Snímka v réžii uznávanej európskej filmárky Agniezsky Hollandovej Cez kosti mŕtvych, na ktorej sa koprodukčne podieľalo aj Slovensko bude vo februári súťažiť na festivale Berlinale a v marci ju spolu s desiatkou ďalších filmov – na míle vzdialených instantným blockbustrom – uvedie Medzinárodný festival filmových klubov Febiofest. Agniezska Hollandová slovenským divákom snímku osobne predstaví.
Táto krajina nie je pre staré ženské
Film vznikol podľa „morálneho trileru“ Svoj voz i pluh veď cez kosti mŕtvych poľskej autorky Olgy Tokarczukovej, ktorá napísala scenár spolu s režisérkou.
Hlavnou hrdinkou príbehu je mimoriadne aktívna dôchodkyňa Janina Duszejko. Vyznávačku prírodného života a bojovníčku za práva zvierat pobúri masové vyvražďovanie divokej zveri neznámymi pytliakmi aj fakt, že väčšina dedinskej komunity na poľsko-českej hranici je voči barbarstvu ľahostajná. Udalosti naberú vážnosť až v momente, keď začnú v dedine umierať ľudia. Janina vie, kto má v záhadných vraždách prsty, no starej excentrickej hipisáčke čítajúcej z hviezd nik neverí. Febiofest uvedie aj poľsko-slovensko-českú historickú drámu Jánošík – Pravdivá história, ktorú Agniezska Hollandová nakrútila spolu s dcérou Kasiou Adamikovou a jedným z jej koproducentov bolo Slovensko.
O bolesti bez pátosu
„Intímna a izolovaná“ psychologická dráma o prvej dáme USA Jacqueline Kennedyovej Jackie je prvým filmom v angličtine režiséra čilského pôvodu Pabla Larraína. Od debutu Fuga z roku 2006 sa vo svojich šiestich celovečerných snímkach zameriaval na kultúru a históriu rodnej krajiny, jeho film No (2012) v hlavnej úlohe s Gael García Bernalom bol nominovaný na Oscara pre cudzojazyčný film. A Bernal si zahral aj v jeho „anti biografii“ Neruda, ako ju režisér sám nazýva, o najslávnejšom čilskom básnikovi Pablovi Nerudovi, ktorú vraj nikdy nechcel robiť, pretože považoval za nemožné nakrútiť o Nerudovi dobrý film. Počas nakrúcania Nerudu sa pustil aj do životopisného príbehu Jackie.
Ako to, že sa však filmár, ktorý sa sústredí na čilské reálie podujal režírovať jeden z najamerickejších príbehov novodobej histórie – o manželke prezidenta USA Johna F. Kennedyho, na ktorého v roku 1963 spáchali atentát? Dostal sa k nemu počas párty na festivale v Cannes, kde ho oslovil režisér Darren Aronofsky. „Podstrčil“ mu scenár na čítanie, no Larraín nerozumel, prečo by ho mal nakrútiť Čiľan. Aronofsky mal jednoduchú odpoveď: Myslím, že by si na to mohol priniesť zaujímavý pohľad. A podľa recenzentov sa mu to do veľkej miery podarilo. Na tragédiu, ktorá zasiahla celú americkú verejnosť, nahliada cez Kennedyho manželku Jacqueline, ktorá v čase atentátu sedela v aute vedľa manžela. Nejde o klasickú dojemnú životopisnú romancu, Larraín zostal verný svojmu artovému zázemiu, nezávisláckemu pôvodu a ponoril sa do psychiky hlavnej hrdinky, vyrovnávajúcej sa so stratou milovaného muža.
Larraín vstúpil do projektu pod podmienkou, že Jackie stvárni herečka Natalie Portmanová. Tá si Jacqueline Kennedyovú do detailov naštudovala a za svoj výkon môže vo februári siahnuť na Oscara pre najlepšiu herečku v hlavnej úlohe. Scenárista filmu Noah Oppenheim po obsadení hlavnej protagonistky preškrtal scenár – vyhodil z neho všetky scény, kde nebola Jackie, a tak je Natalie Portmanová takmer v každom zábere.
„Bola to jej mystéria. Posadíte ju pred kameru, oblečiete ju akokoľvek ju potrebujete obliecť, nezáleží na tom, ako ju upravíte, poviete jej, aby opísala všetko, čo cíti, a všetko, na čo myslí, a stále budete v napätí, čo sa udeje. To je to jej tajomno,“ odpovedal Larraín na otázku, prečo trval práve na Portmanovej, v rozhovore pre filmový magazín Film Comment.
Vietor z festivalov
Slovenskú premiéru budú mať aj snímky uvedené na festivaloch v Cannes, Rotterdame či Locarne. Dokumentaristka Anny Roussillonová pozbierala s filmom Ľud som ja 25 festivalových cien a mapuje v ňom udalosti po zvrhnutí egyptského prezidenta Mubaraka z pohľadu vidiečanov. Roussillonová sa prostredníctvom „vzdialených pozorovateľov“ snaží odhaliť, či a k akej zmene v krajine došlo. Sekcia Klubový film dnes prinesie aj vlaňajšieho locarnského víťaza – drámu Bezbožní o kriminálnej bezvýchodiskovosti súčasného Bulharska. Britská snímka Proti svojej krvi v hlavnej úlohe s Michaelom Fassbenderom ako synom kriminálnika odkrýva tému rodiny na pozadí zločinu.
Febiofest uvedie aj profil Lubora Dohnala – scenáristu Jakubiskových Kristových rokov či Havettovej Slávnosti v botanickej záhrade, ktorý vedie katedru scenáristiky a dramaturgie na pražskej FAMU. "Lubor Dohnal sa dnes nevenuje práci na vysokorozpočtových projektoch, ale starostlivo si vyberá látky aj režisérov, s ktorými spolupracuje, a vyhľadáva nové talenty, prístupy a presvedčivé výpovede o dnešnom svete,“ povedal o scenáristovi umelecký riaditeľ Febiofestu Přemysl Martinek.