John Hurt: Krvácajúce srdce Slonieho muža

John Hurt - tuzemským divákom známy najmä z prvého a posledných dvoch filmov série o Harrym Potterovi - umrel v sobotu v dôsledku rakoviny pankreasu, ktorú mu diagnostikovali pred dvomi rokmi. Legendárny britský herec mal 77 rokov. Okrem toho, že Hurta obsadili do svojich filmov režisérske esá ako David Lynch, Ridley Scott, Lars von Trier či Jim Jarmusch, bol jedným z najuznávanejších divadelných hercov svojej generácie.

30.01.2017 16:45
John Hurt Prežijú len milenci Foto:
V upírskej romanci Prežijú len milenci (2013) stvárnil John Hurt „tisícročného upíra“ Christophera Marlowa - postavu inšpirovanú anglickým dramatikom, ktorý žil v 16. storočí.
debata

Začínal ako člen slávneho divadelného spolku Royal Shakespeare Company a neskôr v 70. rokoch hviezdil na doskách newyorského Broadwaya. Za účinkovanie v snímke Polnočný expres (1978) ho nominovali na Oscara pre najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe a v roku 1981 mal na dosah Oscara ako hlavná postava – „krvácajúce srdce“ v Lynchovej dráme Sloní muž, kde Hurt zamaskovaný za muža so znetvorenou tvárou čelil krutosti a poníženiu barbarského okolia.

Kino mu doma zakazovali

Hurtov otec bol matematik a kňaz, matka bola nadšená pre ochotnícke divadlo, herec priznal, že rodičia ho nebrávali do kina a bol azda jediný v Británii, kto nenavštevoval ranné sobotné premietania pre deti. Filmové resty potom dobiehal ako tínedžer „návalovo“.

Hurt, ktorého vzorom bol Edvard Munch, sa rozhodol študovať maliarstvo na St Martin's School of Art v Londýne, odkiaľ v roku 1960 prestúpil na Royal Academy of Dramatic Art a skončil s diplomom ako herec. Vo filme debutoval v romanci Spurní a poddajní (1962). Počas 50 rokov sa prevtelil do viac ako stovky filmových, televíznych a divadelných postáv, ktorým prepožičal svoju šarmantne zhýralú eleganciu a srdečnosť, ktorá z neho prirodzene vyžarovala. Hurt bol vždy rovnako presvedčivý, bez ohľadu na to, či išlo o blockbustre, nezávislé snímky, nezáležalo ani na tom, či stelesňoval záporákov alebo obete.

Zahral si pištoľníka v kontroverzne prijatom westerne Nebeská brána (1980), drogovo závislého trestanca v tureckom väzení v snímke Alana Parkera Polnočný expres a za rolu získal prvú cenu BAFTA. Keď hral krehkého netvora, z ktorého urobili cirkusovú atrakciu v spomínanom Sloňom mužovi, Hurt strávil každý natáčací deň deväť hodín v maskérni a nomináciu na Oscara získal paradoxne za výkon, v ktorom neodhalil vlastnú tvár.

John Hurt vo filme Sloní muž (1980). Foto: Paramount Pictures
John Hurt Sloní muž John Hurt vo filme Sloní muž (1980).

Bonviván John Hurt bol ako herec otvorený rozmanitosti. „Nestarám sa o to, či je to ľahká komédia, ťažká komédia, dráma, triler, špionážny film, alebo čokoľvek iné. Nezaujíma ma žáner ani rozsah, ak to má šancu uspieť na svojej úrovni. A rovnako je to aj s rolou. Nepozerám na to, koľko priestoru má v príbehu. Je to niečo, čo dokážem urobiť naozaj veľmi osobne? Na toto sa skutočne pozerám.“

Ako pobočník kapitána vesmírnej lode sa stal prvou obeťou, ktorá v kultovom sci-fi Votrelec režiséra Ridleyho Scotta vykrvácala. Objavil sa v blockbustroch rôznych žánrov, od fantasy Hellboy cez dobrodružstvo Indiana Jones a Kráľovstvo krištáľovej lebky až po snímku V ako Vendeta podľa kultového utopistického komiksu zasadeného do totalitnej Británie spisovateľa Alana Moorea.

Hurt vyhlásil, že nebol klasickým hercom – chcel vyviesť z omylu kritikov a novinárov, ktorí o ňom stále tvrdili, že ním je. Podľa jeho slov len zlomok postáv, do ktorých sa prevtelil, boli klasické a v divadle účinkoval len v troch Shakespearových hrách. Blázna z Kráľa Leara si zahral s Laurenceom Olivierom v televízii, v rozhlasovej hre bol Richardom II. a na javisku stvárnil nešťastného milenca Rómea.

Okúzľujúci hlas

„Prvá osoba, ktorou som bol najviac okúzlený a pravdepodobne i najviac ovplyvnila moje filmové hranie, bol Alec Guinnes. Mal nádherný hlas,“ prezradil Hurt v rozhovore pre Slantmagazine pred tromi rokmi. Jeho herectvo tiež do veľkej miery charakterizoval rečový prejav. V Hurtovom hlase sa spájal zvláštny kontrapunkt, bol razantne hrubý a zároveň zemito pokojný. Ako „neviditeľný“ rozprávač vystupuje vo filmoch Dogville či Manderlay Larsa von Trier – v oboch má nezameniteľnú úlohu, pretože svet príbehov je situovaný na divadelné pódium. Diváka uvádzal do deja napríklad aj v snímke Parfum: Príbeh vraha.

Hurtova charizma rástla s pribúdajúcim vekom, viacerí diváci si ho budú pamätať ako strapatého prešediveného bradáča so žiarivým pohľadom v Jarmuschovej romanci Prežijú len milenci. Stvárnil tu „tisícročného upíra“ Christophera Marlowa – postavu inšpirovanú anglickým dramatikom, ktorý žil v 16. storočí, a nebyť jeho predčasnej a záhadnej smrti, bol by možno slávnejší ako William Shakespeare.

Za postavu drogovo závislého trestanca v... Foto: Columbia Pictures
John Hurt Polnočný expres Za postavu drogovo závislého trestanca v tureckom väzení v snímke Alana Parkera Polnočný expres (1978) získal prvú cenu BAFTA.

Jim Jarmusch, pre ktorého je kasting mimoriadne dôležitý a hercom často píše postavy priamo na telo, ho obsadil do viacerých snímok. V jeho Hraniciach ovládania sa Hurt ako tajomný chlapík potuluje úzkymi španielskymi uličkami s gitarovým puzdrom a objavil sa aj v spirituálnej roadmovie Mŕtvy muž.

„Obnažený štátny úradník bol jeden z najlepších scenárov, aké som kedy čítal. Bol to Jack Gold vo svojej najlepšej forme. Skvelý režisér. A film bol správne načasovaný, bolo to vtedy nebezpečné,“ spomínal Hurt na televíznu snímku z roku 1975. Stvárnil v nej homosexuála, ktorý zostal aj napriek predsudkom konzervatívnej britskej spoločnosti verný vlastnej prirodzenosti. Televíznym divákom utkvel v pamäti aj ako vojnový Doktor v remaku kultového fantasy seriálu zo 60. rokov Doctor Who.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Votrelec #John Hurt #Prežijú len milenci #Polnočný expres #Sloní muž