávnejší film.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #prehliadka #režisér #mŕtvy muž #Kino Lumiere #Jim Jarmusch #Paterson