La La Land: Keď sa stretnú dva talenty, víťazí publikum

Snímku La La Land môžeme milovať pre množstvo vecí, krásne zábery vzdávajúce hold Hollywoodu a Mestu anjelov, pre hold romantickému vzťahu dvoch rojkov, ktorí sa odvážili snívať, no v neposlednom rade pre hudbu, ktorá to všetko zjednotila do pôvabného filmového celku. Muzikál nedávno získal 14 oscarových nominácií, čím sa vyrovnal rekordérom ako Titanic či Všetko o Eve. A tri z nich získal práve autor hudby Justin Hurwitz.

28.01.2017 09:00
Justin Hurwitz Damien Chazelle Foto: ,
Režisér Damien Chazelle a skladateľ Justin Hurwitz počas odovzdávania Zlatých glóbusov.
debata (2)

La La Land, tak ako ho poznáme, by pravdepodobne nevznikol, ak by Justin Hurwitz dal pred Harvardom prednosť štúdiu na hudobnom konzervatóriu. Od štúdia očakával viac ako len nekonečné hodiny precvičovania, túžil po kultúrnom rozhľade a ten mu Harvard rozhodne poskytol. S Damienom Chazellem, režisérom La La Landu, sa zoznámili už ako nováčikovia.

Študentský život môže byť aj plný zábavy či rôznych párty, nebol to však ich prípad. V jednej spoločnej izbe, v ktorej značnú časť zaberal písací stôl a klavír, na sebe dvojica tvrdo pracovala a snažila sa posúvať hranice tvorby. „(Chazelle)…v tom čase písal scenáre a režíroval krátke filmy (…) a ja som si ho ako autorského filmára začal nesmierne vážiť… A on si zase začal vážiť to, čo robím ja,“ prezradil nedávno Hurwitz pre noviny Harvard Gazette.

Slovo dalo slovu a čoskoro bol na svete ich prvý džezový muzikál, čiernobiely predchodca La La Landu, s názvom Guy and Madeline on a Park Bench. Nízkorozpočtová snímka sa síce do distribúcie nedostala, no v roku 2009 ju niektorí diváci mohli uvidieť na filmových festivaloch. Do povedomia ich dostal až filmový počin Whiplash z roku 2014, kde ako despotický učiteľ hudby exceloval najmä herec J. K. Simmons. Za svoj výkon si v ďalšom roku odniesol aj sošku Oscara. V snímke si Chazelle aj Hurwitz pripomenuli časy, keď sami seba hnali až zničujúco k dokonalosti, no opäť ide hlavne o poctu dobrej hudbe. Už len samotný názov snímky Whiplash odkazuje na skladbu popredného trubkára Dona Ellisa a jeho nesmrteľný album Soaring z roku 1973.

V tom čase mal už Damien Chazelle tri roky v šuplíku odložený celkom iný projekt. Že s ním zaboduje na všetkých možných festivaloch a dokonca prepíše aj filmovú históriu, však zrejme nečakal. V snímke La La Land sa inšpiroval staršími muzikálmi ako Dáždničky zo Cherbourgu (1964) či Slečinky z Rochefortu (1967), Justin Hurwitz mal zase k takémuto konceptu vymyslieť unikátny zvuk. „Úmyselne som počas komponovania nič iné nepočúval, namiesto toho som len čítal scenár a ten príbeh a premýšľal o tom, čo je na ňom to najúprimnejšie,“ priznal pre Harvard Gazette. Výsledkom sú aj skladby ako City of Stars a Audition (The Fools Who Dream), obe s oscarovými nomináciami za najlepšiu pôvodnú filmovú pieseň.

K úprimnosti prejavu sa snažil dohnať aj oboch spievajúcich hercov, Ryana Goslinga a Emmu Stoneovú. Skladba Audition (The Fools Who Dream) dokonca vznikla priamo pri nakrúcaní, nešlo o žiadnu štúdiovú nahrávku. Hurwitz nechal Emmu Stoneovú, aby skladbu viedla, on ju sprevádzal na klavíri. Zaujímavosťou je, že išlo o scénu keď Mia, jej filmový charakter, práve absolvovala konkurz na úlohu, kde by dostala tvorivú slobodu. Ďalší z dôvodov, prečo máme La La Land tak radi.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Oscar #soundtrack #Whiplash #Damien Chazelle #Justin Hurwitz #Všetko o Eve