Berlinale odmenilo Piatu loď aplauzom

Film režisérky Ivety Grófovej Piata loď má za sebou úspešnú premiéru na prestížnom filmovom festivale Berlinale v súťažnej sekcii Generation Kplus.

16.02.2017 12:00
Piata loď Foto:
Záber z filmu Piata loď.
debata

Diváci ho videli v nedeľu v tisícovej sále berlínskeho Das Haus der Kulturen der Welt a premiéru si nenechali ujsť ani jeho tvorcovia vrátane detských protagonistov Vanessy Szamuhelovej a Matúša Bačišina. Okrem režisérky s filmom vycestovali do Berlína autorka knižnej predlohy Monika Kompaníková, kameramanka Denisa Buranová, producentka Katarína Krnáčová a ďalší členovia štábu.

Publikum sa naladilo

Piata loď na názory recenzentov stále čaká, jej tvorcovia však majú z prvých reakcií publika dobrý dojem. „Premiéra bola príjemná, mali sme plnú sálu, takže sme veľmi spokojní. Reakcie publika, ktoré tvorili sčasti deti, boli veľmi pozitívne a po premietaní sme mali veľký aplauz,“ hovorí režisérka Iveta Grófová, ktorá sa z festivalu vrátila len včera. Premiéra bola zadosťučinením aj pre detských hercov – detskí diváci sa o nich živo zaujímali, podľa režisérky im kládli mnoho otázok a užili si aj autogramiádu.

„Na festivalovom trhu boli dve projekcie filmu a dostali sme správu, že boli plné, ľudia neodchádzali. Čo sa týka predaja filmu, na to je ešte skoro odpovedať,“ hovorí Grófová. „Mali sme krásnu veľkú sálu a keď som počas premietania sledovala reakcie ľudí, boli živé, bolo vidieť, že film vnímajú veľmi sugestívne, že ich dokázal chytiť,“ prezrádza spisovateľka Monika Kompaníková, autorka rovnomennej knižnej predlohy.

Film je podľa nej na pomedzí – svoje si v ňom nájde detský aj dospelý divák, čo bolo vidieť aj na otázkach počas diskusie po premietaní. „Deti svoje otázky smerovali pochopiteľne detským hercom, zaujímali ich okolnosti a spôsob nakrúcania, ako to zvládli, vydržali a podobne.“ Dospelí sa zas zaujímali skôr o produkciu a príbeh.

Podľa spisovateľky je trošku škoda, že debata sa sústredila skôr na okolnosti nakrúcania a technické záležitosti. Detské publikum vraj zaujímalo, ako sa realizovala napríklad scéna, keď Jarka skáče do vody z vysokej veže, či úvodný obraz, kde po nej lezú mravce. „Samozrejme sa pýtali na koniec – čo sa s deťmi v príbehu stalo.“ Kompaníková priznáva, že s touto otázkou sa stretávajú často, pretože koniec ich filmu je „trošku surrealistický“.

Hollandová je späť

Na festivale mal premiéru aj nový film Agnieszky Hollandovej Cez kosti mŕtvych, na ktorom sa koprodukčne podieľalo aj Slovensko a reagovali naň už kritici popredných magazínov Indiewire, Guardian či Variety. Poľská režisérka sa venovala sérii televíznych projektov, režírovala napríklad trojdielny film pre HBO Horiaci ker či epizódy úspešného amerického seriálu Dom z kariet, s celovečerným filmom prišla po šiestich rokoch.

V malej dedinke na česko-poľských hraniciach vyčíňajú pytliaci, čo sa dotkne jedinej obyvateľky – dôchodkyne Duszejkovej – hlavnej hrdinky príbehu. Keď zmiznú jej milované psy, upodozrieva z toho miestnych poľovníkov. Tí začnú záhadne umierať a amatérska astrologička je presvedčená, že odplatu majú na svedomí hviezdy a príroda.

Názory na film sa rôznia. Recenzent magazínu Indiewire nazval film eko trilerom. Mysteriózna zápletka je „obkľúčená“ hustými lesmi a podľa neho má „celá aféra“ atmosféru veľmi blízku Lynchovmu seriálu Twin Peaks, odvíja sa však v celkom osobitých súvislostiach. Variety zas prirovnáva snímku k bizarnému krimiseriálu Fargo, no chýba jej vraj pointa, aj kritik magazínu Guardian vyčíta príbehu zmätenosť.

V rámci nesúťažnej sekcie uvidí medzinárodné publikum aj česko-slovenskú životopisnú drámu Masaryk o politikovi a diplomatovi Janovi Masarykovi v réžii Júliusa Ševčíka. Na Berlinale ho premietnu v piatok.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Piata loď #Berlinale 2017